Behöver verkligen hjälp

K

Kosarius

Jag har ett varmblod som helt plötsligt har blivit jätte stirrig och jobbig. Jag vet inte riktigt vad det är, men han bara sticker och springer allt vad han har. Det är inte så att han är pigg, för när man travar eller galopperar så är han jätte lat. Fast idag så va jag ute och red en sväng i skogen allt gick bra, tills jag kom ut från skogen. och då kom det en bil på vägen brevid en äng. Jag tror han är nämligen lite rädd när han ser saker komma bakifrån.

Men det värsta är jag får inte stopp på han längre. Någon som har något förslag på hur jag ska göra för att få stopp på han. Kanske någon speciell utrustning så att han lär sig lyssna bättre på mig?!

Sv: Behöver verkligen hjälp

Jag har ett varmblod som helt plötsligt har blivit jätte stirrig och jobbig. Jag vet inte riktigt vad det är, men han bara sticker och springer allt vad han har. Det är inte så att han är pigg, för när man travar eller galopperar så är han jätte lat. Fast idag så va jag ute och red en sväng i skogen allt gick bra, tills jag kom ut från skogen. och då kom det en bil på vägen brevid en äng. Jag tror han är nämligen lite rädd när han ser saker komma bakifrån.

Men det värsta är jag får inte stopp på han längre. Någon som har något förslag på hur jag ska göra för att få stopp på han. Kanske någon speciell utrustning så att han lär sig lyssna bättre på mig?!

för det första ska du inte ta till massa skaprpa bett och utrustningar för att få honom att lyssna på dig. jag tror att det här handlar om tillit, och ledarskap. han kanske testar dig. hur är han annars ? ni kanske ska prova lite NH ? börja om från början, från marken. brukar hjälpa !

för det första ska du inte ta till massa skaprpa bett och utrustningar för att få honom att lyssna på dig. jag tror att det här handlar om tillit, och ledarskap. han kanske testar dig. hur är han annars ? ni kanske ska prova lite NH ? börja om från början, från marken. brukar hjälpa !

Men jag hade inte alls tänkt mig skarpare bett, tänkte mer på om det fanns något som gör så att han inte drar upp huvudet. eller bara något knep?!

du kan ju alltid testa martingal.. men det löser knappast problemet men förhindrar att hästen kör upp huvudet..

Annars håller jag med Josse58.. kör NH och ledarskaps övningar. verkar som din häst inte alls har lust att göra de du vill, respekterar inte dig som ledare eller inte förstår vad du vill han ska göra.

Något tips på någon övning man kan börja med?

Jadu.. är du helt ny till NH så rekomenderar jag varmt att ta hem en instruktör som visar dig grunderna.. det är det värt.. har du inte möjlighet så kan du försöka komma över någon video.. så du får se hur man gör.. svårt att gå från att läsa om NH till att utöva det.

Jag vet ju inte hur din relation med hästen är.. men grunden är ju att hästen ska lära sig att respektera ditt utrymme. Det gör kortfattat genom att fösa bort hästen ifrån dig när han närmar sig utan tillåtelse. De flesta hästar förstår ganska snabbt.
Man kan förklara det så här att du håller grimskaftet med båda händerna lodrätt med ungefär en meters mellanrum med händerna. När du närmar dig hästen så ska hästen backa. Precis som den skulle gjort om ledarhästen skulle närmat sig honom. Fungerar du inte kan du röra på repet lite genom att föra händerna närmare varandra och isär förslagsvis med ett ryck.

Men som sagt är svårt att förklara i en text. Så försök att få ut en instruktör eller få tag i en video. Kom ihåg att det här inte är något du ska göra istället för att träna dressyr en dag utan det här ska du utöva hela tiden i vardagssituationer.

och glöm inte att gosa och klappa om hästen mkt :) Så du inte blir den där dumma bestämmar typen som han helst vill undvika. Man måste var kompisar också

Något tips på någon övning man kan börja med?

skulle rekommendera att ta ut en instruktör, inte bra ifall man lär ut fel, kan få förödande effekter ! så ta antingen ut en instruktör, det lönar sig, eller ta hjälp utav en kunnig kompis .

vill du kunna rida ut tills dess, kan du ju ta häjlp utav en martingal, just för att milda ner springandet, inte för den hjälper att stoppa, men du får liite mer kontroll.

hoppas de löser sig :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 079
Senast: Luff
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 682
Senast: Milosari
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar