Jag förstår tänket men tycker @Blandrastik har bra grund för argumentet.
Precis som du skriver är det ju just påslag och strykningar man vill undvika när man använder benskydd på hästarna.
Jag kan ju dock ärligt för egen del efter 40 år med hästar säga att man inte alltid gör sig själv eller hästarna en tjänst genom att vänja dem vid benskydd och alltid ha sådana vid ridning.
En del hästar blir mindre försiktiga och stryker på sig lättare då de är vana vid att benskydden sitter på dvs de behöver inte själva korrigera sig .
Jag vet att den reflektionen inte alltid är så poppis men det finns en anledning att man gärna inte sätter så mycket skydd på unghästar utan konkret anledning, och inte har hagskydd på om det går att undvika osv.
En dressyrhäst ska ju dessutom tävla utan benskydd.
Jag tror man får avgöra från häst till häst. Har man en häst som lätt blir oförsiktig och slarvig är det kanske dumt att ha skydd "i onödan". Tror inte det går att generalisera och säga att det ena eller andra sättet är rätt för alla hästar/ekipage.
En dressyrhäst som tävlar är förmodligen mer "klar för uppgiften" också än min hobbyhopphäst. Jag ser inget behov att ha skydd för att rida ett LC-program liksom, och man får väl anta att de som tävlar högre klasser känner att det är minst lika "enkelt" (i förhållande till hur väl förberedda de är, och hur balanserade hästarna är osv) som jag tycker för LC.