Belton Horse Trials - Ryttar fatalitet

Melynda

Trådstartare
Har just kommit hem ifrån Belton Horse Trials, Lincolnshire, England (ca 4 mil norr om Burghley).
Tyvärr vart det en ryttar död vid hinder 12/13ab i den Advance sektionen. Enligt icke officiell källa var det ett roterande fall och ryttaren dog direkt. Man har inte officiellt sagt vem det är men det verkar vara irländaren Ian Olding. Tävlingen stoppades i drygt 2 timmar innan den startade igen och uteslöt hindret ifråga.
Anna Hilton och Dag Albert var också där idag.

Sv: Belton Horse Trials - Ryttar fatalitet

Isch! :( Jag har sett footage från den banan och för mig är det lite knäppt att man vill rida över några av de hindren frivilligt, faktiskt. :crazy: Men okej, jag är glad amatör som gillar FT som grej men har ingen ambition att bli OS-medaljör, så jag är väl inte rätt person att fråga vad som är "för farligt" och inte. Men mitt sunda förnuft talar emot vissa av hindren där. Vet inte vad som orsakade olyckan, det behöver ju inte ha varit banans fel, men det är alltid tragiskt när dödsolyckor händer, och kanske framförallt under pågående tävling eftersom det ger sporten ännu sämre publicitet och rykte. (Jag har jobbat inom galoppen i flera år och där är det samma sak. Om en häst eller ryttare skadar sig under löp så skadas även sportens rykte för en tid framåt.)

Hindret var "the Pheasant Feeders". Belton är en populär bana, det var runt 900 ekipage anmälda till de olika klasserna från Junior - CIC*** över de tre dagarna. Hindrena är välbyggda och terrängs marken är gammal park bestående av mycket sandig jord. Idag var vädret mera likt en sen augusti/september dag med strålande solsken och ca 20 grader. Folk sprang omkring i shorts och t-shirts.

Hemskt, usch. Och att rida banan efter att något sådant hänt förstår jag inte hur man klarar.
Min kompis var i Belton förra året och sa också att det var en väldigt fin bana och härlig stämning överallt, kan tänka mig att detta måste ha förstört en hel del av den stämningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka