Bennys harmony

cowgirl81

Trådstartare
Hur är den sadeln. Ja gillar den skarpt till utseendet, men det är ju inte allt. Den ska ju ligga bra och vara bra att rida i. Nån här som har den. Gillar den bruna färgen de har till den. Mvh Hanna

Sv: Bennys harmony

Jag har ridit i en några gånger men jag gillade den inte alls. Den kändes hård och fyrkantig att sitta i.
Men vi är ju alla olikt skapta så du måste nog ändå provrida en för att känna om den passar dins bak(smak)!

Haha jo min bak är ju liten jämfört me resten av kroppen, benig. Så skulle behöva en mjuk sadel för att inte få ont. :)

Hur är den sadeln. Ja gillar den skarpt till utseendet, men det är ju inte allt. Den ska ju ligga bra och vara bra att rida i. Nån här som har den. Gillar den bruna färgen de har till den. Mvh Hanna

Jag hade en bennis harmony innan. Jag gillade den inte. Man hamna lätt i stolsits, och den var väldigt lång och svängd. Så den passar inte raka ryggar. Men min var av den gammlare modellen.

De bennis harmony sadlar jag har sett har varit sneda hela bunten.Ordentligt sneda.Många stübbensadlar är det redan när de levereras men det måste ju oxå vara ngt som gör att de blir sneda, en stübben sadeln(& de flesta andra sadlar oxå) är tydligen inte gjord för att bära mer än ca 70-75 kg ryttare hörde jag av en sadelmakare, kanske kan vara en av anledningarna.
Har ridit många stübbensadlar & ger alla samma kritik, stenhårda.

Okejj fick tips om en annan sadel ja ska titta närmare på. Måste ju vara mjuk i sitsen och naturligtsvis ligga bra på blivande hästen. Så det är ju inte riktigt dags än så ja har gott om tid att leta efter en go sadel till både mig och häst. Och vill endast ha bomsadlar, gillar ej bomlösa.

Tack för ett bra svar. Det är svårt i sadeldjungeln. Man blir lätt förvirrad. Men man tycker att en sadel som kostar 14000 och uppåt borde vara bra. Sadeln jag letar efter får kosta max
20000.- så de borde ju finnas nått utbud

Jag har en Stübben Bennis Harmony Elegant av den nyare modellen och är helnöjd.
Den är inte sned och jag sitter bra i den, hamnar inte i stolsits.

Men den passa nog inte korta hästar. Min pålle är stor och inte så kort i ryggen.

De kanske har gjort om den. För de flesta har ju tyckt att den gamla modellen är stel och hård.

Vad tror ni om Supreme Tölmaster då. Den har lagomt pris också. Ser mjuk och go ut.

Passar som vissa redan sagt svängda lååånga ryggar. Skulle rekomendera KenTaur exklusiv från Agersta i den prisklass du efterfrågar.

Jag har ridit i en några gånger men jag gillade den inte alls. Den kändes hård och fyrkantig att sitta i.
Men vi är ju alla olikt skapta så du måste nog ändå provrida en för att känna om den passar dins bak(smak)!

Jag håller fullständigt med!! Tycker inte heller om Bennys Harmony...

/Jenny

Den såg skön ut. Är sätet mjukt. Hatar hårda säten.

Kan ni inte lägga in bilder på era sadlar. Kul och veta vilken eran favorit är.

Jag har en Bennys Harmony Focus som jag fullkomligt älskar! Tyvärr passade den bara i ca 2 månader innan hästen musklat på sig en massa. :cry: Den sätter mig i perfekt sits och är inte alls hård att sitta i. Den passar en betydligt rakare rygg än de andra Bennys sadlarna, dock har den ganska lång anläggniningsyta. Nu är jag i valet och kvalet om jag ska hitta en häst som passar till sadeln eller om den ska säljas... Jag är väldigt kräsen när det gäller sadlar och har jag hittat en jag gillar släpper jag den inte gärna.

/ Milla

Jo, alla utom Bennys Harmono FOCUS är det. Den har annorlunda stoppade bossor, vilket gör att den passar en rakare rygg (inte helt rak) istället för en ganska svängd rygg. Min häst kunde inte ha någon av de andra och jag tycker inte om dem, så det gjorde ju inget. :smirk:
/Milla

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 173
Senast: cewe
·
Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
923
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 330
Senast: iliedtoday
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24