R

russan 14

:confused: ser att det nästan en fluga i stallet att linda ben,natt morgon ,lunch,middag,en del byter lindor för ridnings passet.
varför allt i världen linda friska hästars ben?
har man så dåliga ben,då lär dom då bli sämre,cirkulationen måste väl ändå få flöda fritt?
lindar alldrig bena ,man vet ju inte hur dom ser ut ,när dom är normala ,av allt lindande.
förstår hästar som måste lindas pga:problem,men det en annan sak.
och skydd har man ju för att förebygga ev:skador.
eller är det så snyggt med alla nya fräna färger,,,tror alla hästar mår bäst av att få vara naturella,,,eller cyklar jag nu??

Sv: benlindor

Ibland lindar jag några av mina stora hästar på natten just för att hålla igång cirkulationen i benen. Stödlindar benen ibland när vi ska ut och träna för att "jämna ut" belastningen av benet.

Jag har dock aldrig mina hästar lindade jämt utan för det mesta så får de vara naturella :D

håller med att det inte är vettigt att linda hela tiden. Jag lindar när jag tränar för att min häst ska få stöd och ibland även efter ridningen när jag har använt liniment.

Ett svagt ben som behöver stöd blir ju naturligtvis inte starkare utav en lindning, att stärka benen är ägarens/ryttarens ridansvar och lindning hjälper föga i det fallet.
Vi kan ju utgå från en lindad skada på en människa, muskler degraderas i området och huvudorsaken är bl a dålig cirkulation.

Man lindar ju för att ge hästen ett stöd, har den en skada i ett ben så stödlindar man även det andra bak eller fram beroende på var skadad sitter.

Att öka cirkulationen gör man genom att låta hästen få upp hjärtverksamheten, en lindning lär knappast bidra med ökad cirkulation. Däremot kan man öka värmen i området genom att använda liniment, ökar iofs inte genomströmningen men hjälper till att hålla skadat område öppet så att blodet lättare kan flöda igenom. Ofta ger skador sammandragningar i blodflödet, och förvärrar skadan vilket alltså liniment kan lindra.

Tyvärr så upplever jag nog att mycket av lindning sker mer på rutin eller för att det är tufft, och inte alls med hänsyn till hästens status.

Att hjälpa en svaghet är en självklarhet, men det är precis lika självklart att man också arbetar med svagheten för att få bukt med den.

De gånger jag lindar hästens ben är när vi ska göra ett hårdare jobb i skogen eller om vi ska hoppa men då lindar jag bara bakbenen. Jag lindar henne aldrig bara för lindandets skull så att säga.

I hagen eller när man ska träna tkr jag inte att det är "fel" linda. Man kan faktsikt förebygga skador med att linda ben i hagen :) Det är min åsikt . Men tkr inte man ska linda bara för lindandes skull..

Jag lindar när jag rider, men inte annars. Eller om man är på tävling ochhästen ara får stå i ox mellan klasserna och så då brukar jag linda men inte annars.
Jag skulle gärna villa höra med dom som lindar varge natt, varför dom gör det ? :)

tyngre hästar eller äldre hästar eller hästar som rids/arbetas hårt eller hästar som lätt svullnar i benen över natten kan med fördel ha nattbandage i boxen för att inte få gallor. jag har haft hästar som jag haft nattbandage på jämt. därimot rider jag aldrig med lindor utan föredrar senskydd eller srykkappor. har nämligen upplevt att en benlinda slogs upp (trots att den va ordentligt tejpad) under en galopp vilket resulterade i tidernas vurpa, det va mer tur än skicklighet att vi (både jag och hästen) klarade oss utan allvarligare skador.

tyngre hästar eller äldre hästar eller hästar som rids/arbetas hårt eller hästar som lätt svullnar i benen över natten kan med fördel ha nattbandage i boxen för att inte få gallor. jag har haft hästar som jag haft nattbandage på jämt. därimot rider jag aldrig med lindor utan föredrar senskydd eller srykkappor. har nämligen upplevt att en benlinda slogs upp (trots att den va ordentligt tejpad) under en galopp vilket resulterade i tidernas vurpa, det va mer tur än skicklighet att vi (både jag och hästen) klarade oss utan allvarligare skador.

funderar över ,gallorna,vart kommer dom ifrån???
bara för att hästen är äldre betyder det ju inte att den behöver bandage,kanske bättre att kolla varför den blir svullen .
inget illa ment,men har alldrig lindat ben själv på pållen,har haft den i över 12 år nu,och den har fräscha ben.
det finns ju en orsak till saker och ting.men visst hjälper det så visst,ska man linda.

lindar mitt varmblod runt om dynget runt just nu fast ja e inte så nöjd över att han måste gå lindad igentligen .
Har lindor på natten av den anledningen att han e skadad å i hagen för att han e så j-v drummel kan inte ha han ute i hagen en dag änns utan lindor han ser ut som en blod hög när han kommer in när han ha brodd :( tyvärr, är inte så mycke för de där me å linda annars .
när han inte har brodd är han självklart utan lindor ute men de gå bara inte nu .
Å på sommaren e han helt utan när han går på bete. om nån vet hur man lär en häst att inte brodd trampa på sig själv tar ja gärna imot tips :) :)

Jag brukar linda ifall benskydden kanske är blöta från dagen innan lr nåt. Lindade faktsikt min mammas hästs ben igår för han hade slagit sig ute i hagen (antagligen min älskade älskling som sparkat honom, dåligt samvete yess!) Han hade blod längst hela bakbenet=(
Hade sterilkompress på å grejjer jämt under natten så det inte skulle bli smutsigt å sen fick han gå utan under dan.
Ser jättefint ut nu=)

Men hästar har väl inte muskler i benen (där man lindar)??

TS:
Jag lindar min häst när jag rider för att han tycker det är skönare med lindor än skydd. Använder fleecelindor och anser inte att det ger något stöd öht!! Det är bara för att skydda benen mot slag!

Han måste även ha lindor på natten nu som han har broddar, pga han river sig med brodden när han ligger ned/reser sig.
Har ett jättefult ärr som nu är TVÅ år gammalt, men det blir nog aldrig riktigt bra. Hade jag inte varit så jäkla dum och restriktiv med lindandet (han hade ofta små skråmor på benen, men jag tänkte att nä, man ska inte linda benen på en frisk häst...) så hade han inte behövt att gå igenom massa smärta och upprepade penicillinkurar och nu stå med ett stort ärr som ibland går upp! :mad:

det är tråkigt och tar massa tid att linda, tror knappast att nån gör det för att det är så himla kul...

lindar när jag rider ibland, och på nätterna med BoT ibland, spec innan hårt arbete och efter. Lindar även med BoT om hästarna ska stå inne 24 eller mer (under stormen per tillexempel) för att dem inte får den cirkulationen som blir ute. Skulle aldrig linda 24 timmar om dygnet.

Jag lindar min häst bak ibland när jag rider.
Sen om jag har möjlighet så lindar jag han natten innan tävling och natten efter.
Efter hårdare ansträningnig så lidar jag han under natten.
jag använder också utspädd liniment innan jag lindar.

Men hästar har väl inte muskler i benen (där man lindar)??

Helt riktigt. Hästens muskler innehåler inga muskler, bara senor och leder. Musklerna går till knäet på frambenen och hasen bak. Och nedanför där finns bara leder och senor.

Tror att Boj först jämförde med människan och muskler. Men sedan om sammandragningar i senor.

För att själv svara på frågan kan jag linda en häst för att det är snyggt, men samtidigt ger det stöd i ett tuffare dressyrpass, och ett visst skydd mot slag ger det ändå. men jag skulle ljuga om jag påstog att det inte hade med snygghet att göra eftersom jag gärna matchar lindor och schabrak:D

Men för tillfället lindar jag aldrig utan använder bara senskydd vid hoppning, terrängritt och konditionsträning. (strykkappor på de som stryker sig).

Ang Lindor på natten tror jag att en del gör det för att göra som andra (läs idoler), och skapar ett behov av det som kommer att sitta i resten av livet. En del hästar "har alltid vart" lindade och då är det dumt att ändra på det. det är vad jag tror.. :angel:

funderar över ,gallorna,vart kommer dom ifrån???
bara för att hästen är äldre betyder det ju inte att den behöver bandage,kanske bättre att kolla varför den blir svullen .
inget illa ment,men har alldrig lindat ben själv på pållen,har haft den i över 12 år nu,och den har fräscha ben.
det finns ju en orsak till saker och ting.men visst hjälper det så visst,ska man linda.

vanliga "gallor" är en ansamling av ledvätska, vilket på vissa hästar kan uppstå tex. om den står still en längre stund (tex. i box. kan ge försämrad blodcirkulation) alltså som regel inget "farligt", jag har haft en del tyngre tävlingshästar som gått mycket och "hårt" som har behövt sina nattbandage för att hålla sig "fina" i benen, även en del äldre hästar. som redan skrivits är det ju inget man håller på med för att det är kul ;)
det är ju inte alltid anläggningar med bra tränings möjligheter har tillräckligt med hagar att erbjuda så att hästarna kan gå ute hela dagarna eller ens varje dag :crazy: ;)

Enda anledningen till att jag lindar min shettis ben när vi ska köra är att han slår så mycket på sig själv, å jag har inte hittat några bra strykkappor i rätt storlek ännu..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 393
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Givetvis har jag ett annat nick, de som känner igen mig behöver inte outa mig här. Jag har en helt fruktansvärd arbetssituation...
Svar
13
· Visningar
1 783
Senast: napoleon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka