Sv: benlindor

Jag lindar min hästs ben när jag dressyr tränar för att det är snyggt och ger lite stöd. Han är även lindad när jag tränat hårt med BoT, annars fyller han i benen så mycke (han är jätte stor).

Jag lindar min hästs ben när jag ska rida lite hårdare dressyr både för att det ger benet stöd men åckså för att jag gärna matchar lindor och shabrak.. :D

Jag önskar att min häst hade fått vara lindad på natten när han gick på trav då hade han kanske aldrig fått gallorna....

Men hästar har väl inte muskler i benen (där man lindar.

Nej men senor och ligament, även de behöver stärkas. Har man en väldigt instabil häst, som river upp sig var och varannan dag, att man anser lindning vara nödvändig. Då tycker jag att man bör fundera över vad som är viktigare, att linda eller stärka de svaga som förorsakar denna instabilitet/obalans. I förlängningen pratar vi om en hållbarhet, för att slippa andra skador förorskade av vrickningar etc.

Sen kan iofs lindningar vara nödvändiga vid vissa tillfällen, men anser man att hästen har ett sådant behov dagligen dygnet runt så får man kanske tänka om enligt min åsikt.

Lindar ibland min gubbe (26 år:love: ) när vi rider/tömkör. Finns dåligt med benskydd i hans storlek...:(
Lindar oxå ibland benen som han har då på sig i hage/box pga äldre häst med pålagringar,

Jag lindar i princip aldrig, använder inte skydd heller så mkt, enbart vid hoppning och då väldigt sparsamt. Jag tror att de flesta lindor just för att de ska se snyggt och proffsigt ut och matcha schabraket osv ;) Min ena ponny står dock lindan med back on track om nätterna men det är ju en annan sak.. :)

Nej men senor och ligament, även de behöver stärkas. Har man en väldigt instabil häst, som river upp sig var och varannan dag, att man anser lindning vara nödvändig. Då tycker jag att man bör fundera över vad som är viktigare, att linda eller stärka de svaga som förorsakar denna instabilitet/obalans. I förlängningen pratar vi om en hållbarhet, för att slippa andra skador förorskade av vrickningar etc.

Sen kan iofs lindningar vara nödvändiga vid vissa tillfällen, men anser man att hästen har ett sådant behov dagligen dygnet runt så får man kanske tänka om enligt min åsikt.

Men medan man arbeta med att stärka hästen kan man väl linda?

Men hästar har väl inte muskler i benen (där man lindar)??

TS:
Jag lindar min häst när jag rider för att han tycker det är skönare med lindor än skydd. Använder fleecelindor och anser inte att det ger något stöd öht!! Det är bara för att skydda benen mot slag!

Han måste även ha lindor på natten nu som han har broddar, pga han river sig med brodden när han ligger ned/reser sig.
Har ett jättefult ärr som nu är TVÅ år gammalt, men det blir nog aldrig riktigt bra. Hade jag inte varit så jäkla dum och restriktiv med lindandet (han hade ofta små skråmor på benen, men jag tänkte att nä, man ska inte linda benen på en frisk häst...) så hade han inte behövt att gå igenom massa smärta och upprepade penicillinkurar och nu stå med ett stort ärr som ibland går upp! :mad:

det är tråkigt och tar massa tid att linda, tror knappast att nån gör det för att det är så himla kul...

Och varför inte ta ur broddarna på natten?

Jag har mitt ena sto lindat nattetid annars svullnar benen upp.

Tror nog att det är en fråga om främst värme och ett visst stöd.

När jag tränar (dressyr) har jag, av bekvämlighetsskäl, strykkappor och senskydd.

Läste alldeles nyligen någonstans att för att verkligen ge stöd åt benen måste man använda elastiska lindor med "lagom" tjocka paddar och veta nästan exakt hur mycket som ska dras åt för att dom varken ska hindra blodcirkulationen eller inte ge något stöd alls.

Så de här chica oelastiska lindorna har vi nog bara för att det ska se snyggt ut tror jag.

På tävling har tex jag alltid vita benlindor för att det är snyggt!

Hah, ta ut, skojar du??

Boj:
Jag tror inte på att man kan stödja upp 600kg häst med en liten tygbit, som varken är elastisk eller särskilt hårt pålindat.

Hah, ta ut, skojar du??

Boj:
Jag tror inte på att man kan stödja upp 600kg häst med en liten tygbit, som varken är elastisk eller särskilt hårt pålindat.

Nej, jag skojar faktiskt inte!

När jag fortfarande bodde i Sverige och alltså hade häst i vinterklimat var ALLA hysteriskt noga med att ta ur broddarna när hâsten kommit in för natten.
Just för skaderisken.

Har denna idé ändrats?

Jag vet då ingen som gör det. Det tar ju en timme morgon+kväll, samt att hålen blir förstörda jättesnabbt!

Då går det ju snabbare att linda..

broddar du bara ur över natten behöver du oftast inte gänga om påmorgonen inte jag ialalfall bara rensa bort spånet som hamnat i hålen...

Nej, jag skojar faktiskt inte!

När jag fortfarande bodde i Sverige och alltså hade häst i vinterklimat var ALLA hysteriskt noga med att ta ur broddarna när hâsten kommit in för natten.
Just för skaderisken.

Har denna idé ändrats?

den iden är nog helt beroende på vem man pratar med oavsett om det är idag eller för 30 år sedan.

har man många hästar funkar det inte i praktiken att hålla på att brodda i och ur varje dag (tar allldeles för lång tid, tid man kan använda bättre)

jag har själv haft hästar som stått på 4-6 broddar/sko dygnet runt, likaväl nu som för 30 år sedan. tycker inte den skaderisken är så mkt. större än mkt. annat.

Nej min andra häst har aldrig skadat sig trots brodd och utan skydd i båda hage och box. Men lillen är klantig helt enkelt...

Sen skruvar min hovis fast broddarna så hårt att det inte brukar gå att få ut dom utan att ta av skon...

I stallet jag jobbar finns mellan 60 och 80 hästar som står broddade med 2 brodd per sko året om. Vi har inte fler skador är en obroddad häst skulle få. Men sen finns det säkert hästar som Centaurs som "lyckas" hur man än gör...

Sen om man tycker det är jobbigt med att brodda i och ur.. köp en sån där hylsnyckel som självlåser sig.. samt blindbrodd som bara fyller hålet som dom inte kan skada sig på så har man direkt minskat tiden rejält för vad det tar att brodda i och ur en häst.. :-)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 393
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Givetvis har jag ett annat nick, de som känner igen mig behöver inte outa mig här. Jag har en helt fruktansvärd arbetssituation...
Svar
13
· Visningar
1 783
Senast: napoleon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka