Belastning

Tagliabue

Trådstartare
Jag är inte någon fena på det här med dressyr osv, men om man rider en häst i t ex höger varv .. vilka ben är det då som belastas mest? De känns ju som givet att höger ben tar mest stryk iom att det benet är innerst mot mitten. Är det lika bak?

Så vilka ben tar mest stryk i höger varv? Är det mest kotor lr knän? Hur är de med bog? Och givetvis hur ser de ut med bakkärran i höger varv?

Anledningen att jag frågar är att jag har en ponny som är envis som få i höger varv (hon rids inte längre utan körs enbart) .. hon har nu fått problem med högerbog och framben, jag har ingen aning om vad det är, jag hoppas och gissar dock på att det är något muskulärt (hon ska givetvis kollas upp, jag har bara några egna teorier).

Sv: Belastning

Ställ dig på alla fyra på golvet, böj dig korrekt i ryggraden, lägg vikten bakåt och känn själv vilket ben det är som bär vikt.

Bär hästen sig är det ytterbak som blir belastat. Går hästen fel är det ffa inner fram som är kryckan.

Jag får detta helt galet. Om jag tänker mig in i det du beskrev så känns det som att innerbak borde ta mest stryk. Dock tänkte jag mest i regel på vilket ben som belastas mest utan att hästen går i form.

Ja, man brukar säga att det är innerbak som bär.

men när man testar själv, märker man att det är ytterbak som bär vikt. Det är samma som när du själv springer på en liten cirkel, det är ytterbenet som tar "mest stryk".

Hm .. tack för svar! Jag ska helt klart testa detta när jag är på säkert underlag (dvs inte nyfallen snö med förödande is under) och ingen ser mig :D

Som sagt. Det är ytter bak som driver hästen framåt. Därför får man aktivera vänster bakben i höger varv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 703
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 397
Senast: mackan
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka