benlindor, när, varför?

S

Sandraa

Hejsan!

Jag undrar hur ofta ni lindar era hästars ben och i vilket syfte?
Vad använder ni för olika slags pads?
Kan det någonsin vara fel att linda benen?

Själv använder jag benlindor en del dels på grund av att jag får
för mig att det skyddar och mycket för att jag tycker att det är
snyggt :rofl:

Men jag har också hört att man inte bör linda hästens ben i
onödan på grund av att "naket känns friast" typ.

Vad tycker ni?

Sv: benlindor, när, varför?

7 som läst och ingen svarat :confused: Skulle verkligen bli jätte tacksam för svar!

Som skydd och för att det är tjusigt! Jag använder dock oftast benskydd istället för lindor, men omväxling förnöjer :angel:

Pad och fleecelindor (+ boots) vid transport. Kör baramed hästen två ggr om året, till och från betet så jag har inte tyckt det var värt att köpa dyra transportskydd.. :o :D

Jag brukar inte använda lindor men en kompis (är 23 och jag 13) som har en vallack som har spatt och hon använder lindor som stöd åt honom. :)

min häst, slår sig på bakbenen, så jag har alltid benskydd bak, eller lindor ibland för det är snyggare :) har lindor fram ibland vid hoppning oxå...
men annars undviker jag att ha lindor, för att inte påverka blodcirkulationen...

Jag rider ett varmblodssto som jag normalt sett har benskydd på runt om. När vi rider långritter lindar jag dock, eftersom det ger bättre stöd åt senorna.

lindar min hästs framben pga problem med senorna, försöker vara utan när jag bara ska skritta han för att han inte ska förlita sig för mycket på stödet från lindorna. Ska köpa senskydd också för att kunna variera men det känns som att lindor inte nöter lika mycket på hästens päls. Har vanliga pads av bomull och elastiska lindor.
Hade tidigare en foderhäst som alltid skulle vara lindad utom i hagen. Alla fyra ben skulle ha benskydd eller lindor under ridning för att motverka gallor och likadant på natten skulle hästen ha lindade ben för att benen inte skulle svälla. På den hästen hade problemen nästan förvärrats genom att hästen alltid var lindad, om man av någon anledning inte lindade exempelvis en natt svällde benen enormt vilket dom inte skulle gjort på samma sätt om hästen inte blivit lindad så ofta. Jag skulle ha trappat ner på lindningen av den hästen om den varit min, men nu var jag tvungen att göra som ägaren sa... Min åsikt är att lindning kan vara bra om den verkligen behövs pga skada eller en häst som slår sig själv, men annars ska man helst låta bli för att inte försvaga hästens ben

Min står lindad på natten. Endast lindad på tre ben. pga en spark hon fick på ett ben i somras, det måste hållas kallt.

Jag har aldrig hört någon nackdel med att linda hästen ben, några har sagt att om man börjat linda så kan man inet slute för att hästen ben svullnar upp, men av egen erfarenhet stämmer det inte...

Hur som hellst så lindar jag min häst ben för det mesta när jag rider, detta pga skydd och stöd... också är det ju snyggt :p detta med elastiska lindor samt pad...

Hon lindas alltid efter hoppning med stallbandage, flece lindor och tjock padd...

Jag lindar ibland under ridning, för skydd för slag och för att det är snyggt :) Nu har jag använt det ett tag fram då han har haft ett sår som skydden skaver mot och det går upp, men med lindorna motverkar jag detta. Jag använder oftast 50/50 lindor.
Kan tilläggas att jag nästan alltid har senskydd + höga bakstrykkappor.

Efter hopptävling/träning så lindar jag med stallbandage - tjocka fleecepaddar + fleecelindor.

Om det handlar om att gå/rida hästen längre sträckor typ konditionsträning etc brukar jag linda eftersom det ger bättre stöd än bandage. Jag däremot ska hoppa/löshoppa etc så är det benskydd som gäller med tanke på hur lätt dom slår i benen.

Jag lindar benen på min häst för att förebygga skador helt enkelt. Lindar med fleece/elastalinda, paddar + elastisk linda eller sån där elastisk linda var halva är som med sydd padd(typ samma som fleece elastisk men här är det padd/elastiskt). Det är väldigt sällan jag använder ben skydd då jag inte gillar sådana helt enkelt.

Grejen är den att om man råkar linda för hårt så minskar blodcirkulationen eftersom man klämmer åt blodkärlen.

Lindar med fleece + padd efter hårdare träningspass (främst efter hoppning)

Lindar med elastisk + padd vid dressyrträning.

Ullis

lindar alltid runt om vid longering, och vid tömkörning på volt. Alltid när dom ska gå på böjt spår.

jag lindar mitt sto runt om för att hon har haft problem med senorna i somras. jag använder sånna lindor som har fleece innuti som paddar och är elastiska utanpå...
någon som förstår vad jag menar?

Har stallbandage på natten på min häst, mest för att han lätt blir gallig annars. Dock har jag aldrig märkt att hans ben blir sämre nu efter att jag började linda på natten än innan, om jag inte lindar någon natt alltså. Jag har fleecelindor + Back on Track -paddar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej! Jag undrar om det är någon som använt sig av Kentucky tendon grip och kan dela med sig av sina åsikter. Jag funderar på att köpa...
Svar
1
· Visningar
625
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar