Behövs oljan nu?

glitter

Trådstartare
Stod i affären igår och skulle köpa ny olja, när det slog mig att man kanske skulle ifrågasätta lite istället för att köra på blint...

Stoet får 1-2 dl olja på vintern. Men nu går hon i beteshage på dagarna, ca 10h/dag. Inte lite gräs i kanterna utan bete. Behövs de där dl i kraften då? Gräset borde väl kunna tillföra energi så här års???

Eller är jag ute å cyklar??

Sv: Behövs oljan nu?

Jag kan tycka att det inte ska behövas någon typ av olja så här års.

Om anledningen är att du vill ge hästen energi så måste det finnas tillräckligt av det i gräset. Å andra sidan är hästen tunn så är det en annan sak.

Om anledningen är att du vill ge omega-fettsyror så ska det enligt vad jag begriper finnas tillräckligt av det oxå i gräset.

Jag vill gärna att hon ökar lite i vikt, men hon har haft bandmask och avmaskades för 1,5 vecka sen och har ökat i vikt sen dess.

Funderingen var ju om gräs kan ersätta 1dl olja eller om jag ska fortsätta ge, trots gräset...

Jag ger olja till min dräktiga, men den andra får vara utan nu på sommaren. Bara när hon får selenet en gång i veckan får hon det med lite olja och pellets för att få i sig det.

Hästar mår inte bra av en massa olja, det ingår liksom inte i hästens diet och den är inte skapad för att hantera den.

Den enda olja som man bör (ska) ge är linfröolja eftersom den är rik på omega 3, alla andra oljor har alldeles för mkt omega 6 som är inflammationsfrämjande.

Hästar mår inte bra av en massa olja, det ingår liksom inte i hästens diet och den är inte skapad för att hantera den.

Den enda olja som man bör (ska) ge är linfröolja eftersom den är rik på omega 3, alla andra oljor har alldeles för mkt omega 6 som är inflammationsfrämjande.

Detta hade jag faktiskt ingen aning om! Olja rekomenderas ju väldigt ofta till häst, har själv gett det tidigare. Vart kan man läsa mer om detta?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 026
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 989
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II