Ben som svullnar vid anv. av Back on Track!?

lisahjelmgren

Trådstartare
Började anv Back on Track paddar på mitt 18-åriga sto i vintras med bra resultat, cirkulationen i benen ökade och gallor mjuknade/försvann. MEN så överansträngde hon sina ben genom att springa runt i hysteri ute i hagen för ca 8 v sedan, fick vävnadsskador men inga senskador eller annat.
1 v antiinflammatorisk beh. med kylning ett par ggr per dag under samma v. och därefter ett par veckors skrittande blev rehabiliteringen. Inga paddar under ett par v. då de irriterade den redan varma vävnaden i benen.
Efter 1 mån provade jag B on T under ett par timmar då det var kyligt ute och benen såg torra och fina ut, när jag sedan tog av paddarna var benen jättetjocka och väldigt varma, särskilt de ben som tagit mest stryk av överansträngning. Detta trots att hon gick i sin hage när paddarna var på så gallorna uppkom inte av stillastående. Har därefter provat ett par ggr till med samma starka reaktion och nu vågar jag inte anv. dom...
Har varit på återbesök hos veterinären pga av hur benen reagerat men hon var helt ohalt.
Vad beror detta på??? Erfarenheter??? :confused:
 
Sv: Ben som svullnar vid anv. av Back on Track!?

Vissa kan nog få en stark reaktion av BoT.
Jag har fleecepaddarna från annat företag som ska vara som BoT och min häst reagerar lite av dom där han har en svullnad.
(också vävnad/ärr bildning)

Jag själv reagerade mycket på BoT i början,av nack-skyddet blev jag lite "lustig",fick domningar osv och av knäskydden får jag en känsla som om man hade liniment på sig,på vaderna,dvs nedanför skydden.
 
Sv: Ben som svullnar vid anv. av Back on Track!?

Dom som vet säger att BoT drar ur svullnaderna ur benen och därför så kan hästarna reagera på det viset i början, om du fortsätter använda BoT så skall svullnaderna försvinna.
 
Sv: Ben som svullnar vid anv. av Back on Track!?

Jag har ingen teori varför det blivit så, men det vore mkt intressant att få veta varför!
Om det var BoT som orsakade det, eller om det var ngt annat.
Just att benen svullande fast hästen rört sig är ju märkligt!

Om man "tillfört" hästen ngt ämne den inte tålde, tex genom liniment, då låter det ju som en allergisk reaktion. Men BoT "avger" ju inget ämne, så det kan ju inte vara det heller.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 033
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 903
Utrustning Jag har nyss köpt ett Back on Track skydd till tantens ena framknä. Hennes mått ovanför och under knäet var olika de som skyddet hade...
Svar
7
· Visningar
1 501
Senast: Tagliabue
·
F
Utrustning Jag har ingen erfarenhet av Back on Track, men jag tänkte köpa mig ett par paddar till benen att ha efter hoppträningarna och vid...
Svar
1
· Visningar
2 399
Senast: Matinee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp