Bella-familjen

Mabuse

Trådstartare
Bella-hästarna är ju en av de stostammar där gulanlaget finns, och jag har alltid trott att det är en stofamilj. Nu hittade jag dock sinsemellan obesläktade hästar (vad jag kan se), som är gula och heter nagot med bella. Är det helt enkelt sa att man har döpt gula hästar till Bella, oavsett vad de hetat?

Titta pa de här hästarna, t ex:

Dessi-bell

Bella Donna (här kommer anlaget uppenbarligen fran Pegasus)

Eller är det Gulla-Lill-stammen som är originalet, och den andra stostammen kopian, sa att säga?

Sv: Bella-familjen

Jag tror Gulla-Lill-stammen är originalet.

Jag har sett nån stolinje som också hetat något med Bella, fast där finns inget gult överhuvudtaget. Så det var kanske vanligt förr, utan att man tänkte på färgen.

Jag tror att många isabeller fått namn med bell i för att det anspelar på färgens namn.

Det är klart, sa enkelt är det förstass! Det tänkte jag inte pa. *duh*

Va roligt! Belladonna är min familjs gamla häst. Vi fick två genarationer ston efter henne, dock blev ingen utav dom gul. Däremot fick hon en gul son efter Urbino, samt på äldre dar en gul efter Aerline H. När jag gick in och kollade länken blev jag påmind om det i mitt tycke osannolika i att hon visades med tre månaders mellanrum och fick 36 :eek: poäng och klass 2, tre månader senare 41 poäng och diplom. Förbannat irriterande att dom 36 poängen ska så i stamboken.

Dessi-bell kommer från Bella stammen. Har inget med den gula färgen att göra. Någon som är bra på Bellastammen är Sussisus.

Att de heter något med Bell, har nog enbart med slumpen att göra.
Jag skötte o red några Bella hästar på 80 talet, dessa var bruna/fuxar och tillhörde Bella släktet.
Ett handfull Bella hästar ur Gulla Lill linje

Bellona u La Bella uu Mona Bella uuu Gulla Lill Brun
DessiBell u Pia Bella uu Mona Bella uuu Gulla Lill gulbrun
Mariebelle u Bellou uu Pia Bella uuu Mona Bella Brun
Ari Bella u Tara Bella uu Pia Bella svart

Ytterst få Bella hästar är isabeller........

Senast ändrad:

Oj, vad jag har missat! Varför hojtade ni inte på mig?

Gulla-Lill var ju isabellfärgad och hon fick 15 föl varav 5 var isabeller. Döttrarna döptes garanterat med tanke på sin färg, de hette nämligen Bellisa, Isabelle, Anna-Bella, Mirabella och Mona Bella.

I dagsläget känner jag till 583 hästar i familjen och av dessa vet jag säkert att ca en femtedel (eller närmare bestämt 131) är isabeller. Dessutom finns det ytterligare nästan 40 gulingar i olika nyanser - skulle dessutom tippa på att det kan finnas fler gulingar, som då har blivit felreggade.
Ta t.ex. Dessi-Bells son Zebell som föddes 2004, hade jag inte sett honom som föl så hade jag aldrig trott att han var gul för idag är han mörkbrun (han står reggad som brun i BLUP, men han var mörkt gulbrun som bebis).

Gulla-Lills familj är garanterat den familj som har flest hästar med Bel i namnet, för av 583 så har 204 Bel i namnet (jag vet för övrigt namnet på 412 av familjens medlemmar).

Någon som känner igen hästen Anna Bella? Kommer inte ihåg mer än att hon var isabell och stod på ett stall i nacka/saltsjöbaden (utanför stockholm) som ung, vilket var mer än 10 år sedan, kanske till och med bortåt 15-20 år sedan. På den tiden hade hon tre ägare samtidigt, har för mig hon var så pass ung att de red in henne? De sålde sedan hästen, vart vet jag inte.

Hon var nog efter Anart eller liknande. Anart - Illusion kanske? Eller så är jag helt ute och cyklar. Vore jättekul om denna Bella-häst har något samband med nån av dessa Bellor som beskrivs ovan :)

Det låter som om det skulle vara Ija-Bella 17199s dotter född 1989, för hon är isabell e Anart ue Illusion.

Hon är en Bellahäst, ja. I allra högsta grad.
Mamma Ija-Bella, mormor Miritza 11723, mormors mor Mirabella 7900, mormors mormor Ulla-Bella 7084 är alla isabeller. Ulla-Bella är dotter till Mona Bella 5599 och således syster till Pia Bella 8994 (Dessi-Bells mamma).

Jag hittade faktiskt en gammal Bella-häst jag kände tidigare, råkade ramla över henne i en hage på seminstation!

Det är alltid trevligt att stöta på gamla bekanta!:laugh:

Har gjort det vid några få (alldeles för få) tillfällen, och det är alltid lika roligt.

Eller som när jag hälsade på Görels häst första gången, i det stallet stod en Bellahäst och jag behövde bara slänga en blick på stamtavlan för att inse att hästen var en systerdotter till en annan Bellahäst som jag klappat mycket på.

Du verkar ha koll på Bella-hästarna,känner du möjligtvis till en Bell Caress (är inte ett dugg säker på stavningen,dock att det är så hon heter), hon är gul,och om jag inte minns helt fel så är/var hon född -91.

Det stoet har även fått två avkommor (som jag kommer ihåg) som heter Bella-Nova och Anton-Bell. Den första gulbrun, den andra isabell. Båda födda runt 2000-2003 nånting.

Mormor Mia-Bella 15404 var isabell, mormors mor Mirabella 7900 var isabell, mormors mormor Ulla-Bella 7084 också isabell, likaså mormors mormors mor Mona Bella 5599, liksom mormors mormors mormor, Bella-familjens stammoder Gulla-Lill RÄc 2120.

Mer information om Gulla-Lill samt två bilder på henne:
http://www.hastkatalogen.se/showhorse.php?id=40938

När du är inne på den sidan och klickar på länken till stofamiljen, kan du sedan (om du klickar dig vidare via kamera-symbolen) se bilder på de hästar som finns på bild i databasen.:)

Oj, tack så jättemycket! Nu skall jag frossa i Bella-hästar ett tag, lägga in i min databas och så... :D

Du kan få frossa lite till, jag har också en bella-häst. Fast tyvär är den brun... Men fin ändå:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka