Belysning fram och bak? Hjälp vad gäller?

TinyWiny

Trådstartare
Får man ha blinkande rött bakåt eller ska det vara fast sken?

Ska man ha vit lampa framåt? Det borde störa hästens mörkerseende:confused: eller kan man bara ha lykta?

Alltså synas eller se? Har ju ändå pannlampa själv så det kanske räcker med lykta då?!

Bra tips på lykta (om det räcker) med vitt sken mottages tacksamt:)

Sv: Belysning fram och bak? Hjälp vad gäller?

vitt fram o fast rött bak. det är lag på det när du kör på allmänna vägar. du ska även ha lgf skylt bak, men det är så fult o påminner om en epa då så det har jag valt bort :)
Bak ska även sitta röda reflexer o gula fram.

Fult och ser ut som en epa?? Moget! Tur att folk i mina trakter ser skillnad på en epa och ett hästekipage.

Det är väl ändå fler traktorer som har LGF än epor :p
Du får väl sätta på två LGF skyltar för det har varken nån trakor eller epa! :) :rofl: :D

Vad räknas som allmän väg?

och vars kan man läsa om det?

Ok, jo Lgf skylt är på och röda reflexer bak, vita fram och orange på sidorna:)

Då var det som jag trodde att det skulle vara rött fast sken bakåt.

Men hur är det i fram? lampa eller lykta?

Se eller synas?

handlar inte om mognad, utan om tycke och smak. I mina trakter är det smått pinsamt att köra epa, men du kanske kör det fortfarande?

Meh epa är väl helt ok!!
Supa, dunka dunka och LGF vaddå pinigt? :D
Fjortisstil så det bara skriker om det men det finns faktiskt äldre seriösa utan körkort som kör epa! :)

haha, epa är inte ok, då är det nåt allvarligt fel :) Pappa ville på allvar köpa en sån till mig men jag stannade vid min yamaha dt troget. Ok, det är kanske oxå nördigt att köra moppe när man är 16, men jag slapp lgf skylten. Min moppe var inget långsamtgående fordon!

Men det är väl fint att ha en kraftig lampa framåt så du ser något.
Jag har en pannlampa av större modellen när jag är ute. Reflexer överallt på vagnen men har missat att man måste ha rött sken bakåt. Fint att man lär sig ngt nytt varje dag:idea:

Men det är ju dyrt med körkort + att man blir blöt och inte kan skjutsa ungarna med moppe! :D (En kompis till mig som tänker skaffa epa :D)
Själv slapp jag både moppe o epa!
Ehh fast jag fick låna morsans trehjuliga moppe om jag ville... NO WAY :o

Vi har ett äldre par här ute i skogen. Dom åker och handlar med sin traktor och lägger varorna i skopan. Jag kan inte för mitt liv begripa varför dom inte skaffar en epa för.

Jag tror inte alls att du behöver LGF-skylt på hästvagnen. Inte heller de andra kraven på belysning tror jag är lagkrav men kanske klokt att ha.
I USA är det antagligen krav på LGF-skylt eftersom alla Amishvagnar jag sett på bild har skylten.
Om man däremot drar hästvagnen efter bilen ska man ha LGF-skylt.

Liknande trådar

Utrustning Hej jag hoppas detta ligger under rätt ämne. Det tillhör körning men är ju om utrustningen (vagnen). :) Jag har en rockard jag håller...
Svar
11
· Visningar
769
Senast: ptr
·
Övr. Hund Vad har ni på era hundar för att de ska synas i mörkret? Vi bor där det är mörkmörkt under den halva av året som nu raskt närmar sig...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 082
Senast: kanelsvans
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 761
Senast: Josofinito
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix