Belöning till en allergiker??

verrdogan

Trådstartare
Har sagt i tidigare tråd att min ena dp har hudproblem.
Var till veterinären i måndags och nu ska han gå på allergiutredning.
Av vissa skäl kunde man inte göra tester denna gång utan han ska tillbaka i slutet av månaden för pricktest och skrapprov.

Men han har fått börja med ett allergifoder.
Under utredning får han bara äta detta foder och INGENTING annat.
Detta blir ju jätte svårt med 3 hundar i hemmet.
Nu efter beöket har jag ju kommit på massa saker som jag borde ha frågat:crazy:

Men vad kan man använda som belöning istället för det "vanliga" godiset?
Visst kan man bara belöna honom med röst och beröring, men tex under träning brukar det (iaf för mej) vara lättast med en godis.

Finns det speciella godisar? Eller ska man bara tråka ut honom med fodret?

Har ni tips och ideér?

Sv: Belöning till en allergiker??

Varför inte börja med klicker som belöning? Vet en som har hund i närheten har det för hennes hund äter knappt nå. Annar kan alltid funka ha nån leksak som belöning som dom får kampa lite med efter att gjort nå bra.

Varför inte börja med klicker som belöning? Vet en som har hund i närheten har det för hennes hund äter knappt nå. Annar kan alltid funka ha nån leksak som belöning som dom får kampa lite med efter att gjort nå bra.

Använde klicker för något år sedan på honom. Men jag är rädd att inte jag gör rätt (belönar på rätt tillfälle)
Antar att han måste "klickas" in igen också. Ska jag använda fodret då?
Han fick en stöt i stallet vilket ledde till att han tycker att klickljudet låter som smällen han fick av stöten. Så han har varit rädd för klickern (anledningen till att jag inte fortsatt)
Är det bara till att kämpa och försöka få bort rädslan?

Massa frågor här :)

Vilket allergifoder äter han?

Har precis gått igenom det där med Loka och hon åt Hills duck and rice. Vilket betydde att det godis hon fick äta var riskakor (naturella och osaltade) eller ren anka (som är sååå billigt :cool:).

Det andra tipset jag fick var dextrosol (ej smaksatta). Fruktsockertabletter.

Vilket allergifoder äter han?

Har precis gått igenom det där med Loka och hon åt Hills duck and rice. Vilket betydde att det godis hon fick äta var riskakor (naturella och osaltade) eller ren anka (som är sååå billigt :cool:).

Det andra tipset jag fick var dextrosol (ej smaksatta). Fruktsockertabletter.

Hm, har inte säcken här. Men det var RC Hyperallergic tror jag det hette.
Så tekniskt sett kan man ge det som fodret innehåller? Fast i "ren" form?

Ja så fick jag det förklarat. Poängen med testet är att hunden inte ska äta annat än just de "ingredienserna" som finns i fodret.

En del allergifoder har dom "sprängtsönder" proteinerna så kroppen inte känner igen dessa. Så undvik att ge något utöver fodret under denna tiden som allergiutredingen är, och specialfodert är till för att utersluta allergier.

Vår hund är foderallergisk äter specialfoder alltid. Inget hundgodis inga tuggben finns att köpa. Var jätte svårt i början men nu går det bättre;) var nog värst för matte o husse. Men små pipleksaker som belöning, tuggben finns i tvinnad tråd. Socker funkar fint i små bitar som belöning. Det är det som hon kan äta utan att få problem.

Lycka till och var noga med att inte något extra att äta innan vaeterinären säger till.

Ja så fick jag det förklarat. Poängen med testet är att hunden inte ska äta annat än just de "ingredienserna" som finns i fodret.

Hittade fodret han får på internet.
Detta är vad det innehåller
Ris, hydrolyserat sojaproteinisolat, animaliskt fett, mineraler, sockerbetsfiber, hydrolyserad fågellever, vegetabiliska oljor (inklusive gurkörts olja (Boragoolja)), zeolit, fruktos-oligosackarider (FOS), fiskolja, L-tyrosin, kelaterade spårämnen, taurin, DL-metionin, ringblommeextrakt (med högt luteininnehåll), vitaminer.

Men trög som man är fattar man väl inte så mycket :o

oj, tuggbenen hade jag inte tänkt på.
Stackars dom andra två som inte heller kan ha benen då :(

Det ser ut som att du ger det där "sprängda" fodret som Isis2 beskriver. Dvs även det lilla protein som finns i fodret är hydrolyserat så att hunden inte ska reagera på det. Du bör alltså inte ge något alls utöver fodret. Tyvärr.

Loka som är apportör rekommenderades t.om att inte tränas på vilt (fågel, klöv, nötblod). Så kinkigt är det.

Använde klicker för något år sedan på honom. Men jag är rädd att inte jag gör rätt (belönar på rätt tillfälle)
Antar att han måste "klickas" in igen också. Ska jag använda fodret då?
Han fick en stöt i stallet vilket ledde till att han tycker att klickljudet låter som smällen han fick av stöten. Så han har varit rädd för klickern (anledningen till att jag inte fortsatt)
Är det bara till att kämpa och försöka få bort rädslan?

Massa frågor här :)

Jag skulle iaf försöka få bort rädslan:)

annars bruka vissa träna med en leksak som hunden verkligen älskar och när han gör nå bra får han leka med den ett tag. tex en boll så kan man kasta i väg den sen fortstätta träna eller om man kampar lite med en trase eller liknade:)

Dextrosol och naturella riskakor sa de till oss när våran hund gick på utredning.
Så himla svårt det där, jag tyckte inte jag gav min hund något utöver hans mat men det märkte man inte förrän det vart strikt diet.

Vi gjorde oxå pricktest på vår allergiker för två-tre år sedan och det visade på foderallergi men inget annat. Hunden fortsatte klia sig och allt som hör till så nu i somras tog vi istället ett blodprov som skickades iväg och fick svar att det var gräspollen och vide och lite andra växter han inte tålde. Nu sprutar jag honom med ett vaccin speciellt gjort för honom och hoppas att hunden blir symptomfri om något år eller så!

Lycka till! Vet hur jobbigt det är.

Specific har precis lanserat godis för allergiker. Det ska vara helt hydrolyserat. Har totalt glömt vad godiset heter men jag kan kolla upp det imorgon på jobbet om du vill, beställde hem åtta påsar i förra veckan så jag borde veta vad det heter..
/peppi

Kompisens borderterrier fick inte äta något annat än just hundfodret till att börja med. Det han fick var Hill's Duck and Rice. Förmodligen måste han äta det fodret hela livet, borderterriern som hade matallergi. Jag hade pratat med vetten och frågat om det fanns hundgodis med samma innehåll. Om du inte håller dig till exakt och endast det fodret kan det kanske tänkas att testerna inte visar rätt. Ring och fråga, bättre det än att det blir fel.

Senare har borderterriern fått kycklingkorv som godis. Men inte förrän testerna var klara. Och de första gångerna endast ett par tuggor för att testa så att inte klådan kom tillbaks.

Tuggben till de andra hundarna går att lösa på så sätt att antingen får de tugga ben ute eller så passar du på att ge dem inomhus när den andra hunden är ute.

Hypoallergenic Treats heter dom. Kan ju vara värt att höra med din veterinär om hunden får äta sånna. de är som sagt hydrolyserade..

Har pratat med vet idag.
Och fick klart för mej att han inte ska få någonting annat innan tester har gjorts.
Men blodprovet såg bra ut iaf. Så får vi se vad de andra testerna visar sedan.

Han får väl tugga på pappersrullar (läs slita isönder) ett tag framöver.

Jag var nästan säker på att det var det svaret du skulle få. Helt hundra kan man inte vara när man inte har varit med om det själv.

Då blir det en tuff period. Det du skulle kunna göra är att lägga i någon tugga av den nya hundmaten i en tom toa eller hushållsrulle. Så får han ju någon belöning för jobbet. Prova att använda det som träningsgodis också.

Min hund fick heller inet äta något annat än sitt foder under hans allergiutredning för något år sedan. Jag gav hans mat som godis på träningen och han var ju måttligt road av denna. det blev lite bättre med tiden och nu efter något år har vi ( efter samtal med veterinären) efter en ny mat och behandling hittat en godissort som han tål(måttliga mängder av så klart). Den är baserad på samma innehåll som hans mat fast med mer smak av anka än maten.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Nota
·
H
Övr. Hund Det går sakta men säkert framåt med min omplacering Pingla 1 år. Nu kan hon lämnas ensam några timmar utan att bli nervös, möter mig...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 756
Senast: paradiset
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 414
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar