*Gotlandsrusset*

Trådstartare
hur är egentligen bäst att göra? ska man belöna med massa beröm och godis eller ska man strunta i godiset?
Va ute och gick med min dobermannvalp, hon drog som sjutton i kopplet varav jag stannar. när hon sätter sig ner vid sidan om mig och tittar på mig så ger jag henne godis. har varit ute fyra-fem gånger efter detta och så fort jag stannar sätter hon sig fint ner och tittar på mig. dock drar hon iväg lika fort igen och upprepandet är ett faktum.

vilket är bäst när man lär hundar? att lära hunden för att jag vill och så är det. eller för att hunden ska få godis?
för kan de inte bli så? att hunden gör saker för att få godis och inte för att göra dej till lags?

svårt sånt här...

sen detta med att få henne att sluta dra så förbannat i kopplet :devil: jag vet att de inte går på en dag, men gör jag rätt som stannar så fort hon drar? eller finns de bättre sätt?

Sv: belöning

Har du testat att "halvt stanna"

Jag började precis som du, stanna, få hunden att sätta sig bredvid en och då berömm och godis. Det gick snabbt att få honom att förstå. Sedan så gick jag över till att "halvt stanna" och göra det kortare och kortare studer (berömma såklart) blandat med att stanna helt ibland. Nu ser han till att ställa sig rätt bara jag fryser en millisekund.
Men det var ju fotgående.

Att bara gå utan att dra har jag gjort att jag sagt "höhrm" och tvärstannat och väntat tills han tar ögonkontakt med mig och sedan då berömma med rösten och fortsätta gå. Tog lite längre för honom att förstå.

Viktigt för oss har varit att i början bara ha mycket korta stunder på fotgående och ge ett varsågod ord då han får gå som han vill (men inte dra)

i början är hon jätte duktig och de räcker att jag harklar mig så tittar hon på mig och saktar in, men de känns lite som att ju längre vi går desto mer stressad blir hon och vill helst bara krypa ur skinnet och springa hem. dock måste hon bajsa och jag vill inte gå hem med en gång. Hon har liksom inte gjort det än idag :(

så hon lyssnar jättebra i början utan godis, sen vill hon inte lyssna alls utan känns mer stressad. hon har bara varit här sen igår också. men vill ju lära henne så fort som möjligt att inte dra i kopplet, det tycker jag är en av de viktigaste sakerna...eller har jag för bråttom?

Stå still på en plats till hon bajsar.
Min kille kan absolut inte göra ifrån sig när vi är ute och promenerar, allt annat är alldeles för kul för det :p

Kanske gå kortare promenader så att hon inte hinner bli stressad (mentalt trött?).

Tillägg: Oj läste att hon kom igår, tat lungt det kommer ;)

Senast ändrad:

En knep som är tråkigt, men som funkar, är att byta riktning varje gång hunden börjar dra. De kan leda till att ni inte kommer nån vart, utan går fram o tillbaka, men till slut brukar hunden ge sig, eftersom den inte vet vilket håll du tänkt gå.
Också att inte gå samma runda varje dag, då vet inte hunden vart ni ska, och kan inte dra utan att förlora dig ur sikte.

Men om hunden är så pass ny, skulle jag nog till en början tagit reda på varför hunden är så stressad utomhus? Många doberman gilalr leksaker, man kan belöna med det också, det kan till o med få dem att slappna av?

Att stanna när hunden drar är jättebra men det tar ett tag innan "polletten" trillat ner. Men fortsätt jobba!

Jag har valt att inte använda godis i vardagslivsträningen. Jag tror inte på godis som belöning, jag tror på lek och "matte är roligast i världen-konceptet". Det skall vara roligt att göra som matte säger! Jag har sett alltför många hundar som ratar godiset för att något annat är roligare och då lyssnar de heller inte. Det är ju inte alltid så att man har den där godispåsen med sig när man verkligen behöver lydnaden. Din möjlighet att leka och berömma däremot den har du alltid! Då kan du oxå t.ex. vara roligare än en mötande hund.

Jag provade något nytt i måndags. Vi tränar ju en hel del apport med vår hund- född retriver som hon är. Hon älskar att hämta o bära o visa upp. Varför då inte utnyttja det tänkte jag? Smilla är väldigt lydig och noga med att vara till lags, men hon tycker det är lite långtråkigt med lydnadsträningen eftersom hon anser att hon redan "kan". Så då prövade jag ha apporten som belöning! Vilken fart hon fick! Vi tränade inkallning med stopp, fotgående, ställande under gång och när hon gjorde rätt så fick hon kommandot "apport" och *Wrooooom* iväg o hämta apporten. Haha, träning som belöning :D Lättlurad eller smart jag vet inte vad man skall kalla det... Men arbetslustan ökade tiofaldt iaf! Så kanske kan man ha som beröm något hunden är bra på och tycker är roligt att göra?

Min erfarenhet från Nemi är att en dobermann är en omogen hund. Den är en clown, en pajas, och ibland lite virrig! Nemi lärde sig snabbt nya saker, men att komma ihåg dem när det hände något spännande var svårare! Gå fint i kopplet, javisst, 10 meter, sen glömde hon och man fick påminna igen. Jag gjorde så att jag ignorerade när hon drog, och när hon gick fint belönade jag med godis eller lek oftast lek eftersom det var det bästa Nemi visste. När hon var 8 månader trillade poletten ner och nu behöver jag bara harkla för att hon snabbt ska falla tillbaka till min sida igen.

ed kissandet och bajsandet gjorde jag så att jag valde ut en gräsplätt. Detta var universums tråkigaste gräsplätt, där hände ingentign. Inget kel, ingen lek och ingen som tog upp en. Men när man kissat eller bajsat fick man beröm, lite godis och lite kel. Första gången stod jag i smällkalla vintern i 20 minuter innan hon kissade, men tillslut måste de ju kissa! Likadant med bajsandet. Snabbt ut efter maten när magen är full. Bara stå och låtsas som ingenting. Efter en stund luktar den gräsmattan inget spännande man kan lika gärna bajsa eftersom det trycker på. Går du till nya ställen hela tiden stöter valpen på spännande dofter hela tiden. Efter 1 vecka visste Nemi att gör man ifrån sig snabbt blir det upptäcksfärd sen!

i början är hon jätte duktig och de räcker att jag harklar mig så tittar hon på mig och saktar in, men de känns lite som att ju längre vi går desto mer stressad blir hon och vill helst bara krypa ur skinnet och springa hem. dock måste hon bajsa och jag vill inte gå hem med en gång. Hon har liksom inte gjort det än idag :(

så hon lyssnar jättebra i början utan godis, sen vill hon inte lyssna alls utan känns mer stressad. hon har bara varit här sen igår också. men vill ju lära henne så fort som möjligt att inte dra i kopplet, det tycker jag är en av de viktigaste sakerna...eller har jag för bråttom?

då hon är så ung så får du tänka att, hon har ingen aning om vad du vill. Kan hon det en gång betyder det inte att hon fattar nästa. Se då till att vara den roligaste hon vet, ge godis, ha en liten leksak med dig som belöning.

varför hon inte lyssnar efter ett tag kan ju beror på att hon ganska snart märker att det inte lönar sig att gå fot, (i en hund ögon sett), inge godis och inget lek.

Sen kan det vara så att man i början ( ialla fall jag var nog lite sån) att man pratar mycket med hunden, att man nästan tjatar lite. då är risken också att hunden lägger dövörat till för den ändå inte fattar. :D

Jaghar kommandot "tillsammans" med mina två rottisar, de är visserligen över ett och två år gamla så jag kan ju kräva en del av dem nu. Men så fort en av dem börjar dra så stannar jag till och då undrar de vad som händer och checkar av mig. När jag började träna in detta hade jag godis då annan belöning var svår med två hundar samtidigt. Och så fort de gick vid sidan, snett bakom, ingen "fotposition" men snarlik, fick de godis. När jag var säker på att de fattat vad jag ville tog jag bort godiset. I början vart det svårt för dem att koncentrera sig när de märkte att det inte fick belöning, mer än mina "bra", men så fort de slutade fokusera tvärade jag i en annan riktining, bara två tre steg och så höll jag på så. Idag är de jätteduktiga på "tillsammans", så fort jag stannar eller skrapar lite med foten tittar de på mig. dock ser jag då och då till att ha lite godis med mig bara för att förstärka deras beetende, så det inte sker en utsläckning.

Kanske du kan använda detta tips när vovven e större, men nu tycker jag mest du ska en del med ro, saker kommer i sinom tid om du syndar långsamt, dock är det bra att du funderar redan nu då de växer upp och blir ganska starka fort.

Att stanna när hunden drar är jättebra men det tar ett tag innan "polletten" trillat ner. Men fortsätt jobba!

Jag har valt att inte använda godis i vardagslivsträningen. Jag tror inte på godis som belöning, jag tror på lek och "matte är roligast i världen-konceptet". Det skall vara roligt att göra som matte säger! Jag har sett alltför många hundar som ratar godiset för att något annat är roligare och då lyssnar de heller inte. Det är ju inte alltid så att man har den där godispåsen med sig när man verkligen behöver lydnaden. Din möjlighet att leka och berömma däremot den har du alltid! Då kan du oxå t.ex. vara roligare än en mötande hund.

Jag håller helt med dig! I vardagen när vi tränar på att livet ska fungera vill jag bara använda mig själv som redskap. Ibland kan det dyka upp en godbit eller leksak som extra belöning och motivation, men jag vill inte vara beroende på att alltid ha ed mig godis eller leksak på promenaden.

När vi tränar löjliga trick däremot(inklusive lydnad) då åker godiset fram! Spår tränar jag in med godis, men det blir snabbt väldigt självbelönande, som apporteringen för din hund.

En knep som är tråkigt, men som funkar, är att byta riktning varje gång hunden börjar dra. De kan leda till att ni inte kommer nån vart, utan går fram o tillbaka, men till slut brukar hunden ge sig, eftersom den inte vet vilket håll du tänkt gå.
Också att inte gå samma runda varje dag, då vet inte hunden vart ni ska, och kan inte dra utan att förlora dig ur sikte.

Men om hunden är så pass ny, skulle jag nog till en början tagit reda på varför hunden är så stressad utomhus? Många doberman gilalr leksaker, man kan belöna med det också, det kan till o med få dem att slappna av?

antagligen för att hon inte bodde så centralt förut utan i ett villaområde. nu bor hon i lägenhet och ser nya saker hela tiden. jag låter henne ta allt i den takten hon vill så länge hon inte tokdrar i kopplet. jag drar inte med henne och hon får stanna och lukta på saker,men jag vill inte bli släpad av henne.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: Nota
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
642
Senast: Grazing
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 231
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 424
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka