Behövs en ny analys?

jerseyko

Trådstartare
Jag har fått köpa hö av en bonde. Han tar i vanliga fall hösilage men brukar köra några ton vanliga höbalar också.

Han har en analys på hösilaget, kan jag på något sätt utgå från den när jag beräknar min häst foderstat eller behövs det en helt ny analys? Jag försår såklart att TS halten är högre i mitt hö, men hur mkr påverkas resten? energi, protein, mineraler osv?

Sv: Behövs en ny analys?

hmm, bra fråga! Är det taget från samma vall osv, dvs så att det är samma råvara som torkats till hö resp. plastats till ensilage så tycker jag spontant att det borde vara samma värden - förutsatt man räknar per kg TS och inte per kg foder.

Men någonstans har jag för mig att jag läst om förluster i samband med torkning av foder, men minns inte riktigt var eller vad det var som förlorades. Kanske var det i Cecilia Möllers rapport Småbalsensilering - paketensilage till hästar...

Får kolla det :idea:

Senast ändrad:

Jo, förstås!

Om höet är torkat på åkern så vänds det flera gånger och eftersom det är torrare när det bärgas så tappas förmodligen fler blad än vid skörd av ensilage. Det gör ju att höet innehåller mindre protein.

Och så här skrev Cecilia Möller om förtorkning av ensilage:
"Förtorkningen inverkar också på proteininnehållet i grödan. I den färska grödan finns 75-90 % av allt kväve i form av protein. Under förtorkningen utförs en snabb proteolys av växternas enzymer som bryter ner proteinet till enklare kväveföreningar som t ex aminosyror. ... En snabb och effektiv förtorkning motverkar förluster av både socker och protein (pers. medd. Slottner, 2001)"

Med andra ord; torkning till hö medför förlust av protein jämfört med ensilering! När det gäller mineralerna hittar jag inte riktigt något, men detta hittade jag på Hippocampus ( http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder )

"Vågar man lita på att hästen får i sig alla mineraler bara genom att beta?
Man vet är att smältbarheten = lättheten för kroppen att ta till sig fodrets mineralämnen, är högre i det unga, färska fodret än i ett äldre konserverat foder..."

Det kanske kan betyda att även om det finns lika mycket av mineralerna i ensilage resp. hö så kan hästen utnyttja det sämre i hö?

När det gäller vitaminer slutligen så måste det väl vara så att en del förstörs vid torkningen, i alla fall de som är vattenlösliga?

Jag hade räknat om efter ts-halt och använt analysen som en fingervisning. Det är ju faktiskt det den är, en fingervisning.

Ett vaket öga på hästens hull så kommer du säkert att ha nytta av analysen, och kunna komplettera med det din häst eventuellt behöver.

Analys är ett jättebra redskap, men det är ingen absolut vetenskap. Dels därför att det förekommer variationer i partiet den avser, men också för att hästar sällan liknar tabellhästarna som man börjar räkna utifrån. När man väl konstaterat vad den egna kusen behöver i mj och smrp, DÅ börjar det roliga (tycker jag).

Absolut! Det här höt har mkt bättre smrp mot förra höt, otroligt mkt bättre, och energin ligger på lite lägre (och den har jag haft problem med att få ner tidigare när jag behövt öka smrp)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 833
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka