Benlyft medfött?

P

pia88

höga Benlyft medfött eller frammtränat?

På en unghäst som är börjad inridning, hur tidigt brukar man se om dem kan bli något för ev. tävling? hört båda delarna att man inte kan träna fram mycket mer benlyft än vad hästen har "naturligt" och sen har jag hört att man måste rida fram benlyften och att endast endel har dem medfött!

vad tror och vet ni?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Benlyft medfött?

Jag tror att det är lite både och. En häst har väl till viss del sin egen kapacitet, men det har ju också att göra med hur hästen arbetar med bakdelen. Bär sig hästen bra på bakdelen så brukar farmdelen bli mer lös och det blir på så sätt mer aktion. För lyften har ju inte bara med hur frambenen fungerar utan det hänger till väldigt stor del på hur hästen jobbar med baken, hur mkt den "sitter" liksom..

Men som sagt, det är bara vad jag tror, jag vet inte...

Liksom keilir tror jag det först och främst är medfött - dvs förmågan/ kroppsbyggnaden och förutsättningarna måste finnas där. Finns bara de, så går det att genom uppbyggnad och träning få än större gång och aktion. Det är ganska intressant att se fölen i början också.

Hur mycket som går att träna fram beror inte bara på hästens förutsättningar utan faktiskt också på tränarens kunskap och metod: en häst som ser markbunden som attan ut kanske rids fel.

Öht tycker jag att vi ibland fokuserar lite galet: nämligen på hästens talang i stället för att fråga oss vad vi kan "ge" hästen. Dom kan ju det mesta innan vi placerar oss själva på deras rygg. Är vi sen så duktiga att vi lockar fram det bästa - eller kräver vi mera av vår fyrfote vän än av oss själva?

Precis som ni andra tänkte jag också, sen avlar man ju fram högabenlyft gener om ni hänger med.

Extrioren!
Framfor allt bogvinkeln och hur frambenen ar ansatta ar av betydelse.
En hast med lang, liggande bog, frambenen langt fram och garna ganska tatt emellan frambenen.

Halsen skall vara val ansatt, eftersom vi vill ha en valrest hast skall den ej vara lagt ansatt.
En lagom lang rygg, ratt vinklade ben (det gor dock inget om bakbenen ar lite kohasiga)

En hast med en bra extrior har de ratta forutsattningarna for att vara flott men kan latt forstoras av en dalig ryttare, aven den basta hasten som rids pa framdelen ror sig daligt.
Likaval som en hast med samre extriora forutsattningar visst kan tranas till storre lyft genom att man flyttar vikten fran framdelen till bakdelen och darigenom far med luft i gangen!

Men en ratt byggd hast vinner over en samre om de far samma forutsattningar vad det galler traning.

Sen tillkommer saklart andra faktorer som hastens temprament, en lat hast som inte har ambitionen att "ta i" och arbeta kommer inte att vara varst flott aven med de basta forutsattningar. Det ar darfor vi ar sa mana om islandshastens vilja!

Till stor del medfött, men kan alltid förbättras. Exteriören kan göra det lättare för hästen att lyfta benen högt, men är ingen avgörande faktor. Ett exempel kan vara; vårt sto Eyja är relativt tung och när en ryttare som inte är van att rida henne sitter upp, lyfter hon knappt på frambenen. Men när en som kan knepen rider henne, då slår hon nästan benen i hakan. Och vår lilla "köttbulle-häst" (liten och superkompakt) har placerat sig på NM i tölt, fast han har exteriör som en liten shettis:p

Venus_in_Furs skrev:
Till stor del medfött, men kan alltid förbättras. Exteriören kan göra det lättare för hästen att lyfta benen högt, men är ingen avgörande faktor. Ett exempel kan vara; vårt sto Eyja är relativt tung och när en ryttare som inte är van att rida henne sitter upp, lyfter hon knappt på frambenen. Men när en som kan knepen rider henne, då slår hon nästan benen i hakan. Och vår lilla "köttbulle-häst" (liten och superkompakt) har placerat sig på NM i tölt, fast han har exteriör som en liten shettis:p

Vore jätteroligt att få se en bild på hästen!
Hur hög är hon?

Vilken häst var det som var med på NM?
"heter"?
När?

ohh... bild :d nordiska mästerskapen eller norska :P?

Hon heter Heba, kommer inte ihåg vilket år det var, det var innan vi köpte henne och mer än 10 år sedan, under en isländsk ryttare. Kan kolla upp namnet, om nån är intresserad. Och det var Nordiska Mästerskapen, ja. I isländska laget. Hon har även kl 1 bedömning för rideg. (men lägre för exteriören)

Hon var jättefin!
Klart vi vill veta vem som red :D
Och gärna vilka hon är efter :rofl:

Nej, tyvärr hittade jag ingen, ingen inscannad iallafall. Hon är utlånad på foder sen några år tillbaka, men står kvar i stallet, men det blir inte att vi tar så många ridbilder på henne då. Men jag lovar att fixa en såfort hon börjar ridas efter vintervilan ;)

Har kollar lite med mamma nu, han som red hette Herman någonting och året var 1991, mer kom hon inte ihåg just då.

Hon är e. Hrafn 802 - Rodi frá Ytra-Skördugili, så hon är väl en typisk liten Hrafn-häst:D

Hon har även fått ett rart litet stoföl som nu bor på hemfosa gård i sthlm-området.. om hon blir till salu så är hon min:love:

Okej, tack.
Du har ingen bild?(Jobbigajag.)

hehe, lugnt:D

nej, har bara från när hon var jätteliten, men de är inte inlagda på datorn :( har inte sett henne sen hon var ca 1 år, men planerar att hälsa på henne snart. Jag tror hon skulle kunna bli väldigt bra:banana:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 708
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
1 006
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar