behöver verkligen Hjälp!!!

L

loversannie

skrev ett tidigare inlägg om en häst som jag hade jätte problem med.
nu undrar jag om jag kan få köpet på honom gå tillbaka efter som det står i kontraktet att han skulle vara inriden och lite grundriden när jag köpte honom men tjejen som hjälper mig säger att det som jag nog har förståt själv för ett tag sedan att hästen knappt är inriden plus att han är rädd fr allt. men har väl sett lite mellan fingrarna eftersom jag inte trodde att en jag har kännd så länge skulle lura mig så.
min bekant säger att hon inte kan köpa tillbaka honom eftersom hon inte har pengar men ska jag stå med en häst jag inte ens vågar rida.
bekanten säger att hon ska hjälpa mig att sälja honom men allså det är så mycket jobb på honom eftersom han är rädd att det kommer ta som ni som har svarat på mitt föra inlägg år att gå han bra. men jag vill inte lägga ut pengar på honom i år när jag inte ens kan rida honom.
har jag lagen på min sida att få upphäva köpet?

HJÄLP :cry:

Sv: behöver verkligen Hjälp!!!

Å ena sidan så måste säljaren vara ärlig å upplysa köparen om hästens utbildning,å andra sidan har köparen skyldighet att ta reda på hur hästen är innan denna köper hästen.
Provred du inte hästen innan du köpte den?Då kan det bli lite svårt.Det skulle bli himla krångligt att alltid vara på köparens sida i dessa fall då man inte bara kan gå å köpa hästar å tro att man kan lämna tillbaka dem om de inte passar.
Ni kanske hade olika åsikter om vad grundriden är?För mig kan en grundriden häst hjälper för skritt/trav/galopp.Gas å broms.
För andra betyder en grundriden häst att den ska kunna skänkelvikning, öppna/sluta, framdelsvändning osv.

Jag skulle kontakta en advokat å höra dennes åsikt.Man kan kanske ta upp detta rättsligt men förlorar du så har du inte bara lagt ut pengar för hästen utan får stå för rättsprocesen samt motpartens kostnader :eek:

Det kan ju knappast vara ett dolt fel eftersom du måste väl ha ridit honom eller låtit någon annan rida honom innan du köpte den. Din undersökningsplikt borde väl ialla fall sträcka sig till att se hästen under ryttare innan du tog honom. Annars kan du ju ta hjälp av någon duktig inridare och få jobbet gjort ordentligt.

Det mest avgörande i det här fallet är nog om det är en privatperson som du köpt av och om du själv köpr som privatperson. Den lagstiftnings som gäller då är konsumentlagen, så ta och kolla upp vad som gäller just ditt köp efter riktlinjerna av den. Är det en affär mellan två privatpersoner går lagen att avtala bort helt, så om du har ett köpeavtal kontrollera vad som står i det.
Skulle lagen gälla så har säljaren möjlighet att avhjälpa felet istället för att häva köpet. D v s säljaren skulle kunna utbilda din häst istället för att ta tillbaka den. Kan ju vara en lösning om hon saknar pengar. En annan lösning är att du behåller hästen men får prisavdrag så att du själv kan lämna hästen till utbildning.

Tror att om säljaren saknar pengar som hon säger att hon gör så blir det enklast att föreslå något av de ovanstående. För att ge sig in i en juridisk kamp för att häva köpet mot någon som saknar pengar kommer att ta lång tid och det är ändå ovisst om du kommer att få dina pengar tillbaka. Även om du går segrande ut den här tvisten. Plus att det kommer att kosta dig en hel del i kostnader för juridisk rådgivning och ev rättegång. Lite beroende på vilket pris du betalat för hästen finns risken att du får stå alla kostnader själv även om du vinner.

Var ligger felet?
Har hästen ändrat sej i beteende sedan du provred honom?
Om han skulle gå tillbaka till ägaren, skulle hon ha samma problem som du?

Är du medveten om hur utbildad han är, har provridit och sett ägaren rida så är det tyvärr ditt eget fel att du är rädd. Det har ingenting med hans utbildning att göra.

Är han skadad är det en annan sak, då kan man tala om dolt fel som påverkat hästen att uppföra sej på ett sätt som gjort att du blivit rädd.
Ett miljöbyte med nytt stall, hage, kompisar och ägare kan mycket väl ändra en häst som förut varit ko-lugn.
Men då är det upp till dej att se till att hästen kommer till jorden igen.

Är rädd för att det är svårt.

Lars deckerman skriver ganska mycket om liknande problem på sin webplats (http://www.hastlitteratur.se/).
En artikel handlar om en dom där man inte fick köpet att gå åter http://www.hastlitteratur.se/ariklar/artikel18.html

Efter ha läst hans sida förstår man att just lynnes och beteende problematik är mycket svårt som köpare att får rätt på.

Trist för dig, men du kan ju alltid försöka kontakta någon som kan råda dig.
Hoppas ni kan hitta en lösning.

allså

säljaren lovade mig en häst som skulle vara inriden och lite grundriden. prov red honom innan jag köpte honom i longerlina och lite utan. det var problem att komma upp på honom nån lärade hålla i honom medans man satt ut och av. men dom lovade att det skulle dom jobba bort på honom tills jag tog hem honom. okej va bra tyckte jag. när jag hade tagit hem honom så fick jag hjälp i början att komma upp och av men försökta att sen och det tog en timme ungefär att komma upp på honom. sen var hästen knappt styrbar vilket jag sa till säljaren och hon kom och hjälpte mig nån gång men hon red honom i longerlinan. sen började han att skena med mig så fort jag hade kommit upp... vilket jag också berättade för säljaren. allt vart värre med hästen för varje dag som gick.

en häst som ska som det står i kontraktet ska vara inriden och lite grundriden. ska iaf enligt många erfarna unghäst ryttare jag ringt runt till. man ska kunna sitta upp och av på dom själv utan hjälp. dom ska vara styrbara. i alla fall. :confused:

säljaren har inte ridit honom själv eller gjord nått med honom själv. sitt hon red honom vågade hon inte rida utan att ha inspäningstyglar på honom.

eller vad tycker ni....
Jag sa till säljaren att kan inte kunde nått om unghästar och betalde nästan dubbelt så mycket för att säljaren skulle rida in hästen åt mig.
känner mig lurad

jag tycker synd om dig, och synd om hästen.
sälj innan du förstört den eller den förstört dig

har man absolut ingen erfarenhet av unghästar ska man insutten/grundriden eller ej, inte köpa en heller tycker jag.
sen finns det ju vissa som har tur, men för de flesta går det nog så här. :(

med risk att låta elak, det är nog dig det är "fel" på, inte hästen..
sen vill ju säljare alltid att allt ska låta bättre än vad det är, så man måste tvinga sig själv att inte vara godtrogen, vilket man alldeles för ofta blir... :crazy:

hoppas allt går bra och löser sig iallafall!

Verkar som om sverige just nu översvämmas av denna sort av oseriösa människor... ;) :crazy:

Men, det är precis så som tidigare skrivits...

ju ovanare ryttare-ju vanare häst...

Att köpa en sådan outbildad häst utan egen kunskap att viaderutbilda kan bara barka åt ett håll... fel...

Skicka hästen till en utbildare, betala och se "glad" ut...

Sälj den sen vidare till någon med mera kunskap, så gör du dig och hästen en stor tjänst...

Förösk att få säljaren att splitta kostnaderna... jag vet att det säkert inte blir så lätt, men försöka duger...

Konsumentombudsmannen hos din kommun skall kunna hjälpa dig med detta. Hon/ han kan berätta om det är möjligt för dig att gå vidare och vilka rättigheter du har!

Tråkig historia, men du har ju helt klart brustit i din undersökningsplikt, eller hur? Hästen kan vara grundriden trots sitt betende, det kan ju finnas annat som förklarar det, växtvärk, stress mm.

loversannie skrev:
allså

säljaren lovade mig en häst som skulle vara inriden och lite grundriden. prov red honom innan jag köpte honom i longerlina och lite utan. det var problem att komma upp på honom nån lärade hålla i honom medans man satt ut och av. men dom lovade att det skulle dom jobba bort på honom tills jag tog hem honom. okej va bra tyckte jag. när jag hade tagit hem honom så fick jag hjälp i början att komma upp och av men försökta att sen och det tog en timme ungefär att komma upp på honom. sen var hästen knappt styrbar vilket jag sa till säljaren och hon kom och hjälpte mig nån gång men hon red honom i longerlinan. sen började han att skena med mig så fort jag hade kommit upp... vilket jag också berättade för säljaren. allt vart värre med hästen för varje dag som gick.

Det låter för mej som att du saknar kunskapen att rida till och in denna häst själv, de som ridit in hästar förut och vet vad de gör vet hur man gör för att få till denna häst.
Jag tycker att om inte du tar tag i problemet och skaffar hjälp med inridningen eller säljer hästen eller ger tillbaka den är du väldigt taskig mot hästen.
Hästen vet hur man gör när man blir "styrd" det är bara så att den inte lyssnar på dig.

loversannie skrev:
säljaren har inte ridit honom själv eller gjord nått med honom själv. sitt hon red honom vågade hon inte rida utan att ha inspäningstyglar på honom.

Kan inte hon rida unghäst utan att den är i lina och den är inspänd skulle jag ifrågasätta hennes kunskaper.

loversannie skrev:
Jag sa till säljaren att kan inte kunde nått om unghästar och betalde nästan dubbelt så mycket för att säljaren skulle rida in hästen åt mig.
känner mig lurad

Kan du ingenting om unghästar... så är det ingen bra ide att köpa en, om du ska betala för att få hästen inriden.. vad innebär det för dig? En häst kan vara riden men inte utbildad, om du inte klarar av att sitta på den, lära den att gå framåt, backa och svänga.. klarar du då av att utbilda den?
För den utbildningen tar många år, beroende på vad det är för häst, om den ska klara svåra hopp eller dressyrklasser.

Har du tur så tar f.d. ägaren tillbaka den, men som jag ser det så har inte ägaren den skyldígheten då du vet vad du köpte.

Ja, du är nog lurad, av dig själv!

Tyvärr är det bara att bita i "det sura äpplet" och skicka iväg hästen till en utbildare eller ta hem en som utbildar både dig och hästen.

Att skaffa en nyss inriden unghäst när man själv inte har vana/kunskap är kanske inte så genomtänkt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 385
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?