Bella-familjen

Sv: Bella-familjen

Den här gången ja;)

Det är jättespännande med stofamiljer, synd bara att Bella-stammen inte blivit numrerad.

Okej :) Jag hade ingen koll på att det ens fanns en "Bella-familj" innan och skumläste bara inledningen av tråden och kom då att tänka på dessa hästar. Blup-sidan öppnar verkligen för fantastiska möjligheter när man som amatör vill forska lite grann bland tidigare bekanta hästar!

hejsan jag är ny här och tycker det du skrev är intressant speciellt efterssom vi är nya ägare till bella mie som är mamman, våran familj har ägt Ma bella, Marr bella som betar nu på de evigt gröna ängarna och äger nu Brah bella , Mona bella och bella mie alla dessa har eller är isabell färgade förutom bella mie som är gul brun. vi har även fött upp några egna isabeller och en bland annat ett vackert sto efter brah bella och Marwin942 :laugh: hon är dock gul brun :) vi är nära vänner med agneta sjögren som oxå fött upp många bellor :)

Men så roligt att ni äger mamman! Fick bara en hastig glimt av henne när Bella kom till stallet, men hon verkade snygg! :d Vet att hon fått fler föl efter Marwin, men än har jag inte hunnit uppdatera allt från blup.se :angel:

hejsan jag är ny här och tycker det du skrev är intressant speciellt efterssom vi är nya ägare till bella mie som är mamman, våran familj har ägt Ma bella, Marr bella som betar nu på de evigt gröna ängarna och äger nu Brah bella , Mona bella och bella mie alla dessa har eller är isabell färgade förutom bella mie som är gul brun. vi har även fött upp några egna isabeller och en bland annat ett vackert sto efter brah bella och Marwin942 :laugh: hon är dock gul brun :) vi är nära vänner med agneta sjögren som oxå fött upp många bellor :)

Hejsan och välkommen till Bukefalos!
Jag har sett Ma-Bella och Brah-Bella när de var små, för de och Nep-Bella (Ma-Bellas mamma ju) gick i en hage bara nån kilometer från där jag bor. De är den näststörsta anledningen till att jag är så förtjust i stofamiljen (den största är Pia Bella 8994 och hennes ungar).

kl

och jag har ägt henne, fina Bellizza!
Tråkigt att hon inte kan gå i avel för hon var verkligen super trevlig!

Gunnar Henriksson som var den som sist numrerade stolinjer inom SWB ansåg inte att den var värd att numreras. Varför vet jag tyvärr inte och Henriksson lever inte längre.

Kan det vara så att han inte tyckte det fanns prestationer nog i stammen och inga/inte många godkända hingstar ?

kl

och jag har ägt henne, fina Bellizza!
Tråkigt att hon inte kan gå i avel för hon var verkligen super trevlig!

Min kompis hade sin islänning i samma stall som Belizza var uppstallad i här i Åkersberga, och kompisen påpekade att Belizza var första hästen hon sett som hade självlockig pannlugg.

Kan det vara så att han inte tyckte det fanns prestationer nog i stammen och inga/inte många godkända hingstar ?

Det är nog så ja, tyvärr.
Arro-Bell och Bellonard är de som ligger närmast att bli godkända (A-B är ju i för sig avelsgodkänd och B är ju "godkänd" i danska pintoföreningen).
Finns/fanns två-tre bröder i USA som gick/går lite i avel, men det hjälper nog tyvärr inte familjens status.
Dock fanns det ju chans på årets bruksprov - vet ej varför Camello Field Farm inte godkändes.

Familjen har kanske tillräckligt med tävlingshästar, dock är de ju inte så högt upp i klasserna - förutom då Arro-Bell och någon till.

Tycker att det är tråkigt ändå att den inte har ett nummer för det ger väl ändå en viss status eller??

Jag är ny inom stammar och kan inte så mycket än....

Men min Wilhelm har gått internationell körning med Tommy Zetterström(tror jag han hette), stod med i hingstkatalogen som svårklass placerad avkomma till Martini. Han har även gått MSV hoppning & dressyr. Hans helbror, Martell, tävlade iaf förut dressyr på St Georg nivå. Det är ju iaf några i familjen med bra resultat och det känns som att det borde finnas fler?

Vad trevligt att läsa!

Ärligt talat, jag vet faktiskt inte riktigt vilka exakta kriterier familjerna ska ha för att bli numrerade.
Det finns ju några familjer i "Våra Stofamiljer" som bara är nästannumrerade, bl.a. den familj som Jarrah här på Buke föder upp (en av hennes uppfödningar: http://www.blup.se/sv-SE/horses/107383-jackaroo-swb), denna familj har bra mycket fler familjemedlemmar än Bella-familjen plus att de har flertalet godkända hingstar, och det är också ett mysterium varför den familjen inte är numrerad, i "Våra stofamiljer" heter familjen A.8
Det är förstås en favoritfamilj för mig.:D

Tycker att det är tråkigt ändå att den inte har ett nummer för det ger väl ändå en viss status eller??

Jag är ny inom stammar och kan inte så mycket än....

Jo, det ger en viss status, det borde inte vara så, men tyvärr...

Att familjen får ett nummer ger väl en fingervisning om att det är en familj som man ska vårda och avla vidare på.
Men det har inte hjälpt (27)-familjen, för den är nog tyvärr utdöd nu.:cry:
Sist jag tittade var det i alla fall inga avelston kvar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka