H

Hoppla

Hur vårdar ni era hästars ben?
Vad använder ni för att undvika skador?
Vad använder ni för liniment/geler?

Jag använder arnika på mina hästar, men det finns ju så himla många olika arnika från massor av olika märken, vilket föredrar ni?

Sv: benvård?

Jag kör ofta med att skritta någon gång i veckan på hårt underlag, asfalt. i 20-30min efter ett ridpass för att sedan kyla benen ordentligt, minst 20-30min med antingen kallt vatten eller kyldamasker, i vissa fall kylgel. Innan ridpasset har jag haft på Arnika för att öka blodgenomströmningen ordentligt.

Ovanstående procedur gör jag bara om hästen har någon form av galla eller svampighet i något ben.

Annars försöker jag bara rida varierat, på olika underlag för att stärka upp.

Jag gör inget speciellt alls med mina hästars ben, har de inga skador så behöver jag inte heller "vårda" dem. Liniment/gele/lera o.dyl använder jag inte heller i förebyggande syfte, endast benskydd vid arbete.
Skulle det dock inträffa en skada, då hamnar saken i ett annat läge och då får jag behandla den efter behov. Kyla är vanligast, men allt beror på vad det är för skada.

Nu har jag peppar-peppar inte haft en enda skada på mina hästar på över fyra år :)

Jag gör inget speciellt med mina hästars ben...

Jag tränar allsidigt och omväxlande. Ridbana, väg, skog, i alla gångarter...

Har hästarna på lösdrift ...

Jag använder sällan eller aldrig skydd på benen... Inte ens vid transport..

Jag lindar inte.....

Jag smörjer inte....

Som sagt... Jag gör inte något speciellt just för benen.... och har heller aldrig än så länge... *peppar peppar* haft problem med hästarnas ben....

Alsidig träning på varierat underlag samt lösdriftshäst. Det tror jag på och ännu så länge har det funkat. Inga skydd förutom boots eftersom pållan trampar av sig skorna.

Jag borstar av benen hjälpligt när jag borstar inför ridturen.
Vad annat menar du att man skulle behöva göra? Blir det sår, håller jag rent och tittar så det inte ser infekterat ut (brukar aldrig hända).
För att få en hållbar häst, ser jag till att få så varierad träning som jag kan.
På vintern blir det mest ridning längs väg, och jag är extra glad när det är vinterväg med tillkörd snö för det är perfekt svikt.
På sommaren blir det hittills mest skogen och klättring.
Min ridbana är nu på gång så framöver blir det lite ridbana också.

Jag har mina hästar för hobbyridning, har tävlat western tom vinst i allsvenskan på en av dem, och har startat LA dressyr på en av dem.
Tyvärr ingen hoppning än men det ska jag börja leka lite med när jag har en ridbana och lite hindermateriel.

Linementerar med värmande (Red lotion) på knän, kotor fram samt haser vid hårt arbete samt ibland kylande beroende på situation. Vid installningsperiod (okt-maj) bot-paddar fram.

Linmenterar även rygg då hon haft låsning i Si-led..

Borstar, känner igenom att det är som det ska före och efter träning.
Använder ingenting. Tränar varierat på olika underlag.
De gånger jag ansett mig behöva liniment på hästen har det varit Blue Lotion. Inget annat...

Jag använder arnika på mina hästar, men det finns ju så himla många olika arnika från massor av olika märken, vilket föredrar ni?
Har ännu inte haft skäl till att använda Arnika...

Borstar, känner igenom, känner på skor och kratsar hovar, om något inte är som det ska åtgärdas det. Försöker att upptäcka skav eller småsår i ett tidigt skede så att det slipper bli "allvarligt"

Har skydd fram och bak vid hoppning, lindad vid dressyrträning (kanske mest för att matte tycker det är snyggast så :angel: ) och boots ute i hagen då han har en tendens att plocka av sig skorna lite för ofta.

Försöker också att rida på varierat underlag och variera träningen så att det stärker mer än sliter :)

Innan hårdare pass brukar jag ha på lite värmande liniment, och efteråt något kylande, oftast blir det vattenslangen. Om dom är galliga blir det arnikaliniment med lindor över natten, funkar alltid super. Om vi är på meeting, eller liknande med mycket lite utevistelse, blir det BoT på nätterna.

Känns som det är supermycket mer än ni andra gör, men samtidigt har det alltid fungerat bra :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 490
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 406
Senast: Stergo
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
771
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka