Rialavargen

Trådstartare
Hur skyddar ni benen på era hästar vid körning?

Jag kör med lindor, sommartid.
Har köpt ett par dressyrdamasker, som jag bland annat tänkte ha när min häst går som handhäst. För att skydda lite OM hon skulle komma för nära vagnen. Jag kommer nog att använda dem även vid körning.
Vintertid fuskar jag med benskydd, det är så mycket jobb ändå med broddarna.

Sv: Benskydd

Lindor vid enbart dressyrkörning i paddocken.
Annars har jag alltid senskydd, nu ska jag beställa ett par Proffisar Chois nått haha stava?=):p
Det finns ett annat märke som ser likadana ut men har ett tyg som är skottsäkert under kotan som skyddar hästen mot sten och andra vassa föremål som kan komma fram i terrängkörning/ridning=)

På "gamla" hästen har jag inga benskydd alls, någon gång. Det enda jag har är balltrampsskydd över hovarna i maraton.

Han har aldrig behövt, är starkbent och aldrig varit halt eller behövt stöd på något sätt. Varken i körning eller hoppning.

Den nya vet jag inte än vad han kommer behöva eller inte.

Jag börjar alltid med benskyddslöst för att inte skapa ett behov som inte finns och sedan använda det som behövs, om det behövs.

På uppvisningar etc har jag blå benskydd (typ western) och vita benlindor i dressyren.

Däremot har han så jäkla tunna sulor, så vi har sulor under skorna året om. Någon svaghet ska de väl ha ;-)

På "gamla" hästen har jag inga benskydd alls, någon gång. Det enda jag har är balltrampsskydd över hovarna i maraton.

Han har aldrig behövt, är starkbent och aldrig varit halt eller behövt stöd på något sätt. Varken i körning eller hoppning.

Den nya vet jag inte än vad han kommer behöva eller inte.

Jag börjar alltid med benskyddslöst för att inte skapa ett behov som inte finns och sedan använda det som behövs, om det behövs.

Gör likadant. Men har på grönare häst skydd bak. Balltrampskydd kan behövas i maratonmoment och en del har terrängskydd av fälttävlanssort. Men för stöd har jag aldrig sett något behov med de hästar jag har/har haft.
Bättre att tänka sig att muskler går hyfsat fort att bygga upp, men leder och senor behöver något år för att anpassa sig till belastning man succesivt ökar träningen till. Roadwork och terräng ger hållbara hästar.

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
911
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka