behövs underskrifter?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag och en vän har författat en motion som ska in till ett årsmöte, där det ska vara föreningen tillhanda skriftlig senast 30 dagar före mötet.
Det brinner lite i knutarna nu och vi har försökt få tag i föreningens sekreterare (postmottagare) med denna fråga, men inte fått svar än. Så jag ställer frågan här också och hoppas att någon kan ge svar...

Behöver båda våra namnteckningar finnas på dokumentet vi skickar in? Eller räcker det att det är underskrivet med våra namn?

Och, nog borde det duga att det skickas via e-post? Det är ju också skriftligt...

Sv: behövs underskrifter?

Vad är det för slags förening? Inom en ideell förening kan man ju besluta som man vill om sådant, men det ska framgå i föreningens stadgar hur medlemmarna ska gå till väga med motionerna.

I den ideella förening jag är aktiv i går det bra att skicka in elektroniskt utan underskrifter.

Ska du lämna medborgarförslag eller motion i en kommun måste underskrifterna vara på plats när den lämnas in.

I en förening däremot är det inte lika strikta krav (och inte lagstadgat). Föreningar gör som de vill.

Jag har inte i mitt långa föreningsliv varit med om att saknad underskrift gör att motionen inte tas upp.

Hur petimetrig föreningen är avgör styrelsen. En "normal" styrelse skulle strunta i den petitessen.

tack för era svar!

Vi valde att skicka den o-underskriven via mejl, för att den ska vara på plats hos postmottagaren i god tid innan sista dagen. Och sen kommer vi även skicka den med snigelpost mellan oss, så att den kommer in med underskrifter också - fast då förmodligen några dagar för sent.

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 222
Relationer Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara utan att gå in i detaljer, men ska försöka göra en lång historia kort. Jag har inte så...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
14 327
IT & mobiler Jag har en Hotmailadress sedan många år tillbaka och den har fungerat klockrent. Men idag kom det vid inloggningen ett meddelande att...
Svar
4
· Visningar
2 254
Senast: magruder
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama