Bekymrad....

Smurfmodesty

Trådstartare
Hoppas på lite tips och råd från kloka människor härinne.

Var och red i ridhuset idag med pållen. Går kalasbra på rakt spår, och i höger varv på volter. Jämt och lung i tempot, jämn i båda tyglarna och riktigt trevlig.
Däremot så fort jag försökte rida honom i vänster varv på böjt spår så slår han över till galopp. Det är inte att han är pigg eller busig, utan av någon anledning kan han inte/vill inte trava i vänster varv.
Om jag försökte driva på så vet han inte riktigt vart han ska ta vägen, och eftersom han är en så pass ärligt och sjysst häst så vet jag att det inte är något trams, utan nåt är fel.

I våras så hade jag en för trång sadel på honom, och då fick jag på ett ungefär samma symptom, fast inte lika "akut". Då smög det sig liksom på.

Jag red träning i söndags och då gick han kalasbra nästan hela tiden. Han gick över i galopp någon gång då också, men bara kanske 2-3 ggr. I vanliga fall gör han inte det alls.

Vi ska ha ut sadelprovaren imorgon som ska passa ut en ny hoppsadel, så jag tänkte att hon ska få kolla på han och om sadeln fortfarande ser ut att passa. Har padd under idag, pga att sadeln är lite för vid och han ska kunna växa i den. Men den ligger helt stilla och bra såvitt jag kan se.

Han markerar inte det minsta på något ben, är inte kortare i steget (vilket han var i våras på höger fram), visar inte att han har ont i ryggen när jag kännt igenom honom.

Har inte gjort något ansträngade sen i söndags, i måndags var vi ut och skrittade en timme och igår tisdag tömkörde jag honom i ca 30 min och då såg han "normal" ut.

Vad tror ni? Kan det vara så enkelt som träningvärk eller vad kan det vara?
Om det är sadeln kommer jag få svar på det imorgon iofs.
Pigg och glad i övrigt.

Sv: Bekymrad....

Jag tror att du sitter snett! Tänk på att höfterna ska vara på samma ställe i sadeln. Skjuter du fram vänster höft någon cm mer än höger blir det ju en galoppfattning hela tiden och om hästen är så bussig och duktig så fattar den ju i vänster varv. Det är jättevanligt att kroppen vrids lite eftersom benen nästan alltid är olika långa och då åker vänster höft fram lite och höger axel åker fram. Försök att skjuta fram din högra höft så att fötterna hamnar på samma ställe på sidan av hästen. Är jättesvårt i början men om man tänker på det även när man går så märker man skillnad ganska snart. Testa! :)

Sv: Bekymrad....

Jag tror att det ligger en del i det du skriver, vi har båda 2 haft problem med snedhet, och har väl fortfarande fast inte lika stora problem som tidigare :)
Men jag har ändå svårt att tro att det bara hänger bara på det... Isåfall borde det väl inte komma så här "pang på" ?
Och det är som att han verkligen inte kan trava.. Provade både vid lättridning, nedsittning och barbacka med samma resultat....

Men rakheten är något jag jobbar på, så det är inget jag "bråkar" om :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 075
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 915
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 698
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka