Belastning? Hjälp!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare annelie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 695
A

annelie

Hejsan.
Jag hoppas att detta bara är en slump men behöver hjälp, kanske ni här på Buke har någon idé om nån här själv varit med om det och kan komma med tips.
Till saken: När jag tar in min häst från hagen så har han nästan alltid snö packat i vänster framhov, medans de andra 3 hovarna är alldeles "tomma" på snö.. Belastar han vänster framben då på något vis kanske? Han visar ingen hälta och känns inte halt alls..

Tack för svar, och tips :)
/annelie

Sv: Belastning? Hjälp!

Är den hoven "djupare" än de andra hovarna?
Kolla med hovis nästa gång han kommer.

Kan ju ha med något annat att göra också, men min häst fick alltid styltor mer på ena hoven och det berodde på det.

Tack för idén, hoppas bara att det är djupet i hoven!

Jag har inte tänkt på "djupet", får kika ikväll! Spelar det ngn roll om han har snösulor?

Dom flesta hästar belastar ojämnt, så det känns egentligen inte så konstigt :p tänk på att om den ena hoven ÄR djupare så beror ju det också på något! ;)
Det vanligaste annars tycker jag verkar vara att hästarna har fullt med snö i höger fram, och överlag mer snö i framhovarna än bak. Det senare borde vara ett tecken på att det blir mer snö i de hovar hästen belastar mer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 989
Senast: Ceta
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 589
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 008
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka