belöning?

H

hello.kitty

Hur belönar man en häst som inte vill bli klappad och smekt?

Sv: belöning?

Hej!!Du kan väl säga typ:

Bra,duktig tjej/kille

Beröm hästen med rösten eller godis efter ridpasset(godis) ;) :p

:banana: :bump: :cool:

hello.kitty skrev:

När jag rider brukar jag inte böja mig ner och smeka/klappa hästen utan säger något i stil med bra, duktig kicka..Samma sak om det inte går så bra brukar jag muttra lite för mig själv men inte åt hästen utan man får låta lite positiv också för annars tar (i alla fall) min åt sig lite negativt..:)

//Michelle

Klappningar och smekningar kan ju möjligen tjäna som förstärkning av belöningen. Men för hästar finns det en jättestor viktig belöning i allt. Nämligen eftergift, att man slutar begära något när hästen gjort rätt. Du ger ett tryck, när den svarar på det trycket, slutar du. Det är belöningen, som hästen behöver för att lära sig. Det är busenkelt. Kräver bara tajming. En häst som lär sig behöver tid att smälta. Du kan se det när du övar ngt och den börjar tugga. Då lär den sig.Så som ngn kloking sa: hoppas bara den tuggar efter rätt lärdom... ;)
... och inte efter något bus den pga människans okunskap fått eftergift inför.

När du ger godis tuggar hästen, alltså skapar du på artificiell väg den reflexen som gör att hästen lättare minns vad den lärt sig.

Godis är en bra belöning, en lugn och tillfredsställd häst tuggar och äter lugnt, de minns bättre när de tuggar. Därför fungerar smakliga bett. Eftergiften är den perfekta belöningen när den kommer genast. En del hästar ser vänlig uppmärksamhet som belöning nog, dvs rösten. Att ignorera den är nästan ett straff. Vila kan vara en belöning. När hästen lärt sig något nytt, sitt av, lätta på sadelgjorden och led hästen hem. Det gör jag efter varje ridtur, även de som inte är rena inlärningstillfällen. Gillar den inte hårda klappar(inte många gillar de daskar som en del ger hästar som belöning) kanske den tycker om att bli kliad i mankammen, på manken, svansroten eller mellan öronen.

hello.kitty skrev:

Såg datum, vet ej om du läser detta men...hur menar du? På vilken sätt vill det inte vara klappat? Beskriv ett example.

De där hårda daskarna på halsen som man kan se på TV-sända hopptävlingar t. ex när ryttaren är nöjd med rundan. Det har jag upplevt att många hästar i verkligheten inte alls uppfattar som beröm eller tycker om. Visst finns det säkert hästar som tycker om det, allt finns ju, men det är nog inte lika vanligt som man tycks tro på många ridskolor.

Ja! dem ända som tyker om hårda daskarna är killar och hundar. Man kan klappa mjuk med.

Det finns vissar som inte tycker att vara kliat heller. men att ger råd skulle jag gärna höra vad problemet är. Det finns olika reaktion till olika problemer, eller hur?

Eftergift=vila
och ett bra med rösten, lugnt och vänligt.
Brukar uppskattas av dem flesta hästar:)

Mirrejones skrev:
När jag rider brukar jag inte böja mig ner och smeka/klappa hästen utan säger något i stil med bra, duktig kicka..Samma sak om det inte går så bra brukar jag muttra lite för mig själv men inte åt hästen utan man får låta lite positiv också för annars tar (i alla fall) min åt sig lite negativt..:)

//Michelle
det gör min med. Han blir skitsur och så är den träningen förstörd;)

CarlifoniaSwed: och vad är det som säger att en hund uppskattar en hård dask?

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
422
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 662
Senast: jemeni
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka