Behövs kurs i fönsterrenovering?

tanten

Trådstartare
Det borde finns bukefalister som renoverat/renoverar fönster här.

Tycker ni det behövs en kurs eller kan man bara läsa in sig på ämnet? Jag tror jag har skapligt handlag och i barndomshemmet fanns aldrig tanken att lämna in fönster, man fixade glas,kittade och målade själv. Jag har sett på, men aldrig fixat själv.

Finns det svårigheter som föranleder kurs? Eller klarar man det med normal händighet, youtube och lite googlande?

/tanten - som har alldeles för många gamla uthusfönster....

Vi har gjort det själva på nästan alla fönster i huset. Silikonkitt är bra grejer - enkelt att hålla på med och härdar snabbare.

Är du någorlunda händig, läser på ordentligt och inte kräver ett totalt fläckfritt resultat så skulle jag säga att du kan fixa det själv. :)

(Fixa glas har jag dock ingen erfarenhet av, alla våra var hela)

Glas köper du måttbeställt på en glasfirma ... Inte spec jättedyrt, vi betalde 40kr/ glasruta i "vårt mått" ...
Pappa bytte de trasiga rutorna OCH lagade de mest ruttna fönstrena (hade äldre fönster att kunna ta "reservdelar" från.
Nu är min pappa av det "mer händiga" slaget men även jag som är mer åt bara "händig"hållet skulle efter att ha sett honom göra det våga mej på att göra det själv...

Så läs på och gör själv =) Billigare än så blir de inte...

Jag brukar hjälpa pappa med det (spröjsade fönster tar JÄTTELÅNG tid!) och det är plättlätt. Kör i vind!

Tycker ni det behövs en kurs eller kan man bara läsa in sig på ämnet? Jag tror jag har skapligt handlag och i barndomshemmet fanns aldrig tanken att lämna in fönster, man fixade glas,kittade och målade själv. Jag har sett på, men aldrig fixat själv.

Finns det svårigheter som föranleder kurs? Eller klarar man det med normal händighet, youtube och lite googlande?

Det beror väl lite grann på vad man har för ambition med sin fönsterrenovering....

Om man bor i ett äldre hus, med äldre fönster av kvalitetsträ och äldre blåst eller draget glas, och vill bevara fönstren och därmed husets exteriör för framtiden, så är en kurs i fönsterrenovering en väldigt bra start på ett projekt för att renovera sina fönster.
Det man får på kursen, som är mer än man får ur böcker, är att prova själv på olika moment, och förstå skillnaden mellan olika sorters/modeller/typer/åldrar av fönster.

Man får lära sig sådant som:
  • Förstå om man behöver helrenovera (ta ur glas osv) eller om det räcker med kompletteringskittning och målning
  • Ta ur glaset utan att det spricker, inklusive fiffiga råd
  • Hur man får tag i mer fönsterglas av det äldre slaget om det behövs
  • Göra enkla trälagningar om det behövs, ofta lättare än det låter
  • Skrapa, olja och måla bågen, inklusive val av färgtyp, penslar och andra verktyg
  • Sätta i glaset igen, och kitta

Har man nyare fönster av dålig kvalité, det började någonstans kring 1960 (låg kvalité på träet, limmade småstumpar m.m.) så blir ofta fönsterrenovering (målning) mer ett uppehållande förvar, där man skjuter upp ett fönsterbyte ett antal år i framtiden.

Allmänt kan sägas:

Att blanda linoljekitt, med modernt kitt, på gamla bågar gör att man riskerar röta. Linoljekittet är diffusionsöppet, vilket inte t.ex. silikonkitt är. Hela fönsterkonstruktionen i de gamla fönstren är baserad på att vatten ska kunna torka, samtidigt som ytorna i träet inte är superplana, vilket innebär att fukt samlas lite här och där.

Ett spröjsat fönster, ser väldigt konstigt ut, om man sätter in en modern superplan glasruta som en av rutorna, där de andra har de ojämnheter som finns i äldre glas (före 1970-talet i runda slängar).
Dessutom är modernt fönsterglas tjockare än äldre glas, och falsarna i gamla fönster är tunnare, så modernt glas får inte alltid plats i gamla fönster.

Det är inte svårt att renovera fönster, det är ett ganska trevligt pyssel, som dock är tidskrävande. Och det är ganska bra ekonomiskt att "göra det själv", i synnerhet om man har äldre fönster att bevara.

För att slippa göra onödiga fel, så är en kurs en bra grund att stå på, om man ska fixa många fönster.
Inte minst, sålär man sig förstå om de fönster man har är värda att satsa tid och ansträngning på eller ej.

Tack!
Bra att veta.

Nu är det inga "värdefulla" fönster utan sådant som sitter på f.d. skullen på mitt lilla uthus, på utedassdörren samt något innanfönster jag använder över pallkragarna på våren samt tänkt sätta i väggen på min utbyggda vedbod. I uthuset sitter också ett halvdåligt fönster som helt saknar glas. Det ser inte ut att vara speciellt gammalt men är anfrätt eftersom det aldrig varit målat. Må tro att han som satte in det fick det billigt av nån kund?

De som behöver kittas om sitter på huset och är från 80-talet.

Inga fönster ska bytas. De ska bara få glas och målas. Resp. kittas om.

Tack igen.

(och ja, något annat än linoljekitt törs jag inte använda. Då skulle min far komma tillbaka och börja spöka för mig... )

Det är inte svårt att renovera fönster, det är ett ganska trevligt pyssel, som dock är tidskrävande. Och det är ganska bra ekonomiskt att "göra det själv", i synnerhet om man har äldre fönster att bevara.

Ingenting är svårt när man kan det! Jag har försökt och tyckte inte det var lätt precis, bara att kitta är en konst om det skall bli snyggt och det finns många knep man behöver känna till.

En kurs i fönsterrenovering för någon riktigt kunnig kan nog vara väl investerade pengar.

Tack!
Bra att veta.

Nu är det inga "värdefulla" fönster utan sådant som sitter på f.d. skullen på mitt lilla uthus, på utedassdörren samt något innanfönster jag använder över pallkragarna på våren samt tänkt sätta i väggen på min utbyggda vedbod. I uthuset sitter också ett halvdåligt fönster som helt saknar glas. Det ser inte ut att vara speciellt gammalt men är anfrätt eftersom det aldrig varit målat. Må tro att han som satte in det fick det billigt av nån kund?

De som behöver kittas om sitter på huset och är från 80-talet.

Inga fönster ska bytas. De ska bara få glas och målas. Resp. kittas om.

Tack igen.

(och ja, något annat än linoljekitt törs jag inte använda. Då skulle min far komma tillbaka och börja spöka för mig... )

Säg inte att dessa fönster inte är "värdefulla". Om de är gjorda under tidigt 1900-tal eller äldre, så är materialvalet (av träet) lika noggrant utfört till lagården, magasinet eller något annat uthus, som till bostadhuset.
Man använde trä som var ordentligt senvuxet och fullt med hartser, så det är antagligen bättre kvalité på sådan fönster, än sådant som finns att köpa idag i standardsortimenten.
Det är väl värt att lägga möda på sådana fönster, med rätt vård, så kan de hålla minst hundra år till...

/Skogaliten, som renoverat massor av fönster på gården, både till bostadshus och diverse uthus.

Jag håller med AndersB ,inte nog med att det inte är så lätt som man tror,det är till döden tråkigt oxå (kräksmiley)

Säg inte att dessa fönster inte är "värdefulla". Om de är gjorda under tidigt 1900-tal eller äldre, så är materialvalet (av träet) lika noggrant utfört till lagården, magasinet eller något annat uthus, som till bostadhuset.
.
Att kvalitén på de äldre fönstren är outstanding är jag fullt medveten om. Däremot är det inga gamla glas i dem eller något större ekonomiskt värde.
Tänkte mer så att det inte handlar om fönster på en mangårdsbyggnad eller flera likadana fönster. Det här är flera fönster som alla är totalt olika. Man tager vad man haver.

De allra flesta uthusfönster i den här trakterna är de facto återanvända fönster från annat håll.

För många år sedan hade jag en kurskamrat som var fönsterrenoverare och jag erbjöd ett gäng av det som fanns stående på gården.Han kom tillbaka efter ett tag och bad mig komma och titta i hans baklucka. Det fönster vi tagit ner från skullen pga en utbyggnad hade vid närmare titt visat sig vara ett 1700-talsfönster och han hade gjort i ordning det för att ha som visningsexemplar! Det var oerhört vackert när det väl var fritt från smuts och gammal färg och trasigt kitt.

Att kvalitén på de äldre fönstren är outstanding är jag fullt medveten om. Däremot är det inga gamla glas i dem eller något större ekonomiskt värde.
Tänkte mer så att det inte handlar om fönster på en mangårdsbyggnad eller flera likadana fönster. Det här är flera fönster som alla är totalt olika. Man tager vad man haver.

De allra flesta uthusfönster i den här trakterna är de facto återanvända fönster från annat håll.

För många år sedan hade jag en kurskamrat som var fönsterrenoverare och jag erbjöd ett gäng av det som fanns stående på gården.Han kom tillbaka efter ett tag och bad mig komma och titta i hans baklucka. Det fönster vi tagit ner från skullen pga en utbyggnad hade vid närmare titt visat sig vara ett 1700-talsfönster och han hade gjort i ordning det för att ha som visningsexemplar! Det var oerhört vackert när det väl var fritt från smuts och gammal färg och trasigt kitt.

Inget större ekonomiskt värde håller jag inte med om. Varje fönster passar väl på sin plats, eller hur? Om du skulle behöva köpa nya fönster, så finns antagligen inte det aktuella måttet i standardsortimentet, så endera får du specialbeställa ett fönster som passar (av mycket sämre material), eller så får du modifiera "hålet i väggen".

Men om du köper t.ex. utländskt maskindraget glas (rimligt billigt), som funkar bra både strukturellt och tjockleksmässigt, och sätter in i de gamla fönsterbågarna efter lagom mycket jobb, så har du "värdefulla fönster" igen...

När jag renoverade originalfönster från 1811 en gång i tiden hade jag verkligen velat att någon visade mig hur man absolut smidigast tar ur 10 fönsterrutor ur en båge, skrapar, oljar målar och kittar, ja du vet.. Det hade förmodligen sparat både tid och krossade tvåhundraåriga glasrutor. Å andra sidan är jag nu en fena på de fönster som är i mitt nuvarande hus som bara är knappt 100 år gammalt :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 454
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka