Bejbis som VÄGRAR sova på kvällen...

feel

Trådstartare
Har ett enormt problem, våran 7,5 månaders bejbis vägrar gå och lägga sig och det har börjat tära väldigt mkt på oss med 1,5 timmes nattning varje kväll.

Får hon själv välja kan hon lätt vara vaken till tolv-ett på natten och sova till nio-tio på morgonen, men det är ju inte så kul att sitta vaken till ett på natten med en hyperaktiv bejbis.

Jag försöker att få henne att sova vid ca 21.30, men det tar oftast minst 1,5 timme innan hon somnar. När hon väl har somnat sover hon bra och för det mesta hela natten. Samma rutin varje kväll hjälper inte, försöka vyssja/vagga henne till sömns hjälper inte heller eftersom hon vet vad som är på gång och hon börjar tokskrika och kasta sig bakåt, mata till sömns funkar inte heller. Vad gör man???

Hon vilar bara ca 1,5 timme sammanlagt på dagen uppdelat på två pass.

Sv: Bejbis som VÄGRAR sova på kvällen...

Låt henne inte sova så länge på morgonen, väck henne runt 7.00 istället oavsett om hon somnade sent. Låt henne inte sova längre på dagen heller om så är.

Har det alltid varit såhär eller har det börjat nu? Lägga sista vilan tidigare om det går? När vaknar hon från em vilan?

Det här har kommit och gått i perioder, men nu är det extremt. Iofs märks det nog tydligare nu eftersom hon blivit så rörlig, hon kryper runt i sängen och ställer sig mot spjälorna.

Vi brukar kliva upp vid 8 på morgonen, sedan vilar hon någon timme i vagnen mellan ca 10-11, emvilar någon gång vid 14-15 tiden ca 30-40 minuter.

Hon är ju trött på kvällarna, men vill absolut inte somna och gör allt i sin makt för att hålla sig vaken.

Börjar hon skrika hysteriskt om ni lämnar rummet och låter henne röja ifred?

Jag känner igen precis det du skriver. Vi hade samma problem med Emilia.
Hon var/är kvällspigg och morgontrött redan från första dagen men sen har det gått i perioder. Nu är hon 2,5 år och sover inte längre på dagen och äntligen somnar hon i vettig tid på kvällen.

Tyvärr har jag inget tips att ge er, vi provade det mesta men gav tillslut upp och lät henne vara vaken. När vi själva ville gå och lägga oss så somnade hon oftast med oss.

Det vi har gjort för att "stå ut" är att efter kl 20 så har det inte varit någon lek med henne. Antingen har hon fått leka själv eller sitta med oss i soffan framför Tv´n.

Har ni provat att lägga henne tidigare? Vi hade de problemet med sonen runt den åldern, han var jätte pigg och energisk, vägrade somna innan 23, fast egentligen var han övertrött.
Läste då boken "somna utan gråt". Där stod de att barnen oftast är trött redan vid 19-19,30 då de är deras normala sovtid men vi föräldrar låter barnen vara vaken i tron om att barnet annars kommer vakna jätte tidigt.
O la man dom senare så var dom oftast övertrötta och kunde ta lång tid innan dom somnade.
Så vi gav de en chans, la han redan kl 19 då han verkade trött med en flaska välling och han somnar sen dess i 99,99% av alla fall direkt.
Han sover även till mellan 7-8.
Vi lät han även inte sova efter 15.

Nu funkar inte detta självklart på alla, men värt att försöka iaf.

Åh, jag som är en nattuggla hade tyckt att det var toppentider!;)

Jag tror som föregående hellre på att väcka tidigare på morgonen (jag skulle inte väcka tidigare på dagens sovpass på ett så litet barn).
Däremot hade jag aldrig börjat en nattningsritual med en bebis som inte är trött, det tror jag är dömt att misslyckas. Är bebin glad och nöjd hade jag helt enkelt passat på att mysa lite extra på kvällen, titta på film, läst böcker, lagt pussel eller vad som nu intresserade mig och lagt bebin när den visar tydligt att den trött (när de är så små brukar ju bröstet el. flaskan vara ett bra sömnmedel. Istället för att spendera min tid med att söva ett barn som inte är trött.

Däremot tycker jag nog att barnet sover sammantaget rätt lite men det är ju fantastiskt att den sover så långa nätter!

Barnet kommer säkert att hinna byta sovtider flera gånger under kommande utvecklingsfaser, förhoppningsvis passar de sovtiderna er bättre.

Har provat lägga henne tidigare, vilket resulterade i uppstigning 04.30... :eek:

Jag tycker också att hon sover väldigt lite om dagarna om man jämför med andra, men det kanske hon tar igen eftersom hon oftast sover hela nätter?

Har funderat lite på om hon kan vara övertrött, men hon är glad och kryper omkring och tjoar på kvällarna tills det är dags att sova... Frågade mamma och tydligen var jag likadan när jag var liten, vägrade gå och lägge mig men kunde ibland somna på golvet mitt i leken så dom fick bära mig till sängen...

Min första tanke var om det är separationsfas på G? Den brukar dyka upp runt 8månader ungefär, en del tidigare och en del senare.

Många barn får svårare med sömnen, tex att de vaknar oftare, inte vill somna själva/inte vill somna in alls, andra reagerar med att bli väldigt blyga mot tex mormor som hälsar på varannan dag tex. Många barn blir också mammigare/pappigare, vill inte leka själva på golvet eller vill bli burna mer...

Det brukar dock gå över på några veckor.

I perioder av mina barns liv har jag varit tvungen att så att säga göra natt för alla. Jag har lagt mej med barnet/barnen i min säng som om jag också skulle sova och sedan helt enkelt gått upp igen när barnet har somnat. Kanske värt att testa? Särskilt min son ville så gärna vara med och inte missa något så han hade inte tid att sova. Då var ovanstående enda sättet att få honom att somna på. Nu har jag alltid samsovit med mina barn men det kanske går att flytta över till egen säng när hon väl har somnat ordentligt om du vill att hon ska sova i egen säng.

Vi har ju resonerat som så att så länge ungarna är glada så får de vara uppe. Det blir ju lite annorlunda när man börjar ha förskola och skola att ta hänsyn till men så länge man är föräldraledig så har i alla fall inte jag sett anledningen till att absolut lägga barnet vid ett visst klockslag.

Vi har kört på skratt och tjo innan läggdags men ändå haft barn som somnat fort och lätt, vår trea är lite mer "svårsomnad" än hans äldre syskon (han är så förtvivlat rädd att missa något....) men det har ändå varit lättsamt.

Jag tror det passar olika för olika barn (och kanske föräldrar;)), vissa kör ritualer och rutiner och vill att det ska vara lugnt och stillsamt innan sovdags, andra kör en helt annan stil. Man får försöka läsa av sin egen unge så gott det går!

Får hon själv välja kan hon lätt vara vaken till tolv-ett på natten och sova till nio-tio på morgonen, men det är ju inte så kul att sitta vaken till ett på natten med en hyperaktiv bejbis.

Jag måste säga att jag inte fattar vad som är problemet? Min unge hade ganska exakt den dygnsrytmen från dag 1, och jag ser verkligen inte vad som är fel? Du får ju sova på morgonen. Att vara vaken till tolv, ett när man inte jobbar tidigt på morgonen är väl inget konstigt? (Mer konstigt att lägga sig tidigare, tycker jag.)

En del människor är kvällspigga och andra är morgonpigga, din dotter är kvällspigg. Jag hade inte manipulerat sömnen på ett barn som sover så långa, stabila nätter och har stabil dygnsrytm.

Det är ju många år tills barnet ska till skolan, och då kommer hon ju att vara stor nog för att ha lite självdisciplin inblandat i det hela också - och sen kanske sova väldigt länge på helgerna eftersom nattsömnen störs av skoltiderna på vardagarna.

Jag hade glatt anpassat mig till bebisens tider, bara. Jag skulle aldrig försöka lägga en kvällspigg unge som inte är trött, det skapar bara frustration (hos alla berörda parter).

Hon har gått och lagt sig vid 23-00 med oss tidigare, men BVC och alla runt omkring tycker att det är alldeles för sent och säger att det är viktigt att få en "sund" dygnsrytm och inte sova till 10-11 på dagen...

Men det kanske inte är så?

Det blir ju ganska lite sömn per dygn om hon sover 00-9, det är 9 timmar och sen endast 1½ tim på dagen.
Det rekommenderas ungefär 14-15 tim sömn/dygn för ett sånt litet barn, sen är det ju väldigt individuellt, men ca 10 tim/dygn känns väldigt lite

Men du säger att hon är trött på kvällarna, blir hon för trött så blir hon ju övertrött, och antagligen går upp i varv och blir extra energisk för att inte somna och sen gör allt för att inte somna (så var sonen iaf). Det bästa är ju att lägga henne direkt när hon visar att hon är trött.

Sonen vaknade oxå tidigt den första veckan runt kl 5, men allt eftersom så sov han längre och längre på morgonen trots den tidiga läggningen.

Vi höll ganska hårt på sovtiderna på dagen oxå. Även om han vaknade 5 så la jag inte honom i vagnen försen vid 10 (den tiden oavsett när han vaknade), då sov han till ca 11.30 och sen vid 14-15.

Vid 11 mån gick vi över till bara en gång/dag då han annars inte somnade alls på kvällen eller vaknade kl 04 för att kliva upp. Så nu sover han mellan 12-14.

Så han sover ca 14 tim/dygn då och fortfarande (han är 21 mån nu), han har sovit hela nätter sedan 6 mån.

Våran lilla tjej hade precis sån dygnsrytm! Jag är själv kvällsmänniska, så det passade oss alldeles utmärkt att hon sov till 9-10 på förmiddagarna! :)

De sena kvällarna höll i sig tills hon var ungefär ett år, då började vi successivt lägga henne tidigare och tidigare (detta pga att pappan (som är morgonmänniska) skulle vara hemma med lillan och jag skulle börja om att jobba). Nu sover hon som en klocka från 8 till 8, + ca 2,5 timmar mitt på dagen (hon är 16 månader nu).

Det jag ville ha sagt var att jag tror inte alls att det är skadligt för barnet att inte lägga sig samma tid som "alla andra"; jag tror att en utsövd familj är en harmonisk familj, och det måste ju vara viktigare än att passa in i "normen"!

/Tjorven

Det hade kunnat vara jag som skrev det där... Vi har "löst" det så att H får helt enkelt somna hos oss (och ligga kvar hos oss hela natten). Eftersom både jag och hans pappa jobbar tidiga morgnar ibland så prioriterar vi sömnen högre än att han sover i sin säng.

Dom där rekommendationerna är så stelbenta, det är många barn som aldrig haft sådant behov av att sova.

Det är först när min dotter börjat på förskola som man ser att hennes sömntimmar(behov) ökat, nu sover hon runt 11-12 timmar. När hon inte gick på förskolan var behovet av sömn mindre och dessa rekommendationer är ibland mer stressande för föräldrar tycker jag :).

TS:
Jag frågade vad som händer om du väcker henne på morgonen runt 7, du kanske har svarat någon annanstans?

Om ni har en tid att passa pa morgonen sa kommer det nog automatiskt att andras, sa jag hade inte andrat pa det... Om du vill ha egentid far du stiga upp kl 7 :)

Min etta har alltid somnat sent, fast inte kl 01 utan mer 22 och sovit till 7. Tvaan har alltid dackat innan 20 och sover till 06 eller 07. "losningen" pa ettans somn kom nar vi tog bort dagsvilan strax innan han fyllde tva, da blev vara dagar mycket trevligare och han somnade kl 20-21 istallet och sov till 07 (och gor fortfarande, nu ar han snart 4)

Liknande trådar

Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 607
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Otaliga är väl de trådar där användare ber om hjälp angående bebisars sömn. Här är en till... Vår 8-månaders är så svår att lägga. Jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 015
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 928
Senast: inverterad
·
Småbarn Tvååringen är inne i nån självständighetsprocess av nåt slag. Inget oroande och lär säkert gå över. Men kvällarna orkar jag bara inte...
Svar
19
· Visningar
3 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka