Belysning i stallet

J

jezzibell

Hej,
Snart är det dags att ta hit elektrikerna för att installera elen i stallet. De kommer självklart att fråga hur många lysrör jag vill ha, och hur jag vill placera dom...
Ingen aning...
Bifogar min kalle-anka-ritning och vore mycket tacksam för lite förslag här.
original.jpg

//Jezz

Sv: Belysning i stallet

Minst en armatur med 2 lysrör i varje box. Ordentligt på platser där hästvård sker (vet. hovslagare, borstning etc), en armatur med 2 rör minst i spolspilta, bra upplyst foderrum. Elektrikerna kan säkert hjälpa dig om du berättar vart det är viktigt att se extra bra.

Vi har valt budgetmodellen, med lysrör MELLAN boxarna. Det är ordentligt ljust ändå, men det beror på att vi har lägre galler och vitt plåttak i stallet som reflekterar mycket ljus.

A och O är GOD belysning, precis som Blixtra påtalat. Hur den sen upplevs beror också på omgivande material, och hur ljusa dessa är. Därtill antalet fönster osv.

Tänk på att du kan dela upp lysrören på olika brytare, vi har t ex "mysbelysning" på en knapp, och sen takbelysningen uppdelad på boxar respektive gång. Beroende på hur mycket ljus man behöver tänder man det man vill. Dyrare att dra, men billigare att använda.

Jag har ett dubbellysrör/box och tycker det funkar bra som arbetsbelysning + även i stallgången om jag skulle göra iordning hästarna där. Vi kopplade också in sk "mysbelysning" som är tänd när hästarna är inne vintertid, men då ingen arbetsbelysning behövs.

Jag har lysrör mellan varje box, ett lysrör i vardera ände av stallgången (för hovis) och ett rör i sadelkammaren. Som ang skrev koppla separata brytare till lysrören det är helt supert då man inte behöver tända allt.:)

Vi har delat upp stallgång och boxar, alltså delat strömbrytarna så att man inte behöver tända upp i boxarna om man bara ska använda stallgången osv.

Belysning i varje box är väldigt viktigt ( i alla fall för mig) om man ska mocka på vintern när det är mörkt ute. Jag har inbyggda lampor i taket i varje box och på kvällen ser det ut som "mys-belysning", väldigt snyggt.

Tack alla för svar.:bow:
Någon här som har foton över belysningen?

Förstår jag det rätt, om det räcker med ett lysrör i varje box, eller behöver jag även sätta lysrör i stallgången? Spolspiltan en lr två lysör?
//Jezz

Om jag fick bestämma så skulle det se ut så här:

3 lysrör på var sin sida i stallgången =6st

2 lysrör i spolspiltan

1 lysrör i varje box

1 ev. 2 lysrör i foderutrymmet

2 lysrör i selkammaren

1 lampa på toan

och så en mild nattlampa i stallgången

Och så ska man dela upp så att man inte behöver tända hela stallet utan man ska kunna tända ena boxsidan eller bara spolspiltan.

Det är helt ovärderligt att ha bra med ljus och att kunna justera ljuset efter behov.

Jo det är viktigt att ha det uppdelat så att man bara kan tända de lampor man behöver.

Vad finns det för milda Lampor som man kan ha i stallet som är både D och F märkta ? Förutom lysrörern ?

Mvh Mia som söker GODKÄNDA myslampor ;)

Vet ej vad D märkt betyder.

Vi har IP67 på nästan allt i stallet, vet inte vart man hittar armaturer för glödlampor med hög IP. Sambon är elektriker och införskaffade en gallerarmatur med IP54, eller om det var 64, som nattlampa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Hästhantering Hej! Jag har en nybliven 5åring som fått för sig att inte lämna stallet både uppsuttet eller till hands, han reser sig rejält när han...
Svar
7
· Visningar
1 562
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 904
Senast: QueenLilith
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar