K

kristalia

Varför används benlindor (träningslindor)?.Förutom att de skyddar om den trampar på sig där. Att benen ska få ett stöd ifrån dem har man ju hört. Men vilken funktion fyller de egentligen? Stallbandage för den delen också? Men de ger ju värme under natten=ökad blodcirkulation. Man lindar väl benen om hästen är sjuk. Om man nu alltid måste ha stallbandage och träningslindor på för att inte hästen ska bli svullen så kanske man måste se orsaken till problemet.Vet en tjej som hade boots + damasker på när hästen gick de få timmarna ute i hagen. Träningsbenlindor när den reds och stallbandage när den stod i boxen. Ligamenten i benen måste ju försämmras. aldrig fria från trycket. Inte tycker jag att man ska överanstränga hästen så mycket så att lindor behövs?
Vad exakt i benen vill man åt när man lindar???

Stallbandage höjer blodcirkulationen som du säger. Ökad blodcirkulation främjar avläknande av små skavanker =skador.
Har hästen gått ett extra hårt pass eller tävlat kan det vara en bra åtgärd att lägga på stallbandage. De hjälper också om hästen har gallor vilket den ökade blodgenomströmningen "hejdar" och hästen slipper svullna upp i benen.

Arbetsbandage skyddar benet från slag och liknande under ridning. Me slag menas slå i hinder vid rivning elelr en häst som stryker sig. Det är även skyddande och stödjande för senorna.

Min häst har lindor på benen när jag rider eftersom han inte har den bästa av benställningar och jag vill att han ska hålla läääääänge :love: Därför ger jag honom det extra stödet.

Stallbandage har jag sommartid eftersom han får lite gräsgallor. Övrig tid på året har jag lindor mest när jag har ridit hårt för att få ökad blodcirkulation och få bort slaggprodukter. Då har jag liniment på också. Stallbandage lindar man inte hårt, man rullar bara på dem. Stallbandaget ska alltså inte ge något tryck! Min häst är alltså inte sjuk (förutom lite gallor... som mestadels kom efter en stor sårskada) eller blir svullen av ridning, men vem vet hur mycket jag kan förlänga hans friska tid genom att ta hand om hans ben.

M.

när man använder lindor under tränigs så använder man ju sig av träninsglindor för att dom inte ska bli för hårt åtragna men ändå sitta bra när hästen rör sig i alla gångarter och på olka sätt och viss. den tar ju även upp en del smällar men om hästen tar i bommarna när man hoppar så bör man ha vanliga skydd på benen vid dom tillfällena.
dom är till för att stödja upp hästen i sina rörelser så att den inte anstränger sig lika lätt eller får utslitningsskador. när hästen tränas så får man ju tänka på att man utsäter benen för ett tryck den inte skulle utsättas för ute i naturen, hur många vildhästar har någon av oss set som går på volt i flera flera varv i både skritt, trav och galopp.
jag använde flecelindor på min meddans jag behandlade henne för en skada som hon fick när vi ställde in två nya i hagen. Då behandlade jag med liniment så vad bindora gjorde var att förbättra linimentets verkan så att skadan läkte fortare, eftersom att dom precis som du sa ökade upp värmen och blodcirkulationen.
jag tycker att den tjejen verkar överdriva, jag använder enbart skydd på min när jag rider, och funderar på att köpa ett par träningslindor som jag tänkte använda när jag rider dresyr eller liknande på bannan (ej hoppning alltså).

Tack för alla svar. Det är faktiskt lite lustigt hur människor tänker ibland faktiskt.

"Dom är till för att stödja upp hästen i sina rörelser så att den inte anstränger sig lika lätt eller får utslitningsskador. när hästen tränas så får man ju tänka på att man utsäter benen för ett tryck den inte skulle utsättas för ute i naturen"

Hästen anstränger ju sig lika lätt även fast de har lindor eller ej. Det finns ju mer än ben.Är det inte så att vi måste ändra träningen istället. Vi överanstränger hästen så mycket att vi måste linda benen på den. Är det inte bättre att träna hästen så att den klarar uppgiften istället.

"Övrig tid på året har jag lindor mest när jag har ridit hårt för att få ökad blodcirkulation och få bort slaggprodukter. Då har jag liniment på också"

Hur mycker hjälper lindor egentligen??? Ska man inte ändra synsättet och inte anstränga hästen för hårt istället? Visst kan det hända att hästen har överansträngt sig men det är ju våran skyldighet att lägga upp träningen så att den risken minskas.

"Arbetsbandage är även skyddande och stödjande för senorna"

??? Att det skyddar mot slag är det inget snack om men att det ska ge ett stöd till senorna? Förstår tanken men vadå stöd? Senorna ramlar ju inte direkt ut från benet.På vilket sätt förhindrar lindorna att senorna förslits??

"Stallbandage ökar blodcirkulationen och minskar uppkomsten av gallor". Det gör det nog det men, Hur mycket? Det bästa sättet är ju att låta hästen röra på sig = vara i hagen. För att minska uppkomsten av gallor och träningsverk så är det ju bättre att låta hästen vara ute dygnet runt istället för att den ska stå inne (som är lika med det bästa du ska göra om du VILL ha gallor och träningsverk) med lindor som hjälp. Frågan är ju hur mycket de hjälper hästen egentligen. Finns det något annat som vi kanske ska ändra på istället

Varför lindar du benen om han får "gräsgallor" egentligen. Det är inte farligt för en häst att få gallor , de går dessutom bort bara man rör på hästen...

Hästar kan inte få slaggprodukter under carpus (framknä) eller has, för det finns inga muskler där....

Kanske är sant men det skadar väl inte att linda på gräsgallorna ;) Han är mycket finare i benen på morgonen när han har haft lindade ben. Dessutom så har han ben som det inte skadar att vara extra rädd om eftersom de är sneda och vinda. Jag försöker bara hålla dem så torra och fina som det går. Och främja blodcirkulationen så att ev småskador som uppstått (kan ju även vara små vrickningar efter lite bus i hagen) lättare och snabbare kan läka.

Vätskan som samlas i benen, är inte det någon slags slaggprodukter?

Väldigt många hästar utvecklar s k gallor i kotsenskidorna, oftast på bakbenen men i vissa fall på samtliga ben.
I det här fallet avses en svullnad som är placerad strax ovanför kotan, åt bakre delen av densamma. Svullnaden kan vara olika mjuk/hård men den är sällan helt utan "svikt".
Orsaken till svullnaden är dock att senskidan fylls med mer ledvätska än normalt. Det behöver inte betyda någonting för hästens brukbarhet, men om gallorna uppstår efter en kraftig ansträngning kan man ta det som ett tecken på att hästen har brukats över sin förmåga. Det har framförts teorier om att den här typen av gallor kan vara foderbetingade och då framför allt vid en överskottsutfodring av proteiner - något som i så fall lätt kan avhjälpas genom att justera foderstaten.
Oftast gör man ingenting särskilt åt den här typen av gallor, åtminstone inte med exempelvis läkemedel eller annan medicinsk behandling. Det man som hästägare/tränare skall tänka på är att se till att hästen får regelbunden motion och utomhusvistelse i hage. Syftet med detta är att se till att cirkulationen i kroppen fungerar. Att det är vanligare med gallor i bakbenen beror sannolikt på att dessa befinner sig längre bort från cirkulationsorganet - hjärtat.
Ett annat sätt att försöka förbättra cirkulationen är att massera ben och strukturer ovanför (bog/lår). Ytterligare en åtgärd kan vara att lägga stall-/nattbandage med ett milt liniment på kvällen.

Om man misstänker fodret kan man prova med att minska kraftfodergivan de dagar då hästen motioneras mindre - vissa djurägare tycker sig då kunna se en förbättring (minskning) av gallorna.

Träninsglindor stödjer upp (där man har dom) eftersom att (så svårt att förklara, ska försöka iaf) när hästen går på en volt (tar detta som exempel) så tynger den på ett mer onormalt sätt än vad den normalt skule göra i naturen så trycket som uppstår i bennet lägger sig på ett annat sätt och seddan så sitter vi på vilket ger yterligare lite mer tyngd på benen som dom måste bära upp, när man då använder träniningslindor så jämnar man ut trycket.
Träningslindor använder man ju inte enbart för att hästen ska slippa bli överansträngd med mera (min skulle inte bli det, men jag har juförig inga än, men funderar på att köpa), det är ju bättre för hästens ben eftersom att trycket hamnar på ett bätre sätt vilket kan leda till att benen mår bättre, lite beroende på hur man tränar å så... När man rider dressyr så tycker jag faktiskt att man ska använda sig av lindor.

"Hästen anstränger ju sig lika lätt även fast de har lindor eller ej. Det finns ju mer än ben.Är det inte så att vi måste ändra träningen istället. Vi överanstränger hästen så mycket att vi måste linda benen på den. Är det inte bättre att träna hästen så att den klarar uppgiften istället"

Visst, men om man tex. rider på en volt, som någon sa, är det ju inte naturligt för hästar att gå runt, runt, runt i alla gångarter. men om man nu måste göra dt för att mjuka upp hästen i sidorna? då är det väl bättre med benlindor (som ger ett visst stöd) än att hästen bara får gå på raka spår, och därmed blir stel i sidorna etc.. eller?? :confused:

man får ju välja.. rida så att det sliter lite på en viss del av hästens kropp, eller rida så att det sliter mycket på en del..

Min häst får inte gallor efter ansträngning så det är inte orsaken. Jag tror snarare på foderbiten, de kommer sommartid när han äter gräs.

M.

"när man då använder träniningslindor så jämnar man ut trycket."
Tack för svaret. Förstår att det är svårt att förklara, men jag förstår vad du menar. Men jag har ändå inte fått svar på frågan. Vad som precis händer i benet och på vilket sätt lindorna hjälper vid träning.
Jämnar ut trycket blir jag inte klokare av. Men jag tror att det bara är en expert som kan svara på den frågan.
Min tanke med hela frågan var bara att få många att börja tänka efter VARFÖR de använder lindor. Så att man inte bara använder det för att man har hört att det ska vara bra men inte vet riktigt varför och för att alla andra har det. (har gjort det en gång i tiden själv)
Vill bara att alla ska tänka efter och verkligen ifråga sätta varför man gör som man alltid har gjort. men jag tror att jag har fått mitt svar. Alla tycks veta, men ingen vet egentligen....

Att man ger benen stöd vid träning tycker jag är ett bra svar (precis som en del idrottsmän lindar sina fötter/handleder) precis som att man främjar blodcirkulationen med stallindor är ett bra svar. :) Säger inte det vad som händer i benet????

HÅller med om att det finns en del som lindar men inte vet varför. Men så länge som inte hästen mår dåligt av det så vad gör det???

jag förstår hur det fungerar men det är grymt svårt att förklara på ett sätt, specielt om man själv vet vad man menar med det hela...
förstår defenitivt att du vill att folk ska tänka till, tycker jag oxå att dom ska göra, använder ingenting som är direkt onödigt på min häst vare sig i hagen eller när jag rider. Hon har aldrig några lindor på sig när hon står i stallet eller i hagen om hon inte har någon skada.

klart de kan få slaggprodukter där, har haft hästar både med senskador (slaggprodukter) och gallor. masserar man uppåt, samt rör dem mycket försvinner till sist utgjutningen.

Det finns muskler under knäna oxå. Många gamla människor har ju vätska i benen. Många gamla hästar oxå :)

Var har di snappat upp det förresten?

/jenny

Vätskan som samlas i benen, är inte det någon slags slaggprodukter?

[/quote]

Vad jag har hört är det ledvätska som finns i benen, men du kanske menar på ett annat sett?

Vissa jag träffat använder bara lindor när dom rider för att hästen ska se "proffsigare" ut, visste inte vad dom annars var till för, visst är väl inget fel så länge dom inte stryper blodcirkulationen i benen..

klart de kan få slaggprodukter där, har haft hästar både med senskador (slaggprodukter) och gallor. masserar man uppåt, samt rör dem mycket försvinner till sist utgjutningen.

Det finns muskler under knäna oxå. Många gamla människor har ju vätska i benen. Många gamla hästar oxå :)

Var har di snappat upp det förresten?

/jenny

Bra att du sa att man ska massera uppåt :bow:, de flesta jag sett masserar neråt ihop om att bla ledvätska ska försvinna, vilket bara kan bli värre. Man ska ALLTID massera uppåt!

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 882
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025