Benställning - hållbarhet och avel

froggy

Trådstartare
Vad tror ni om hållbarhet på denna häst, trots att den är inåttåad? Tävling på Msv nivå i hopp o dressyr. Samt vad tycker ni om avel? Hästen har aldrig varit halt. Är 7 år gammal och renrasig trakehner.
 
Senast ändrad:
Sv: Benställning - hållbarhet och avel

image-1.jpg


När du använder photobucket kan du klicka på länken som står på "direct" (till höger på sidan om bilden), bildwebbadressen fungerar tyvärr inte. :)
 
Sv: Benställning - hållbarhet och avel

Alltså hjälp, börja med att byta hovis till någon som inte är vingögd (eller extremt slarvig) den är ju så skevt skodd så det liknar ingenting. Frågan är om den överhuvudtaget är inåttåad med korrekt skoning, benaxeln ser mer ut att vara fransysk på denna bilden i alla fall och då är de svagt utåttåade, på denna bilden i alla fall ser det ut som hovis antingen slarvat som sjutton eller gjort någon överkorrigering som resulterat att hästen belastar helsnett och tårna pekar in. Har du fler bilder ?
 
Sv: Benställning - hållbarhet och avel

Alltså hjälp, börja med att byta hovis till någon som inte är vingögd (eller extremt slarvig) den är ju så skevt skodd så det liknar ingenting. Frågan är om den överhuvudtaget är inåttåad med korrekt skoning, benaxeln ser mer ut att vara fransysk på denna bilden i alla fall och då är de svagt utåttåade, på denna bilden i alla fall ser det ut som hovis antingen slarvat som sjutton eller gjort någon överkorrigering som resulterat att hästen belastar helsnett och tårna pekar in. Har du fler bilder ?

Bilderna kanske inte är så bra, men jag lägger upp dem ändå...

image.jpg
[/URL][/IMG]


Skoning från i vintras - utan överrullningsskor - framben
image-2.jpg
[/URL][/IMG]

Skoning från i våras - med överrullningsskor - framben
image-3.jpg
[/URL][/IMG]
 
Senast ändrad:
Sv: Benställning - hållbarhet och avel

Den där vill man se i rörelse så man ser om den viftar och hur den sätter ner sina fötter.
 
Sv: Benställning - hållbarhet och avel

Menade fler bättre bilder framifrån, från sidan ser man ju inte benaxeln. Det som talar emot att denna häst är inåttåad är att den har brantast hovvägg på insidan alltså störst belastning på insidan, störst belastning på insidan har en utåttåad häst, en inåttåad häst har störst belastning på utsidan och alltså brantast hovvägg där alltså tvärtemot hur dessa hovar ser ut.
Tittar du på hästen i rörelse framifrån så ser du hur hästen antingen biljarderar då svänger hoven i en rörelse utåt, det är intåade hästar som biljarderar.
Fransysk/uttåade däremot nystar de svänger hoven inåt för att sen svänga ut den precis innan de sätter ner.
 
Sv: Benställning - hållbarhet och avel

Håller med gylle om att den ser ut att vara dåligt skodd. Det ser ut som om utsidan på i alla fall vänster hov är för lång? Eller är bilden bara lite konstig?
 
Sv: Benställning - hållbarhet och avel

Den där vill man se i rörelse så man ser om den viftar och hur den sätter ner sina fötter.

Håller med gylle om att den ser ut att vara dåligt skodd. Det ser ut som om utsidan på i alla fall vänster hov är för lång? Eller är bilden bara lite konstig?

citerar några, kunde säkert varit några andra också...

Man KAN INTE bedöma benställ enbart utifrån ett foto, framförallt inte om det är taget framifrån.
Man KAN INTE heller bedöma hur hästen är skodd bara utifrån ett foto, framförallt inte om det är taget framifrån.

Bästa sättet att bedöma benställ är att studera hästen i skritt och framförallt rakt bakifrån. Man kan även då se hur skoningen är i förhållande till benställningen.

Jag har en gång varit och skott en häst där ordinarie hovslagare var tillfälligt "ur funktion". Den såg helskum ut och när den bara stod stilla kunde jag svära på att den var "felskodd". Men när vi tog ut och gick med den så insåg jag att den var rätt skodd till sin urkonstiga hovform och benställning...
 
Sv: Benställning - hållbarhet och avel

Det går utmärkt att bedömma från dessa bilder hur extremt skeva hovarna är skiljer flera cm i höjd på dem på in och utsida OCH som du säkert ser totalt tvärtemot hur det skulle varit verkat om det handlade om en inåttåad häst. Hur brant hovväggen är på in resp utsida är inte heller någon som helst konst att se, även det som sagt tvärtemot hur det ser ut på en inåttåad häst.
På den bilden som inledde tråden så är framknäna klart utåtroterade som på en fransysk häst vilket för övrigt stämmer väldigt väl ihop med hur belastningen på hovarna ligger var den är brant resp utfluten.
Är den fransysk så är det inte alls svårt att avgöra tom från en bild att den är helt åt helsike fel verkad och överkorrigerad så att den tom står inåt med tårna.
 
Sv: Benställning - hållbarhet och avel

Man kan se att det inte ser "normalt" ut, men utan att se hästen i rörelse kan du inte göra en rättvis bedömning och utifrån den avgöra ifall hästen är lämplig för avel eller inte.
 
Sv: Benställning - hållbarhet och avel

Vill bara tillägga att underlaget ser inte riktigt jämnt ut o jag håller med om att man måste se hästen i rörelse också.Då ser man definitivt hur en benställning påverkar hästen.Sen måste man ta reda på om hur länge man haft denna hovslagare.Om man vill göra en förändring i skoningen måste man göra det successivt.....Tycker helt enkelt man behöver så mycket information så möjligt för att gra en korrekt bedömning och då är all bedömning personlig;)!Inte lätt alltid...;)
 
Sv: Benställning - hållbarhet och avel

Du förstår min poäng att man inte bara kan bedöma benställning utifrån foton utan måste se hästen i rörelse.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
750
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 813
Senast: Strandad
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
406
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
645
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp