Benskydd vid uteritt?

Miljon

Trådstartare
Jag brukar rida på vägar och ordentliga stigar när jag rider ut, och då har jag aldrig benskydd på hästen. Nu senast tyckte tränaren att jag skulle börja rida mer bortanför stigarna, rakt ut i skogen. Det är ingen trevlig, platt tallskog vi pratar om då utan ordentligt ojämn terräng med stenar, stubbar, grenar och annat skit. Tanken med det är förstås att hästen ska få jobba med hela kroppen, se sig för, tänka efter och komma igång med alla stora musklegrupper. Men jag är lite nojig för det här med att rida på sån terräng, är rädd dels för att hästen ska kunna fastna, men framförallt för att den ska skrapa upp sig på något... Att fastna borde ju inte vara någon jättestor risk, det gäller ju bara att kolla var jag rider. Men att skrapa i något med ett ben bedömer jag som större risk, eftersom syftet med ridningen är just att gå bortanför vägar och stigar = i oländig terräng.
Funderar därför på om jag borde skaffa några bra benskydd att använda vid dessa uteritter... Men vilken modell på skydd kan vara vettig då? Jag använder i stort sett aldrig några benskydd alls, så det är inte alls mitt område det här...

Hej, jag rider precis som du i skog och mark. Jag rider själv inte heller in några skydd. Men nu när jag läser detta slog det mig en funderar. Hade skaffat ett par terräng skydd då det täcker hela hästens ben och är gjorda för terräng ifall man slår i något träd eller dylikt när man hoppar. Känns bäst för min del. Alt stryk kappor(stavar jag rätt) då det också skyddar hela hästens ben. Det gör ju inte senskydd och lindor kan man ju glömma. Hoppas det hjälper lite :) Rekommenderar dock verkligen boots. kan bara vara vanliga gummi. Bara så man skyddar hoven, kram

Använder du inte skydd i vanliga fall så skulle inte jag sätta på skydd nu heller. Rider du i snårig terräng finns dessutom risken att kvistar, grenar och annan skit fastnar under skydden och gör skada.

Jag brukade rida så på mitt nu avlidna arabsto. Rakt ut i skogen. Hade aldrig skydd på henne, men lät henne gå på lång tygel med bara mycket lätt stöd så att hon kunde se sig för ordentligt, och var noga med att stå i lätt sits om det var mycket ojämnt.
En enda gång skrapade hon sig på en vass pinne så att det blev ett lite större sår.

Jag brukar rida rakt in i skogen stigar var är det?:D
Då har jag benskydd just för att det är mkt kvistar vassa stenar och andra saker som kan rispa upp småsår eller sticksår på hästens ben om man har otur.
Så då åker det på 4 höga benskydd på alla ben. skydden kostar 198 kr för 4 skydd.. billig försäkring mot skador som kan kosta 10tusentals kronor hos veterinären om oturen är framme.

Samma som jag.. jag ser till att ha långärmad tröjja som skyddar mot vassa grenar som river mig på armar, vissa delar i skogen får man ju hoppa av för att ta sig fram=)

Rider jag dressyr i paddocken behöver hon inte skydd, där har jag mer benlinodr för jag tycker de är snyggt mer än för skyddets skull=)

Jag brukar rida på vägar och ordentliga stigar när jag rider ut, och då har jag aldrig benskydd på hästen. Nu senast tyckte tränaren att jag skulle börja rida mer bortanför stigarna, rakt ut i skogen. Det är ingen trevlig, platt tallskog vi pratar om då utan ordentligt ojämn terräng med stenar, stubbar, grenar och annat skit. Tanken med det är förstås att hästen ska få jobba med hela kroppen, se sig för, tänka efter och komma igång med alla stora musklegrupper. Men jag är lite nojig för det här med att rida på sån terräng, är rädd dels för att hästen ska kunna fastna, men framförallt för att den ska skrapa upp sig på något... Att fastna borde ju inte vara någon jättestor risk, det gäller ju bara att kolla var jag rider. Men att skrapa i något med ett ben bedömer jag som större risk, eftersom syftet med ridningen är just att gå bortanför vägar och stigar = i oländig terräng.
Funderar därför på om jag borde skaffa några bra benskydd att använda vid dessa uteritter... Men vilken modell på skydd kan vara vettig då? Jag använder i stort sett aldrig några benskydd alls, så det är inte alls mitt område det här...

Även om jag använde skydd till annan ridning så är det här ett sådant tillfälle då jag faktiskt gärna skulle ta av dem istället.

Risken att grenar och barr fastnar under skydden och skaver eller sticker hästen känns större än att den skulle skrapa i något och få sår. Man rider ju oftast inte i något högre tempo i sådan terräng heller, så risken att slå på sig minskar ju lite också.

Tänker lika i djupsnö, där det gärna bildas isklumpar under om skydden glipar det allra minsta.

Man kanske tänker annorlunda om man har en häst som är extremt superklantig med benen, men en normal häst som stryker sig då och då eller kanske egentligen inte alls hade jag behandlat som ovan. :)

Jag brukar använda stängda benskydd runt om när jag rider ut i skog och mark. Hästen är mycket stadig på benen och stryker sig aldrig.

Däremot tycker jag att skydden är en billig försäkring mot mina galna upptåg när jag ibland rider rakt ut i skogen i jakt på nya stigar...

Lite granbarr under skydden känns som ett väldigt litet problem jämfört med en pinne rätt i leden.

Skulle aldrig rida i terräng utan skydd, dessutom har jag aldrig varit med om att något fastnat under och gett skav.

Tunna, höga strykkappor runt om tycker jag är det bästa.

Jag har aldrig benskydd på min 25-åring och hon stryker sig aldrig. Vi rider helst rakt ut i skogen, kliver genom snår och klättrar gärna på berg om det går. Hästen är inte korrekt i benen men har trots det aldrig blivit skadad under alla våra år tillsammans.

Håller med @Thea . Min gamla häst hade ett ben i varje hörn, hela han såg ut som en liten byrå.
Ny-hästen är ung och vinglig.
Jag använder Professionell Choise i skogen.

Tack för alla varierande svar!
Jag tror att jag bestämt mig för att hålla med @Thera m.fl. och ska köpa ordentliga benskydd innan jag ger mig ut i skogen.
Hästen är en liten olycksfågel och tillika en klumpeduns. På en häst som är mer stabil på foten och försiktig av sig hade jag kanske inte känt något behov av benskydd, men eftersom den här tror att den är en bulldozer och samtidigt har ömtåliga ben så tror jag att benskydd på känns bäst :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 637
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 402
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10