Belgisk Jätte

A

Alonelife

Heej jag lånar min kompis Nick för jag letar nämligen efter Belgisk Jätte, men det är är väldigt svårt att hitta uppfödare via google! :/

Är det någon som vet uppfödare av belgisk jätte runt västra götaland? Ni får mer än gärna PM;A mig isåfall, märk med "Amanda" så vet jag att det är till mig :).

Har letat i 2 veckor nu, så hoppas verkligen jag hittar någon!

Är det någon mer som har belgisk jätte? Hur är den i sättet? Sätt gärna in bild!
Kramar Amanda

Sv: Belgisk Jätte

Heej jag lånar min kompis Nick för jag letar nämligen efter Belgisk Jätte, men det är är väldigt svårt att hitta uppfödare via google! :/

Är det någon som vet uppfödare av belgisk jätte runt västra götaland? Ni får mer än gärna PM;A mig isåfall, märk med "Amanda" så vet jag att det är till mig :).

Har letat i 2 veckor nu, så hoppas verkligen jag hittar någon!

Är det någon mer som har belgisk jätte? Hur är den i sättet? Sätt gärna in bild!
Kramar Amanda

Kontakta en kaninavelsförening kanske?

http://www.come.to/kaf

/KT

Finns 2 uppfödare här i Dalarna (som jag kommer på nu).
Är ju inte nära, men transport till närliggande utställningar brukar alltid kunna fixas. :)
Kråkbackens belgiska jättar och Annelies kaniner.

Har själv en belgisk jätte-hona på nyligen fyllda 2 år.
Världens goaste kanin! :D
Visserligen höjdrädd, vilket gör det svårt att bära henne.
Men håller med uppfödaren om att en jätte inte är något man direkt bär runt på.
Korta sträckor går bra, men längre sträckor är transportbur bäst.
Det blir tungt och otympligt att bära på en 6-8kg klump.

Min tös är väldigt nyfiken utav sig.
Älskar människor (så länge man inte luktar hund).
Pussar gärna på händerna när man sätter fram dem.
Tvekar inte en sekund att äta mat ur handen (precis som alla mina andra kaniner).
Jättelugn med andra kaniner.

Så en belgisk jätte är precis som vilken annan kanin som helst om man ser till temperamentet.
Det finns bra och dåliga individer inom varje ras.

Däremot så äter en jätte mer, dricker mer, skiter mer, kräver större bur osv.
Min jätte får 2,5dl Carrier/dag, och hon har fått komplimanger om hur fint hull hon är i för att vara jätte.

Min tös är köpt hos Kråkbackens belgiska jättar, så henne (uppfödaren) rekommenderar jag varmt. :)
Tror hon har 2 hanar kvar, en järnblå och en svart.

Slänger in en bild också.
Kråkbackens Järnsaxa heter denna vackra dam, och är järnblå till färgen. :love:
Visserligen enormt solbränd, men det får ni stå ut med. :p
i69ysl.jpg

Tack så mycket för info :D!
Det verkar vara en underbara ras!

SÅ söt din är :love: :love: Vad vacker!

Jag hade tänkt ha min mkt lös på tomten och i huset, om jag lyckas få den rumsren :) Mkt kel, ja som om den vore en hund :D!

Ska kika in på deras hemsida!

*kl*

Ber om ursäkt för lite trådkap, och en förmodligen rätt korkad fråga... :o Men kan man ha en jätte och en dvärgkanin ihop, precis som man kan ha två kaniner av samma storlek ihop? Under förutsättning att de kommer överens? Fattar de att kompisen också är en kanin, precis som den själv?

*kl*

Ber om ursäkt för lite trådkap, och en förmodligen rätt korkad fråga... :o Men kan man ha en jätte och en dvärgkanin ihop, precis som man kan ha två kaniner av samma storlek ihop? Under förutsättning att de kommer överens? Fattar de att kompisen också är en kanin, precis som den själv?

Ja, det ska nog fungera. Det är ju samma djurslag.
Man har ju tex. halvblod och shettis ihop.
Stor get och dvärg-get osv.
Oavsett storlek så pratar de ju samma språk. :)

Ps. det finns inga korkade frrågor, bara korkade svar. ;)

Jag har två belgiska jättar på 13 veckor här hemma, hämtade dom för en vecka sedan. Väldigt sociala och stabila i psyket. Har gjort försök att ha dvärgkaniner innan men de var alldeles för lättstressade och stirriga tycker jag. Jag har pratat med en del uppfödare här i skånetrakten och dom brukar bekräfta mina tankar om att BJ och andra större kaninraser är överlag trevligare i temperamentet.

Tror nog det beror lite på vilken sorts dvärgkanin (dvärgvädur, lejonhuvad, dvärghare eller hermelin) och på själva individen.

Har 6 kaniner här hemma och 4 är av dvärgras (dvärgvädurar).
Sen har jag belgiska jätten och en lilla tysk vädur.
Alla är verkligen helmysiga.
Så det beror nog en hel del på. :)

*KL och lite OT*

Enda kanin jag skulle kunna tänka mig att ha är Belgisk Jätte då jag egentligen aldrig varit vidare förtjust i kaniner.

Som Kung Tulle skrev så är det bra att gå in på Kaf sida och sen länka sig vidare till den förening som ligger närmast dig. De brukar ha listat vilka kaninuppfödare som finns i länet. Min kompis som har jättar köpte nyligen en viltgul hona för 1000kr:eek:

Se till att du får med stamtavlan direkt när du köper Jätte, många har blivit lurade där.

jag har själv fött upp jättar i 8 år, mycket trevlig ras måste jag säga!

vilket län bor du i? jag kan hjälpa dig att hitta bra och duktiga uppfödare av rasen.

du får nog räkna med att ge 600-1000kr för en bra jätte med stamtavla och bra stam.

har du frågor maila gärna mig på wicke_et29@hotmail.com
är tyvärr inte inne här så ofta så enklast är att maila =)

mvh wicke

Jag har haft en belgisk jätte :love:, hon var helt underbar!
en åtta kilos klump var hon, och älskade när man bar runt på henne :D, men då fick man lite kramp i armen efter ett tag ;).

Lilla my hette hon :).
my1.gif

hur har man sådana bäst ska dom vara inne eller ute jag har en stor hundgård .kan den dela hus med hundarna , jag vet att mina hundar inte skulle göra den illa , har små kaniner nu dom bara leker me dom när dom är i hundgården för dagen. skötsel och är den bra med barn ??? när vi köpte vår lilla kanin så hade dom jättar där jag vill ha en sådan så coola och fina , är som kaniner ska vara
. blev kär i rasen .

Jag har en jätte. Den är köpt som en hon med var en han.. Han är jättesnäll, men matglad. Han har en stor bur inne, den största som går att få tag på. och sen jag byggt en stor ute bur till honom ute. Inne får han komma ut och springa om han vill, men han är lat och sitter mest och kollar i dörrhålet..

Den kan säkert gå med hundarna. Jag skulle dock inte tordas med risk för att hundarna skulle göra nåt även om dom annars är snälla.

nä jag är för rädd om mina kaniner för att hundarna ska få leka med en kanin. hihi

jag har dvärgvädurar nu och som är till salu . får vänta med en jätte .

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 482
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 910
Senast: Jeps
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka