carambawinnie

Trådstartare
Vad bör man ha för skydd i fälttävlan? Vad andvänder ni för något? Trodde detta skulle stå med i TR men hittade tyvärr inget där...

Sv: Benskydd

Jag har haft terrängskydden Professionals choise SMB och tävlat med i 15 år upp till svår klass. Utan dem hade jag nog varit drabbad av många senskador. En mycket liten gaffelbandskada är allt som hänt under alla år.
Så dem är jag mycket nöjd med!

Det finns massor med kopior men i värsta fall om prislappen styr, får man tejpa kardborren på kopiorna för att försäkra sig att de inte går upp.

Det finns inga krav på skydd i TR.

Du bör undvika vanliga lindor och andra skydd som drar åt sig mycket vatten. Det allra viktigaste är att skydden sitter bra och passar hästen så det inte ger tryck/skav eller glider när du rider i vatten!

Jag har Style och gillar dem, de sitter sjukt bra! Skulle jag köpa nya skydd idag hade jag letat efter mer ventilerade skydd, det är det enda jag saknar lite. Försöker dra av åtm framskydden så fort som möjligt efter som kompensation även om jag inte vågar trava av broddat utan skydden på.

Jag har haft terrängskydden Professionals choise SMB och tävlat med i 15 år upp till svår klass. Utan dem hade jag nog varit drabbad av många senskador. En mycket liten gaffelbandskada är allt som hänt under alla år.
Så dem är jag mycket nöjd med!

Det finns massor med kopior men i värsta fall om prislappen styr, får man tejpa kardborren på kopiorna för att försäkra sig att de inte går upp.

Knappast skydden som förhindrar senskador

Jag köpte mina på hööks, ett par svarta, det stod svarta terrängskydd. Har boots i samma serie också. Du kan väl kika in där? :)

Jag har New-skydden och har haft dom i många år, är jättenöjd med dom. Hade style innan men vågar inte ha dom längre. Har fått ett par nya cool- något som jag skall prova till våren.

Jag köpte från england, efter att jag fick tpis här på FT buke, kanske är dom du pratar om Fio? Air cooled eventing boots från premiere equine? Jag är iaf super nöjd med dom och dom var inte spec dyra heller om man jämför med new. Körde med dom hela förra säsongen och dom har vart kanon!

Jag har också premiere equine, köpte dem förra våren och är mycket nöjd! Har även Dalmar som jag tycker är super!

Till TS:
Om du är "ny" inom fälttävlan och ska börja i lite lättare klasser kan det nog vara en ide att antingen bara ha vanliga senskydd, eller kanske köpa lite billigare terrängskydd, typ H**ks. Många av de "riktiga" skydden kostar ett par tusenlappar så det är kanske inget man har lust att lägga pengar på i början:)

Dom heter aircooled eventing boots allihopa kanske...tror ja har orginal :) E iaf super nöjd..å bra pris e de!!

Varför vågar du inte ha Styleskydden?

Dom är för tighta och trycker.... En del råkade ut för det som hade använt skydden för en massa år sedan och jag kommer ihåg att det kom rekommendationer från tillverkaren att dom egentligen bara passar till smala fullblodsben, jag minns inte riktigt hur det var om jag skall vara ärlig.

Men även jag råkade ut för det en gång och då har ändå Hille smala fullblodsben. Det hände inget med senan men han svullnade upp likt bandagetryck om du fattar hur jag menar, sedan dess har jag inte vågat ha dom. Har aldrig hänt med New skydden och new skydden har jag nog haft sen 2003

Jag köpte från england, efter att jag fick tpis här på FT buke, kanske är dom du pratar om Fio? Air cooled eventing boots från premiere equine? Jag är iaf super nöjd med dom och dom var inte spec dyra heller om man jämför med new. Körde med dom hela förra säsongen och dom har vart kanon!

Jo det stämmer dom kommer från England, det är dom. Det är Pärlans uppfödare som köpte dom. Jag vet dock inte vilken modell för jag har inte packat upp dom än :)

Aha, det lät ju inte bra? Menar du att själva skenan trycker då? På fram eller bak? Måste jag kolla när våren kommer.

Aha, det lät ju inte bra? Menar du att själva skenan trycker då? På fram eller bak? Måste jag kolla när våren kommer.

Det har varit fram på de jag har hört talas om och så även på min. Jag vet inte exakt hur dom trycker men dom är ju rätt tighta och tjocka och ganska oflexibla om man jämför med tex Newskydden som är mjukare och tunnare och som jag inbillar mig känns mer följsamma.

Funderar på att köpa skydden från H**ks till debuten i fälttävlan. Tror ni att "L" storleken passar normalt halvblod? NÅgon som har erfarenhet av dessa terrängskydd förresten?:D

Jag har hört att vissa benskydd (ex hööks gamla terrängskydd, vet inte om de finns kvar) blir blöta i terrängen och det kan bli jobbigt för hästan att galoppera :S Men det kanske inte betyder så mke när man hoppar lite lägre, då är inte banorna lika långa och vattnet är oftast nästan sista hindret :).

Jag har eskadron cross country fram ( testade de och ska ha de ett tag) och back on tracks bak. Är nöjd över båda, men ska nog ta och köpa mig ett par lite bättre benskydd.

Precis, det är viktigt att de inte drar åt sig massa vatten. Spelar ingen större roll om man rider på låg nivå tycker jag, är inte hästen tränad nog kan den bli minst lika trött och oftast är ekipaget inte lika rutinerat - lätt dåliga språng. Åtm om man ser till mig och min unghäst :angel: som ändå har lätta, bra skydd ;)

Om du inte redan bestämt dig för eskadrons cross country så kan jag höja ett varnande finger om att de är klumpiga och åker ned väldigt lätt, spec som de blir blöta. Mockaframsidan (eller vad det nu är) drar åt sig sjukt mycket vatten och torkar inte ens över en natt i liten uppvärm sadelkammare (där hittills ALLT torkat). Jag hade mina som hemma skydd länge (från 2.5-åring till 5.5-åring typ ;)) men nu sitter de inte ens bra när de är torra utan glider ner, vilket de vanliga senskydden inte gör.

Senast ändrad:

Jag har inte haft problem med att mina åker ner men däremot kommer det in sjukt mkt grus innanför skydden = allt annat än bra. Använder mina eskadron CC till vardags och då funkar dom men på terrängbanan tyckte jag dom var värdelösa, fulla med vatten som the_connemara säger och uppe på det en massa grus.... NEW är det som funkat bäst för mig :)

Liknande trådar

Utrustning Jag tänker främst på frambens senskydd, 'reflexgula" med reflexer. Finns sådana övh i strl Shettis? Har letat och letat men hittar...
Svar
3
· Visningar
221
Senast: WildHorse
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
958
Senast: Cambrie
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 842
Senast: Krålus
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
729
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka