Belgisk jätte - lär mig mer

MikaTela

Trådstartare
Det är så att jag aldrig har varit vidare förtjust i kaniner, har aldrig haft nån och aldrig kännt något större behov att ha någon.
Dock är jag väldigt kär i belgisk jätte som dock faktiskt är en kanin. ;)

Jag har inga planer att införskaffa nu utan det blir kanske först till sommaren eller om ett år eller två eller nått liknande.

Så först och främst vill jag ha reda på allt ni kan om belgiska jättar.
Visa gärna bilder.

Sen undrar jag hur svårt det är att göra en kanin rumsren så man t ex har en öppen bur åt den och den har tillgång till hela källaren (som är varm och där även mina marsvin bor) att skutta runt i?

Och hur är det med kaninhoppning, funkar det med en jätte? Bara på hobbynivå då troligen.
Vad kan man göra mer med en jätte?

Kan man låta den följa med i koppel på hundpromenaderna?`Hur långt orkar den isf följa med? :)

Tusen frågor och minst lika många svar. :p

Sv: Belgisk jätte - lär mig mer

Vill också ha reda på en massa om dem.

Vi hade en för, herre jösses, det är nog närmare tjugo år sen. Tyckte inte det var så längesedan men nu kände jag mig gammal när jag fick börja räkna efter hur längesedan det var vi hade Moppe.:love:

Ska jag skaffa kanin igen så blir det en jätte. Kan inte så mycket om dem så jag skulle också vilja veta mer om dem.:laugh:

Jag har en Belgisk Jätte och hon bor för tillfället i hela stallet.
Har aaaalla boxar för sig själv-. Men snart får hon åter flytta in i sin egen box då hästar ska in.

Ja jag skulle gissa att de passar ypperligt till kaninhoppnin g.
Det finns nämligen inte en enda normalhög boxvägg som håller henne inne.
Även om jag stängen henens dörr så nog är hon ute i hela stallet så det var därför hon fick vara i hela stallet nu.

Så nu ska jag förbereda operation bygga in kanin.:devil::D :love:

Hon är allmänt hur go´som helst och har världens största baktassar! :love::love::love:

Våran fina lilla Bunny Boo

Skulle tror att de orkar en hel del.
Betydligt mer än 'vanlig' kanin modell mindre iaf.
De har ju vägvinnande skutt. :angel:

Våran måste vara.. 5-6 månader el något nu och stor som en tjock tyskhare.:D

Mellan 6-9kg ungefär. :p

Har en 2-årig tös här hemma. :)
Hon väger 7,5kg och är i väldigt bra hull.

En belgisk jätte fungerar i princip som vilken annan kanin som helst, förutom att allt blir större.
Den kräver ju mer mat, skiter mer, dricker mer.
Hoppning skulle jag nog undvika med en fullvuxen jätte.
Möjligen på väldigt låg nivå, max 30cm.
Visst kan jättarna säkerligen hoppa om de vill.
Men de har mycket mer tyngd att ta emot när de landar.
Korsning med belgisk jätte, så kanske man kan hoppa med den.
Skulle jag vilja ha en kanin för hoppning, blir det i sådana fall en ras/korsning som är mer lämpad och som är smidigare (ex vädurskorsning, holländare etc).
För belgiska jätten är inte direkt känd som smidig. :p

Sen måste man tänka på att hur söt kaninen än är, så behöver den få klorna klippta, bli hanterad osv.
Och det är mycket krångligare att klippa klor på en 8-kilos klump.

Finns en artikel på kanin.ifokus om hur det är att äga en belgisk jätte, där bla jag skrivit om mina erfarenheter.
Hittade även en artikel om fakta om belgisk jätte (finns bilder på min tös där i)

Min viltgula Hedvig, bara ett år ca så hon ska växa ltie till:

s55.jpg

Guud vad söt hon är!
Och vilken vacker färg! :love:

Här kommer våran lilla Bunny Boo.
PICT2342.jpg

PICT2343.jpg

PICT2348.jpg

PICT2349.jpg

Hon är nog ca 5 månader så hon växer ju en bra bit till. :D:love:

Läste det du skickade och det gjorde mig bara mer säker på min sak! :)

Jag har sett såna kaniner idag! Vi var på ZooCity i Malmö och de är verkligen enorma! Ingen har trott på mig när jag berättade om hur stora de var men idag så skulle det bevisas!
Sällskapet: :eek:
Jag: Se, det SA jag ju.
Jag förstår inte varför de jämt säger jag överdriver. Varje spindel jag ser är MINST åtta meter mellan benen. :angel:;)

De är fina men jättestora, vad är de tänkta till egentligen? Alltså, har de varit mat förr i tiden eller hur kan det vara att de blivit så stora? *nyfiken*

Ja, belgisk jätte är väl en typisk köttras. Men i princip alla sällskapskaniner härstammar väl från den tid vi mest hade kaniner för köttets och skinnets skull?

Tack, jag har ingen aning. Min syster har älskar kaniner och har haft ett antal men själv har jag hållt mig till tamråttor så jag är verkligen novis på kaninfältet.
:)

Belgisk jätte har jag för mig kom till som köttras precis som cuy avlades fram som köttras hos marsvin.

Tycker egentligen speciellt mycket om kaniner men en belgisk jätte är ju så fina/söta. :love:

Jag har hört att man måste uppfostra dessa jättar... Och undrar då, hur uppfostrar man en kanin?

Eller det kanske handlar mer om hantering och vänja vid alla möjliga saker från dom är små?

Vad jag har hört så är dom fogliga kaniner men som dock inte gillar att bli burna om dom inte vana det från smått.
Däremot har jag även kikat på Belgisk hare som sägs vara mer egen.

Uppfostrar man inte alla kaniner? :o Till exempel att man inte låter dem göra vad som helst, som att knapra på möbler och liknande? Eller är det bara mina små liv som det är lite ordning på? :angel:

Det handlar mer om att man ska vänja de vid allt från man får hem dem.
Just för att dem blir såpass stora, och det är då bra att kunna hantera dem ordentligt.
Ibland funkar det visserligen inte.
Kan inte bära mig hona, trots träning på detta.
Men hon är extremt höjdrädd.
Sen är en belgisk jätte ingenting man går och bär omkring på direkt.

Liknande trådar

S
Övr. Djur Jag ska bli sambos och vi har nyligen flyttat in i en lägenhet. Känns dock lite tomt utan djur då jag är van att ha både katter hundar...
2
Svar
36
· Visningar
2 835
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar