Belysning i ridhus och stall!

P

Pi Pi

Är det att ta i för mycket med 400 lux i ridhus?

Vill ha det väldigt ljust men inte till vilket pris som helst.

Hur viktigt är det med skarp belysning i stallet? Har stallet i förlängning till ridhuset och alltså 10 m till nock där också och har ev tänkt sätta lampor i taket där också.

Är det vettigt med tex 300 lux eller räcker det med 200??

Eller? Snälla jag behöver snabb hjälp och råd.

Sv: Belysning i ridhus och stall!

10 m till belysningen i stallet känns lite väl men du kan väl göra som de gör i andra byggnader när de ska ha högt i tak - de sätter lysrören på linor på lämplig höjd :idea:
Ang styrkan i lux så rek Ventorp och Michanek 100-200 i ridhus men upp till 500 lux för tävling och i stallet (med plant innertak) 100 lux. Ju ljusare desto bättre (till en viss nivå förstås)!

för hoppning är det bra att ha lite mera ljus. Ca 300 lux har jag hört.

I stallet har vi BRA belysning - OM allt är tänt. Men det sitter på olika brytare så det beror på vad man gör och hur väl man behöver se. Vid skoning, vet-besök etc är det skönt att ha rejält med ljus. Kan dock inte säga lux.

Samma går att göra i ridhus, alltså två/ flera brytare beroende på hur mycket man behöver just då. Visserligen kostar fortfarande armaturerna, men åtminstone drar de inte el i onödan.

Liknande trådar

Anläggning Vilket stall ska jag välja? Idag står jag på en anläggning nära en stor stad. Vilket gör att ridvägarna är rätt så trista, finns en...
Svar
9
· Visningar
1 448
Senast: Magica
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·
Anläggning Hur har ni löst placering av lyse och vad har ni för lampor, lysrör? Hur har ni räknat ut dimensioneringen på ventilationen, har ni...
Svar
5
· Visningar
3 603
Senast: mian
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 504
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama