Benskydd/ lindor - vad för vad?

danilo

Trådstartare
Jag håller på och funderar över vilka benskydd alternativt lindor jag ska inhandla, och eftersom jag är nybörjare i den här grenen så undrar jag lite över de olika skyddens verkan.

Jag har sett att man ofta i reining har hela skydd som går från framknä till under kotan - är det p.g.a. att det går lite snabbare och är stops med i leken, till skillnad från i t.ex. dressyr?

Jag ser däremot sällan någon som lindar sina hästars ben, finns det någon anledning till det eller har det bara blivit olika trender i western/ engelskt?

Om man som jag mest rider i skog och vill ha bra skydd mot snö och snår, men också tränar på lägre nivå i reining, vad skulle ni rekommendera för skydd då? Hjälp! :laugh:

Sv: Benskydd/ lindor - vad för vad?

Jag tränar min i reining. Jag använder alltid lindor, men det är mkt för att han har jättesmala och långa skenor.
Benskydden skulle behöva vara medium på längden och x-small på omkretsen.. B-ponnyns benskydd är precis lagom runt om.. Men 5cm för korta istället. Får tom flytta kardborren på lindorna annars går det inte att sätta fast dem om jag inte har "monster paddar" under.

/LL

Mitt tips är att välja ett skydd som är lätt att sätta på, ger bra stötskydd, väger så lite som möjligt och inte blir för varmt.

Benskydden är inte till för att ge ”stöd” för senor och leder när det går snabbt eller stoppas (även om vissa tillverkare vill hävda det), de är till för att skydda mot islag.

Med andra ord tycker du att man kan köra med vanliga strykkappor t.ex, förstod jag dig rätt då? :)

Om man tex använder Proffecionals Choice, så är dessa gjorda av ett material som gör att ett islag dämpas mycket effektivt, till skillnad från vanliga strykkappor som bara skyddar insidan av kotan och benet. I en spinn är det större risk att hästen slår i på framsidan av frambenen. Det finns andra märken med samma skydd som Pro Choice. Jag använder just nu Pro Choice och boots fram, och slideskydd eller benlindor bak.

Bra poäng med spin!

Är det ingen mer som har några tankar kring det här? Det är ju i alla fall ganska många som brukar ha benskydd ;)

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 055
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix