Benställningar..?

K

Krizz

Hur vet man om en häst trampar ner för mycket i framknäna?
Min förra foderhäst trampade ner mycket i framknäna, vilket senare ledde till STORT slitage på kotorna - till följd av PÅLAGRINGAR = Hälta inge mer hopphäst av han inte...:(

Jag har förstått det som att hästens ben ska vara så raka som möjligt.. när hästen trampar ner i knäna för mycket så går knäna lite bakåt om man ser hästen från sidan...alltså benet blir lite bananformat bakåt.. Stämmer detta?:confused: eller är jag helt ute och cyklar...:crazy:

Visa gärna med bilder! :d ;)

Tack på förhand..!

//Krizz
 
Sv: Benställningar..?

Om du ser hästen från sidan så skall hästens carpalled (framknä) vara i linje med bogens rotationspunkt och kotleden. Denna linje skall vara helt rak alltså och avvikelser från detta visar på problem av något slag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 258
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 169
Senast: Speedway
·
Hästvård Hur gör man då? Mitt 16-åriga sto, som varit i min ägo i 10 år, är en arbetsmyra utan dess like, och älskar att hoppa och arbeta...
Svar
2
· Visningar
2 042
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp