Bella-familjen

Sv: Bella-familjen

Jag har också numera en egen Bella häst, som är vackert gulbrun :love:

http://www.blup.se/sv-SE/horses/96476-bellas-donna-swb

gulan2.jpg

Världens vackraste Gulan med min 15 åriga dotter på ryggen :love: deras första tävling, LA3

*kl*
Nu blev jag lite nyfiken till er som kan. Min pålle (blup) verkar vara en Bella-häst! :) Så himla kul enligt mig :D Har många gånger sagt att om det varit ett sto hade jag inte tvekat att avla på honom eftersom att han är en sådan multitalang. Han är mörkbrun på vintern och gulbrun på sommaren. På Jällaskolan här står hans halvbror, Bellano, som har ärvt mkt mer av gulanlaget.

Hon har så otroligt snygg sida fina Gulan !
vet du om det finns ngn bedömning på henne alls ?

Ja jag funderar faktiskt på att ta ett föl men det tråkiga är att hon har inga resultat men hon är i alla fall visad på kvaliten och nu är hon skadad och man vet inte om det går att rida henne igen...:(

Men av det lilla jag hann rida så var hon helt underbar så mjuk, fin och + fina gångarter enligt mig ;)

http://blup.se/sv-SE/horses/181664-bellatrix-swb

Är nybörjare på buke så jag vet inte hur man länkar hoppas att det fungerar...

Min är också mörkbrun på vintern och blir lite gulare till sommaren, allra tydligast märks det under magen och upp på virveln.

Gulanlaget funkar så att antingen har man det eller inte, man kan inte ha mycket eller lite av det gula.
Finns det så syns det. Så du har nog en vanligt brun, men kul ändå med en Bella-häst!

Mamma och mormor fanns hos Bi Wehtje, finns foton i någon gammal Ridsports julnummer från början av 80-talet:)

Enligt stamboken (band LI s. 101) är din häst gulbrun och hans mamma står som gulblack (vilket halvblod inte är utan det är ett gammalt namn för gulbrun).

Senast ändrad:

Intressant är att din häst har sin gula färg från sin far då hennes mor Pal-Bella var fux.

Så kul att höra! Det är inte förrän nu på sistonde som blupen har uppdaterats tillräckligt för att jag skulle kunna hitta info om mödernet. Har kört fast på mormor tidigare.

Första registreringspappret jag såg på honom var en kopia av licensen och där stod han som gulbrun. Tyvärr har hans orginalpass försvunnit efter att han deltog i KarlXII ritten så jag har fått göra en kopia och eftersom id-kontrollanten var här på vintern så blev han vanligt brun nu. Men han är verkligen gul på sommaren, såpass att viss färg på utrustning bara skär sig mot honom :D

Jag har tyvärr inte så mycket ordning på mina papper att jag kan scanna in fotona åt dig, har ingen koll på vart jag har tidningen:o

Undrar du om din hästs morfar så är han halvbror till min egen hästs morfar och finns på bild här:)
http://www.sporthorse-data.com/d?i=10325758
Han var en mycket framstående avelshingst i Polen innan han importrades till Sverige!

Ser nu att ett av albumen är låst, men det ska det inte vara. Måste kollas upp (det är naturligtvis det med bilderna på Gulla-Lill:mad:).
Men titta gärna i de andra så länge.

*KL*

Denna antar jag är en Gulla-Lill ättling?

Rozzina 25073
f.1991, skimmel sto
e.Romano 771
u.Bellagonia 13381
ue.Utrillo 432
Rozzina_IK.jpg

kompisen har fotat nere i Skåne

Belizza
f.2003, isabell sto
e.As de Thurin 845
u.Bella-Mie 26656
ue.Falleur 762
Belizza.jpg

Bell Man
f.2004, brun valack
e.Marwin 942
u.samma som ovan
BellMan.jpg

Belle Marie 29016
f.2004, brunt sto
e.Marwin 942
u.Marbella 17773
ue.Marocco 555

Arabelle
f.2004, brunt sto
e.De la Gardie 950
u.Gazelle 27033
ue.Gazpon 740
Den här rörde sig mycket trevligt!
Arabelle.jpg

Jo morfar har jag kunnat hitta i Gamla tiders ädla hingstar och så. Tillbringade en hel del tid på Flyinges bibliotek när jag gick där men det var ju helt nytt och bibliotikarien kunde inte häst, bara böcker så jag kunde tyvärr inte hitta mkt längre. Jag som är lite "stamnörd" tycker att det är tokkul att hitta en massa saker nu. Willes blup har inte varit så här pass uppdaterad tidigare.
Jag vet att han döptes till ett Bell-namn men döptes om när han såldes, ska se om jag hittar på vad han hette från början!

Edit: Hittade, Bellmondo hette han. Uppfödd i Staffanstorp.

Senast ändrad:

*KL*

Denna antar jag är en Gulla-Lill ättling?

Rozzina 25073
f.1991, skimmel sto
e.Romano 771
u.Bellagonia 13381
ue.Utrillo 432
Rozzina_IK.jpg

kompisen har fotat nere i Skåne

Belizza
f.2003, isabell sto
e.As de Thurin 845
u.Bella-Mie 26656
ue.Falleur 762
Belizza.jpg

Bell Man
f.2004, brun valack
e.Marwin 942
u.samma som ovan
BellMan.jpg

Belle Marie 29016
f.2004, brunt sto
e.Marwin 942
u.Marbella 17773
ue.Marocco 555

Arabelle
f.2004, brunt sto
e.De la Gardie 950
u.Gazelle 27033
ue.Gazpon 740
Den här rörde sig mycket trevligt!
Arabelle.jpg

Japp, varenda en är en bellahäst.
Belizza har jag klappat på, för hon ägdes ett tag av en som bor här i Åkersberga.

Vilka fina bilder!

*kl*

Den här tråden väcker mitt minne från när jag var liten (gissar runt början på -90talet) och vi hyrde ut en del av vårt stall till en farbror som födde upp halvblod. Jag har för mig att hans äldsta sto var gulbrunt och alla hästarna hette något med Bell-. Vet att det fanns en Bella och en Bellafonte och jag har för mig att en hette Bell Amie.

Ska höra med min mamma, som antagligen kommer ihåg mer!

Mamman till Rozzina, Bellagonia kallad Bella, var jag medryttare på under 1998-2001.

Gick inte att ha henne som pensionär, hon mådde bäst när hon jobbades ordentligt. Tror hon levde fram till 2002-2003.

/Lizzie

Nu hittade jag några av dom, med hjälp av mammas goda minne och google! Ett gäng Bella-hästar, uppfödda av Olle och Birgitta Lundvik, stod hemma hos oss på 1980 och -90 talet.

Bellmondo född 1991 http://blup.se/sv-SE/horses/79860-bellmondo-swb

och hans mamma Bellissima född 1981 http://blup.se/sv-SE/horses/15021-bellissima-57-swb

och hennes mamma Belle Amie född 1970 som måste vara den gula Bella jag minns! http://blup.se/sv-SE/horses/6602-belle-amie-57

Ursäkta lite trådkap, men detta var ju jättespännande!

Senast ändrad:

Fast det där är tyvärr inga Bella-hästar utan från stofamilj (57) och har samma möderne som isabellhingsten Pegasus 424. Han var undan Belle Amies mormor Lonicera, färgen kommer från hennes morfar Regulator.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka