Belöna med mat

Ganesco

Trådstartare
Hur ser ni på det här med att alltid ha med t ex en morot när hästen ska in från hagen? Jag känner några som alltid måste ha med nån sorts belöning (mat) för att hästen ska komma med, och tycker detta är lite knasigt. Visst är det bra att hästen får belöning för att den är snäll och kommer med in, men ska den inte kunna göra det ändå? Ska inte ridning och hantering vara något roligt och trevligt för hästen så att den vill komma in?

Sv: Belöna med mat

de är lite olika han får nuförtiden alltid när han ska in för kvällen! Då han inte brukar vara jätte förtjust i att gå ininnan någon annan för då han vet att han kanske kommer vara inne själv men äpplet då är främst för att stilla mitt dåliga samvete!

annars brukar han inte få! Jag har slitit ´nästan 1 månad me en häst som inte kommer när jag ska ta in honom har jagat och väntat ut och sådär! Och nu kommer han faktiskt alltid och då har han som sagt inte ens fått äpple utan jätte roliga turer i skogen osv de gånger han kommer!

Så har jag också försökt göra med medryttarponnyn, han är knepig att fånga och får alltid mat som muta. Sen tänkte jag att vi skulle träna ledarskap så jag sprang omkring i ungefär en timme och höll på, tills han självmant kom fram och var hur lätthanterlig som helst. Dock funkar det inte,eftersom det är minst fyra andra som också hanterar honom och då gäller alltid muta.
Men vad roligt att höra att du också kämpat med det där och fått framsteg! Då kanske jag kan försöka övertala de andra som pysslar med honom...:)

Ibland har jag med mig "gotte" och ibland inte. Har inga problem att ta in min häst. Så fort hon märker att jag är i stallet, ställer hon sig vid grinden och väntar på att få komma in. Gör även så på betet. Har jag mycket att pyssla med innan så brukar det inte ta länge så börjar hon göra sig påmind om att få komma in, genom små gnäggningar och brummanden.
Ibland så händer det att jag bara far förbi stallet och hälsar på om jag ändå är i faggorna. Då brukar det bli en kliastund eller en godsak. Uppskattat!!!

Jag lägger alltid ut äpple/morot i boxen innan jag tar in. Jag leder nämligen flockledaren och de andra går lösa. Eftersom de vet att det väntar belöning i boxen går alla snällt in i respektive box och stannar där tills jag hinner stänga. Innan så gick förvisso hästarna in i boxarna men vände ofta ut lika fort igen innan jag hann stänga.

Jag vet inte om du menar att man har godis med ut eller kvar i stallet? Jag har helt slutat att ge hästar godis som belöning. Däremot finns det alltid mat till dem när de kommer in. Jag släpper in hästarna från hagen och det hade inte fungerat om de inte hade haft något gott att äta. Då hade de börjat vandra ut och in bland boxarna.

Det beror lite på.... om jag under en period märker tendensen att hästen går på andra hållet när jag kommer och ska hämta in, då har jag under några dagar ofta med mig något gott i fickan för att vända trenden innan den blir ett problem. När hästen sen kommer självmant brukar jag bara ibland sporadiskt ha med mig något, däremot finns alltid ngt gott i krubban...

Det är upp till var och en, tycker jag. Men själv har jag nästan aldrig ngt med mig, vissla ett par gånger så kommer dem:smirk:

Jag måste börja med att fråga: varför anser du att det är knasigt att ha med en godsak ut i hagen? Det är väl mycket bättre (speciellt om man har en häst som är svår att få in) än att jaga en timme varje gång? Jag vet inte om hästen mår så mycket bättre av det?

Alla hästar är väl olika där också, de kanske tycker att ridturen är rolig, men tycker att det är väldigt skönt att strosa i hagen och äta massa gräs också? Jag skulle helt enkelt inte ha tid att jaga min häst och dennes kompisar som bara varvar upp varandra, varje gång man ska ut.

Får man in hästen utan problem, även utan "mutor" så är väl det också bra.

Ööööh...ser inget fel med att ha med en godbit till hästen om man ska ta in.
Min får alltid en godbit när han inte vill in...sparar både tid och energi istället för att springa sig blå och gul i flera timmars tid...:devil:

Jag skulle tycka det var väldigt tråkigt om mina hästar bara ville komma till mig om jag hade nåt gott. Har aldrig med något, den ena behöver jag inte ens sätta på grimma. Han kommer med ändå. Är en sån där tråkig matte som aldrig ger mina hästar nått gott förrutom i krubban. Men dom tycker om mig ändå:love:

ibland får dom godis, ibland inte. är inte alltid jag kommer ihåg att ta med nåt. då kanske dom får när dom kommer in istället. dom kommer så fort dom ser mig ändå så det är inte för att locka in dom.
men det är ju trevligt med godis och dom blir så glada över en liten godbit.

är skitsnack att hästarna börjar tigga och blir buffliga om man ger godis. mina får godis flera ggr om dagen oftast, och dom varken tigger eller är buffliga. blir hästen det så är det nåt annat som är fel i relationen, inte godiset i sig.....

Min pojke som jag haft sen han var nån månad gammal kommer alltid när man ropar. Ibland i skritt, ibland vrålandes o galopperande i full fart :) Han har aldrig fått något gott i hagen, han kommer frö att han tycker om mig och för att han alltid blivit väl behandlad helt enkelt. Det spelar ingen roll om han går ensam eller med brorsan.. :)

om den inte kommer i hagen är det problem med tilliten eller bara bus från hästen.
Helt klart är det värt en morot komb. med beröm.

Sen kan man trappa ner det.

Om hästen däremot inte kommer en dag o man får gå o hämta den- ingen morot.
Jag brukar å "koppla" hästen gå framåt o säga -KOM! o då få en anledning till att berömma den.

Har alltid morot. Han brukar komma vankandes mot mig ändå, men jag har tillräckligt många gånger varit med om "nähä du, matte" och 45 minuters hästjakt, rent bus med hög svansföring och pigga glada miner (från hans sida, inte min :crazy:). Sen får man tag i honom när han har lekt klart och tar in en trött och svettig häst som tycker han har fått sitt motionspass den dagen....

Dom gånger han ser busig ut och börjar gå ifrån mig så är det bara att skaka på hink+morot så ändrar han uppfattning bums :D

Så jag har inga som helst problem med att muta in hästen ifrån hagen med morötter m a o.

Behövs inte på kvällen, då kommer han galloperande som en vildhäst för att han vet att det är kvällsmat :rofl:

jag brukar inte ha nåt, men jag kliar lite på halsen och gosar lite med henne när hon kommer. hon kommer mycket oftare sen jag började med detta, hade morot innan men då kom hon bara ibland

Har aldrig med mig nåt ut i hagen, hästarna kommer när jag ropar. Står oftast i grinden redan när dom hör min bil. Har i stort sett aldrig problem att fånga hästarna. Om de skulle ha bestämt sig för att inte komma in funkar inte nåt godis i världen utan det är bara att vänta tills dom ändrat sig. Däremot får dom alltid foder direkt när dom kommit in i stallet.

Jag tycker att om man har svårt att fånga sin häst i hagen elle vill att den ska komma till grinden, kan det vara bra att ge något när den kommer. Hästar lär sig ganska snabbt att när de kommer så får de något gott. Sen kan man dra ner på det goda och bara ge ibland. Det har jag gjort med min häst. han fick något när han kom till grinden, sen trappade jag ner och det funkar utan nu.

Att ge lite mat efter ridning kan vara bra anser jag. Det är en positiv sak för hästen. Men inte ge mycket, utan en morot eller så. Själv ger jag lite hö efteråt.

Jag ger alltid mat efteråt- det målet med mest proteiner, för musklernas uppbyggnad.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 184
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur