Bensnören, hur gör ni?

Sv: Bensnören, hur gör ni?

För att när de sitter som på bild 1 så kan hela täcket glida och då åker bensnörena upp i ljumskarna på hästarna och kan skära sår när friktionen bränner i skinnet.

Med bild 3's version låser man täcket eftersom de drar åt varsitt håll.
Lite intressant är att alla hästar jag vet går med bensnören enligt alt. 3 har täcken som glider snett, ibland riktigt snett så de kan trampa på det. Min häst som har enligt alt. 1 (iofs har hon sällan täcke) har alltid täcket rakt.
Jag tror med andra ord att den förklaringen är en fin skröna.

Fast min häst som bara har svanssnöre har också alltid täcket rakt, men det är för att jag köper välskräddade täcken...

Instämmer. Har man bra passform på täcket behövs det sällan. Sen var det redan typ 9 spännen på mitt HW-täcke så två till kändes överflödigt och jobbigt att ta på, ska erkännas. :angel:

Ja jösses, vad håller HW på med? Dubbla kardborrspännen i fram plus hakarna på nya Wug. Och TRE bukgjordar!!!???

Jag håller faktiskt med. Täckena hade säkert suttit kvar utan maggjordar, varför 3? Rhino Wug är ok tycker jag, men när det blir mer (förutom exem/flugtäcken såklart) tycker jag bara det känns onödigt?

Men de sitter alltid perfekt - och du slipper bensnören. :p

Hellre fler gjordar och knäppen här och var än gräsliga bensnören!!! Så helt rätt av HW tycker jag!

Nu ligger iofs alla mina Shires perfekt utan massa hemska snören ändå. Men jag gillar verkligen HW's tänk. Täcken ska ligga still utan att behöva knyta fast dem runt benen!

Fast av egen erfarenhet vet jag att det har blivit så när andra har satt på bensnörena i kors som bild 1, på mina hästar. Enda gången det glider trots bild 3 tycker jag är på väldigt illasittande billiga flugtäcken.

Försöker för övrigt att mest ha Horsewaretäcken så problemet är inte så stort för mig :p

Det är ju det jag försökaer säga. Det fungerar kanske olika på olika individer och olika täcken. Det viktigaste är nog inte hur bensnören är knäppta utan att täcket passar och är korrekt inställt vad gäller längden på gjordar och snören.
Att påstå att en sak är rätt och en är fel tycker jag blir ganska konstigt. Jag kan se en nackdel i den där man bara tar snöret och knäpper på samma sida i övrigt spelar det ingen roll för min del förutom att mina bensnören är inställda för att knäppas på motsatt sida.

Men de sitter alltid perfekt - och du slipper bensnören. :p

Fast de sitter ju perfekt även med de vanliga kryssgjordarna, så jag fattar inte vad den tredje är till för. Jag hade ett wug där bakre kryssgjorden gick sönder, så jag satte den främre kryssgjorden i främre gjordspännet och hade alltså bara en gjord. Det satt perfekt då också, hade kvar det i flera år och använde det flitigt ute.

Enda täckena jag använder bensnören till är de som inte har några gjordar alls.

Mittengjorden är nog mer för att få bättre avrinning från nederkanten samt att det blir varmare om magen när det blåååser.

Sen blir det ju en tryckutjämning. i synnerhet när folk spänner åt dem för mkt.. i mina ögon.

Jag använder aldrig bensnören, har bara ett svanssnöre, pålles täcken ligger kvar ändå.

Jag tycker nog spännena fram är värst! Använder man liner blir det totalt 5(!) grejer att knäppa fram! :crazy: (på mitt iaf, men tror det är likadant på alla eller de flesta nya Rambo)
I jämförelse med det känns tre bukgjordar lindrigt att spänna..

Allt som bild tre.
Jag är upplärd med exempel ett från ridskolorna men har övergett det helt, trean känns säkrare och jag upplever att täckena ligger mer stilla.

Alltid som nr 3. Snörena håller då (med hjälp av sin egna vikt) bort varandra från hästen ben = inget skav.
Tycker att täcket ligger bättre då. Men sen finns det dock täcken som glider ändå!:cool:

Ser dock väldigt ofta att folk använder sig utav 1:an, har även sett 2:an vissa gånger.

För att när de sitter som på bild 1 så kan hela täcket glida och då åker bensnörena upp i ljumskarna på hästarna och kan skära sår när friktionen bränner i skinnet.

Med bild 3's version låser man täcket eftersom de drar åt varsitt håll.

Jag föredrar Horsewares svanssnöre alla gånger, men om jag har bensnören så knäpper jag enligt bild 3, förutom på exemtäcket då jag gör som bild 2 eftersom de inte når ihop på mitten.

Plus att hästarna inte trampar sönder snörena om ett skulle lossna, då "hänger" den på det andra snöret sas.

Jag tar fö bort snörena och sätter bara en under svansen, tycker att det funkar bra och sparar alla remmar, dvs sätter bara tillbaka dem om täcket skulle glida.

Senast ändrad:

kl

Oj, jag gjorde som bild 1& 2 :( iofs mina senaste täcken har inte haft några bensnören.

Jag gör som på bild 3 om det inte går att ta bort bensnörena och bara ha ett snöre under svansen istället. Tycker inte det behövs kryssnören och de känns mest bara ivägen, har sett hästar fastna med bakbenen osv..

Jag tycker nog spännena fram är värst! Använder man liner blir det totalt 5(!) grejer att knäppa fram! :crazy: (på mitt iaf, men tror det är likadant på alla eller de flesta nya Rambo)
I jämförelse med det känns tre bukgjordar lindrigt att spänna..

Jag står ju inackorderad/halvkollektiv, så jag försöker göra det lite lindrigare för stallägaren och stallkompisarna genom att inte köpa täcken med onödigt krånglig knäppning. Kryssgjordar, svanssnöre, och gärna snabbknäppen i bogen om det finns att välja!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 375
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 083
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka