Behöver verkligen era erfarenheter, hjälp mig.

H

Hejkungen

Lite angående en hane & hona i samma rum. Jag vill föda upp dvärg vädur med japansk teckning, så jag såg en jättefin hane i djuraffären häromdagen med japansk teckning! :) Nu till frågan..

Går det ha en hona & hane i samma rum? Blir de aggresiva & skvätter hanen jättemycket? Många säger att de försöker kissa på en & att de börjar fjanta sig osv. Men jag vet inte?

Sv: Behöver verkligen era erfarenheter, hjälp mig.

Det jag först är lite fundersam över är vad du ska med en zoo-kanin till om du ska föda upp renras :confused: ta det inte på fel sätt, menar inte att zoo-kaniner är mindre värda, men dom är 9 av 10 fall inte renrasiga och det är ytterst sällan dom är det och man får med stamtavla. Vilket då betyder att när du ska börja avla blir det endast kelisar som inte går att ställa ut.
Men det kanske var det du var ute efter? (Sen är jag sådan att jag inte vill köpa djur i djuraffärer, tycker dom oftast har heelt fel syn på djurhållning och då vill jag inte "sponsra" det, men det är mitt tycke)

ang skvättandet m.m är det helt upp till hanen, vissa pissar inte alls som en vattenspridare och är fogliga och snälla även med en hona i rummet. Jag själv har aldrig upplevt att en hane blir aggressiv för att han kan se och känna doften av en hona, men jag kan tänka mej att vissa kan bli det när honan brunstar. Men så finns det såklart hanar som både börjar skvätta och bli aggro. Sen finns det även hanar som blir "snuskiga" och ska para sej med allting.

Men alla hanar jag köpt (som visserligen inte är så många då jag funkar bäst med honor) har visserligen varit uppfödda med andra honor runtikring sej, men dom har aldrig varit varken aggro eller pissiga. Jag har en som gärna pissar på mej när han får komma ut första rundan för dagen i sele men där får man helt enkelt se till att hålla sej ur vägen ;).

Den djuraffär jag köper ifrån, upplever den standarden jag tycker är helt okej att ha djur i. Då jag själv praoat i butiken vet jag om hur bra de sköter om djuren.

Kaninerna där är också renrasiga, dock utan stamtavla. Men dem är faktiskt att lita på den här djuraffären.

Men sålänge de inte har stamtavla får de inte ställas ut, ungarna blir inte stambokförningsbara etc. Om det nu är renrasigt du vill föda upp.

Individuellt med kissandet som sagt, det kan öka (går ju att sätta presenning eller annat skydd bakom buren). Agressiva har jag inte varit med om när det gäller hona och hane i samma rum. Med hane och hane kan det hände (men det är individuellt där också).

Har aldrig upplevt det som något problem själv.

Kaninerna där är också renrasiga, dock utan stamtavla. Men dem är faktiskt att lita på den här djuraffären.

Som andra redan påpekat: utan papper på kaninens renrasighet, ingen utställning.

Sen är det ju inte bara djurhållningen som gör att man bör fundera en gång till om man funderar på att köpa djur i zooaffär. Det är både konceptet (att på ren impuls, utan minsta eftertanke, kunna knalla in i en butik och köpa ett djur - som ändå kräver visst ansvar...) och aveln (inte ovanligt att zooaffärer avlar själva utan mycket kunskap/eftertanke, eller att djuren kommer från "privata uppfödare" - vilket i sin tur kan betyda i princip vad som helst om man inte kan åka dit och titta, prata, fråga).
Fördelarna med stamtavlan är ju bl.a. att man kan kolla upp om det finns några defekta gener i släkten, sjukdomshistoria och liknande. Helt enkelt lättare att kolla upp ett djur man vill avla på ;)

Jösses vilken morakaka detta lät som..hoppas att det inte låter alltför negativt/agressivt.

Liknande trådar

M
Katthälsa Jag har en udnerbar siames hane som heter Arthur, och han är bara totalt underbar coh trygg etc. men vi var på semester en vecka en...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: -moa-
·
Övr. Katt Hoppas det finns några snälla kattmänniskor med erfarenhet härinne som kan hjälpa mej.. I lördags tog jag hand om en hankatt som en...
Svar
9
· Visningar
1 305
Senast: Marie_K
·
Övr. Djur Orkar ni att läsa? Jag behöver hjälp i mina tankegångar så ni är guld om ni orkar "lyssna". I vintras skulle min syster flytta från...
2
Svar
29
· Visningar
7 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka