En fråga "åt andra hållet": Finns det någon studie som säger att det skulle vara positivt att ha hästens ben lindade som skadeförebyggande åtgärd?
Jag rider islandshäst och inom vår sport är det extremt ovanligt med lindor, skulle i princip hävda att det inte förekommer alls, och inte heller är senskydd, strykkappor etc särskilt vanligt, utan det som används är boots - antingen viktboots för att påverka hästens gångarter/takt, eller skyddsboots för att undvika balltramp, avtrampad sko osv. Självklart förekommer senskador även på islandshäst, men åtminstone min upplevelse är att det inte är så vanligt. Det kan naturligtvis bero på helt andra saker än att vi inte lindar hästarnas ben, men lite nyfiken blir man ju, och islandshästarna skulle ju i alla fall kunna få fungera som jämförelsematerial i och med att de så otroligt sällan är lindade.
Själv tar jag helst inte ens på transportskydd på mina hästar en varm dag, utan nöjer mig med skyddsboots. Känns oerhört varmt att stå i transport med "inpackade" ben, särskilt efter en träning/tävling när hästen ju är varm ändå!