Behövs betfor?

S

Stharna

Hej! Jag köpte i förrgår Shetlandsponnier.
2 unghingstar på 1år respektive 2år. Ägare innan sa att dom gick på bete + fick betfor varje dag. Jag har mer bete på dom nu än vad hon hade. Så min fråga är om jag måste ge betfor nu under sommaren? :)

Sv: Behövs betfor?

Jag tycker inte betfor är ett måste i foderstater. Betfor är ett bra komplement när energin i grovfodret inte räcker till för hästar som har svårt att hålla hull. Det är även bra att dölja mediciner eller mineraler för kräsna hästar. För att få i tävlingshästar vätska under tävlinsdagen kan det också vara toppen.
För fibrenas skull ger jag hellre mer hö/gräs eller hösilage till hästar som är lättfödda.

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-foder/jenny_redgard/behovs-betfor.htm

Jag ser ingen anledning till att ge betfor till hästar som går på bete, om de nu äter tillräckligt. Själv använder jag det mest för att blanda ner mineraler och extra salt när det behövs, och ibland när jag är ute och åker med ena hästen eftersom han dricker lite dåligt då. Gammelhästen får betfor av gammal vana eftersom hon tycker det är så gott :)

I ditt fall hade jag skippat betfor och bara låtit de äta gräs. Fick de stor mängd tidigare?

Jag ser ingen anledning till att ge betfor till hästar som går på bete, om de nu äter tillräckligt. Själv använder jag det mest för att blanda ner mineraler och extra salt när det behövs, och ibland när jag är ute och åker med ena hästen eftersom han dricker lite dåligt då. Gammelhästen får betfor av gammal vana eftersom hon tycker det är så gott :)

I ditt fall hade jag skippat betfor och bara låtit de äta gräs. Fick de stor mängd tidigare?

Vet inte hur mkt betfor dom fick hos uppfödaren. Men dom gick på tunnt bete där. Tror det är en sån här grej dom har gett bara för att dom ska va lättare å fånga i hagen för dom vet att det väntar mat när dom kommer in :)!?

Jag tycker inte betfor är ett måste i foderstater. Betfor är ett bra komplement när energin i grovfodret inte räcker till för hästar som har svårt att hålla hull. Det är även bra att dölja mediciner eller mineraler för kräsna hästar. För att få i tävlingshästar vätska under tävlinsdagen kan det också vara toppen.
För fibrenas skull ger jag hellre mer hö/gräs eller hösilage till hästar som är lättfödda.

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-foder/jenny_redgard/behovs-betfor.htm

Okeej! Tack

Isåfall behövs det säkert inte. Om de gick på magert bete tidigare och höll sig fina på det hade jag snarare hållt koll så att inte ditt bete blir för mycket för dem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar