Bekymrad...

orion_x

Trådstartare
Min häst har vilat sen 18 november pga hälta, trodde hon skulle bli bra om hon bara fick vila men det blev hon inte, 18 dec sprutades vänster fram med kortison i knä, kota och hovled. Efter två veckor var hon fortfarande halt, åkte till klinik och röntgade, hittade inget och behandlade vä fram knä och hovled och hö fram hovled detta var 14 jan.
Longerade igår och är fortfarande halt i vä varv och ska iväg till klinik igen på tisdag. :cry:
Är det verkligen normalt att det ska vara så svårt att få bort en hälta? Har aldrig haft en halt häst innan så jag är ganska orolig. Brukar det sitta i så länge? :confused:

Sv: Bekymrad...

Men har ingen hittat felet fast du varit och kollat henne flera gånger? :confused: Och utan att veta vad det är behandlat henne? Låter som inflammationer tycker jag. Har själv en häst som råkat ut för tre stycka inflammationer i olika leder, på samma gång. Han fick vila i en månad men hältan försvann inte och sedan blev det fyra månader till när det kostaterats vad som var fel. :smirk:

Jo, det ska väl vara inflammationer, men borde de inte hävas med en omgång kortison? Tycker det är konstigt att det inte hjälper mer. Vill hon ska bli frisk.

Vad var det för fel på din sen?

Min häst hade tre kotledsinflammationer och en hasledsinflammation, det krävdes 4 återbesök (ska på ett femte i maj för efterkoll) innan han blev frisk. Sammanlagt ca 6 sprutor i olika leder. Det är rätt svårt att reda upp inflammationer om det som i mitt fall var en avbeslastnings grej, kotorna hade blivit dåliga av att försöka avbelasta hasen. Nu har jag fått börja sätta igång min häst, efter 4 månader av endast promenade och sjukhusräkningar. Så jag kan väl inte råda dig med så mkt förutom att fara och kolla henne OFTA på klinik tills hon är helt frisk och ha MYCKET tålamod. En spruta räcker tyvärr inte så ofta för att det ska bli helt bra. :crazy: Har de kollat igenom HELA hästen förresten? Röntgat och så?

Vi har inte kollat igenom hela hästen. Vi röntagde båda hovlederna fram. Bedövade bort lederna fram och longerade så att hästen inte haltade. Vi hittade ju en ny hälta sist som inte visade sig första gången i höger fram. På röntgenbilderna fanns inga pålagringar. I böjprovet först var hon halt höger bak med, men när vi hade bedövat bort hela vänster farm så var höger bak helt ok.. så det mesta borde finnas i vänster fram.. men vem vet.. vi kanske får ta fler bilder på tisdag.. känns bara lite uppgivet. har ju sprutat samma leder två gånger.. men men. I vilken undersökning kom hasledshältan fram?

Det är ganska vanligt att en behandling inte hjälper, just cortioson är ju ett lite mer långtidsverkande preparat, det tar någon vecka innan full effekt är uppnådd. Sen finns det ju andra varianter än enbart cortioson också att prova, tex "tuppkam" och andra liknande preparat. Det är inte heller ovanligt att "nya" hältor dyker upp på ÅB, hältor som liksom inte blommar ut förrän de mest onda ställena har läkt. På såna hästar som går med många och långdragna hältor så kan man få leta ett tag (via återkommande ÅB till vet) för att hitta grundorsaken. Var bara hovlederna röntgade, eller kotor och knän också?

Lycka till!

Senast ändrad:

orion_x skrev:
Vi har inte kollat igenom hela hästen. Vi röntagde båda hovlederna fram. Bedövade bort lederna fram och longerade så att hästen inte haltade. Vi hittade ju en ny hälta sist som inte visade sig första gången i höger fram. På röntgenbilderna fanns inga pålagringar. I böjprovet först var hon halt höger bak med, men när vi hade bedövat bort hela vänster farm så var höger bak helt ok.. så det mesta borde finnas i vänster fram.. men vem vet.. vi kanske får ta fler bilder på tisdag.. känns bara lite uppgivet. har ju sprutat samma leder två gånger.. men men. I vilken undersökning kom hasledshältan fram?

hasledshältan kom fram redan vid böjprovet. men min häst blev inte sprutad med cortison (tror jag, ska kolla pappren) utan med tuppkamm och med ett spec medel som egentligen var för spatt, det var vad de trodde att han hade först men sedan visade det sig att det inte var spatt.

Det var röntgen av hovleden tror jag. Minns inte om kotan kanske kom med. Första gången sprutade vi bara med kortison, andra gången med en blandning av kortison och tuppkam.

Vi får väl se hur det blir på tisdag. Får ta och överlägga lite med veterinären. Kortison ska ju gå ur kroppen helt på 14 dagar, det är i alla fall karenstiden på kortison. Är verkligen den maximala effekten efter en vecka?

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 025
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31