Benskydd luktar äckligt...?

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag köpte senskydd begagnat, de luktade skunk när de låg i påsen men såg skitiga ut så jag tänkte väl att en tvätt senare borde de vara fräscha. In i maskinen 40 grader, ut kommer de och luktar.... fortfarande äckligt. Lukten är lite oidentifierbar. Skarp, någon blandning mellan svett, kattkiss (? kan vara svett också) och stark "manlig" parfym. Det luktar STARKT, man känner lukten på flera meters håll.

Jag har hört att ättika ska "döda" lukter, så jag provade att torka av dem med ättika och svampa in det i neoprenfodret, låta dra i 30 min och så tvättade jag 30 grader fintvätt. Nu luktar de bättre, men fortfarande lite skarpt och dessutom ättika trots att de torkat... :grin:

Vad kan jag göra mer för att få dem fräscha???
 
Tvätta 40 grader å ha ättika i sköljmedelsfacket. Funkade när mitt flugtäcke luktade gammal källare typ... :) kör på tills de är normala, det kan ta några ggr... ättika förstör inget!
 
Det kan hända att lukten försvinner när ättikan avdunstar. Vi hade en matta på jobbet som blev kräkt på. Den stank förfärligt. Sedan stank den ättika ett tag. Men när ättikan hade avdunstat luktade den ingenting :) !
 
Hade jag köpt dem beg hade de fått åka tvättmaskin i 60 grader. 40 grader och neråt dödar inga baktierier. Samma gäller mina träningskläder, och hästen schabrak jag tramsar inte med några 40 grader. 60 och all lukt/bakterier försvinner. Att tvättrådet skriver 40 är bara de som gör grejerna som vill friskriva sig. Det mesta tål mycket högre gradantal.
 
Hade jag köpt dem beg hade de fått åka tvättmaskin i 60 grader. 40 grader och neråt dödar inga baktierier. Samma gäller mina träningskläder, och hästen schabrak jag tramsar inte med några 40 grader. 60 och all lukt/bakterier försvinner. Att tvättrådet skriver 40 är bara de som gör grejerna som vill friskriva sig. Det mesta tål mycket högre gradantal.
vågar man verkligen köra eskadronskydd 60 grader???
 
Det kan hända att lukten försvinner när ättikan avdunstar. Vi hade en matta på jobbet som blev kräkt på. Den stank förfärligt. Sedan stank den ättika ett tag. Men när ättikan hade avdunstat luktade den ingenting :) !
Ju mer de torkade desto mer kom gamla lukten tillbaka. de åkte ut, ligger nu utanför dörren på altanen och lukten letar sig in ändå.

Vad tror ni om sån där eazygone luktborttagare för skor och hjälmar osv? från sjöbogården. Kan det funka?

Lärde mig någon gång när jag var skitliten och snappade upp ALL konstig trivia som fanns att man kan lägga äckliga tupperwaregrejer på gräsmattan (på våren???) för att klorofyll tar bort lukten. Kan det stämma?
 
Ju mer de torkade desto mer kom gamla lukten tillbaka. de åkte ut, ligger nu utanför dörren på altanen och lukten letar sig in ändå.

Vad tror ni om sån där eazygone luktborttagare för skor och hjälmar osv? från sjöbogården. Kan det funka?

Lärde mig någon gång när jag var skitliten och snappade upp ALL konstig trivia som fanns att man kan lägga äckliga tupperwaregrejer på gräsmattan (på våren???) för att klorofyll tar bort lukten. Kan det stämma?
Tvätta med ättika igen, och på 60 grader. Häll i iaf en dl ättika så borde det hjälpa.
 
Ju mer de torkade desto mer kom gamla lukten tillbaka. de åkte ut, ligger nu utanför dörren på altanen och lukten letar sig in ändå.

Vad tror ni om sån där eazygone luktborttagare för skor och hjälmar osv? från sjöbogården. Kan det funka?

Lärde mig någon gång när jag var skitliten och snappade upp ALL konstig trivia som fanns att man kan lägga äckliga tupperwaregrejer på gräsmattan (på våren???) för att klorofyll tar bort lukten. Kan det stämma?


Släng dom och köp nya.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 098
Senast: Zacci
·
Hemmet Så, kära bukefalister. Ni brukar ha svar på det mesta. Tvättmaskinen blev stående (med stängd lucka 😬) innehållandes äckliga, svettiga...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 229
Senast: Breaktown
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 713
Senast: Riru
·
Fritid Jag har märkt att ibland luktar min tvätt illa - efter att jag har tvättat den. Speciellt när jag kör på kortprogram (som egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 057
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp