Benlindor i passen

Lokkur

Trådstartare
Hej!
Undrar bara om ni har på era femgångare benlindor/benskydd när ni lägger pass?

Och även o ni har de när ni tävlar i F1 eller passgrenar?

mvh sandra:D

Sv: Benlindor i passen

Jag har alltid skyddsboots fram om jag skall träna pass.
Annars är skaderisken ganska stor om de skulle råka trampa sig på ballarna eller dylik.

Nej, det har jag inte. Jag skulle akta mig för att ha lindor på tävling, börjar det regna kan dessa blir riktigt blöta och därmed så tunga att du överskrider viktgränsen för varje ben.

Jag har alltid skyddsboots fram om jag skall träna pass.
Annars är skaderisken ganska stor om de skulle råka trampa sig på ballarna eller dylik.

JO självklart har jag alltid skyddsboots på. Skrev inte att ja hade de, eftersom man BÖR ha de:D Är en rätt självklar grej, tycker ialf jag:rofl:

Nej, det har jag inte. Jag skulle akta mig för att ha lindor på tävling, börjar det regna kan dessa blir riktigt blöta och därmed så tunga att du överskrider viktgränsen för varje ben.

Åh de har du rätt i. tänkte mig inte för där. Ska tävla i morgon, så jag får se vad de blir för väder.

MEn jag använder faktiskt lindor eller något för att skydda extra mycket.
Jag menar att de är ganska mycket kraft som kommer ut ur dom smala benen än vad dom egentligen är gjorda för. Så benlindor måste väl benlindor lindra lite?

Helt seriöst så låter det livsfarligt! En häst som rör sig i pass rör sig med stor kraft och snabbhet, vad tror du händer om lindorna börjar gå upp, stasa eller liknande…. Inte bra, tänk bara vad som kan hända om hästen trampar på en lös linda i den farten *hu*. Du ser lindade dressyrhästar för där rör sig hästarna inte alls med samma explosivitet, kraft eller fart men du ser aldrig en galopphäst i löp med lindade ben. Skippa lindorna och köp ett par passande senskydd om du är orolig för att hästen slår på sig. De finns i många olika prisklasser och numera även i supersnygga färger. Visst är det snyggt med lindor, men använd dem i paddocken och inte på passbanan. Hoppas tävlandet går bra för er! Lycka till!

KL.
Jag skulle ALDRIG lägga pass med benlindor .. Tänk om benlindan går upp och hästen trasslar in sig :eek:
Om du vill ha skydd på frambenen så köp ett par senskydd isf. Det har jag på hästarna när dom är precis i början av sin "passkarriär".

KL.
Jag skulle ALDRIG lägga pass med benlindor .. Tänk om benlindan går upp och hästen trasslar in sig :eek:
Om du vill ha skydd på frambenen så köp ett par senskydd isf. Det har jag på hästarna när dom är precis i början av sin "passkarriär".

Jag har använt lindor i alla år, och dom går ALDRIG upp, gamla benlindor gör det, men ja köper nya.
de är faktskit många jag harsett använda något salgs benlindor i passen.
inte just sådana som ja har, men de är karborre på dom med, så de är ingen risk;)

Jag har använt lindor i alla år, och dom går ALDRIG upp, gamla benlindor gör det, men ja köper nya.
de är faktskit många jag harsett använda något salgs benlindor i passen.
inte just sådana som ja har, men de är karborre på dom med, så de är ingen risk;)

Att de aldrig gått upp hittills betyder inte att risken är mindre för att de kan göra det i framtiden.
Säkerhetstänk?

/Malin

Men tänk den dagen om de skulle gå upp... risken finns alltid!
Förlåter du dig själv då om din häst skadar sig pga din oförsiktighet?
Köp senskydd i stället!

Men tänk den dagen om de skulle gå upp... risken finns alltid!
Förlåter du dig själv då om din häst skadar sig pga din oförsiktighet?
Köp senskydd i stället!

Har provat med senskydd, och de stör hästen mer än benlindor.....
fortsätter allt med benlindor;) för de har fungerat för mig. Och även hjälpt hästen för uppvärmingen i sina knän.

Fel senskydd? Fel modell/storlek?
Hur långt upp lindar du igentligen, uppmvärmning av knäna:eek::D???!!!

Fel senskydd? Fel modell/storlek?
Hur långt upp lindar du igentligen, uppmvärmning av knäna:eek::D???!!!

Precis under knäna såklart:D
Eftersom mångahästar lätt blir låst i sina knän. Ökar blod cirkulationen mycket bättre med ben lindor (kör även ibland med back on track lite innan)
Så jag förebygger med benlindor.
Nej jag har rätta storleken, men i passen stör dom honom så mycket. Inte annars. Kanske bara en vane sak, men han slår lättare upp i galopp med senskydd. Och är inte villig att prova andra om de inte fungerar och betala så mycket pengar och sen inte kunna lämna tillbaka dom för att domär smutsiga.

Eftersom stenar osv slår upp och gör små sår på benen använder ja benlindor.
Och vägrar köra utan:o
Och eftersom de har fungerat för mig i alla väder och vind så ahr jag det.
Ville bara se om de var tilllåtet eller om andra hade de:P

Kan ju svara på frågan i alla fall:

Nej, aldrig lindade ben, varken i femgång eller någon av passgrenarna. Endast boots av något slag, har under de 7 år jag tävlat i femgång aldrig varit med om att någon häst har slagit sig så att benlindor skulle skydda. Har däremot sett en häst slå sig på insidan av framknäna men där hade inga lindor hjälpt ändå.

Håller med de som påminner om att väga dem tillsammans med de boots du tänker tävla med om du nu absolut ska tävla med benlindor. =)

Jag skulle aldrig våga rida pass med benlindor :crazy:
Det finns alltid en risk att de går upp och då är det såå lätt att hästen trasslar in sig.
Senskydd som sitter rätt stör inte hästen. Jag använder det om jag ska rida pass när hästen har brodd och om den är helt ovan att gå i pass. Oftast har jag bara skyddsboots.

Men benlindor i pass, nej det låter livsfarligt. Och "det har alltid fungerat" kan man ju säga om mycket. Det kan ha fungerat i 15 år att rida utan hjälm också men just den dagen man åker av kan man landa med huvudet på en sten.

Skulle aldrig våga lägga pass i benlindor, av samma skäl som de flersta redan har räknat upp, använder alltid lätta skyddsboot.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 758
Senast: xfie
·
Katthälsa Hej! Har idag vart hos vet. med min 6åriga hona som fick konstaterat kronisk inflammation i gallblåsan och tarmar. Hon fick även...
Svar
9
· Visningar
1 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka