Behöver utomstående synpunkter (film)

Sv: Behöver utomstående synpunkter (film)

Kl
Jag läser diagnosen som att de utslitna gaffelbandsfästena är det som i kombo med rörelsemönster orsakat inflammationen dvs inflammationen är sekundär ?

Det är svårt att rehabba en regelrätt utslitning .

Återigen tack alla som engagerar sig! I och med att hon är björnfotad bak och överrörlig så är det en förslitningsskada och tyvärr inget som går att helt reparera. Veterinären sa att om hon svarar på metacamen och kortisonet nu och inflammationen börjar lägga sig så kan hon användas som promenadhäst efter en längre rehabiltering, han menade alltså inte att skulle vara bra på 3 veckor, det var nog jag som fick det att låta så när jag skrev. Veterinären sa att det beror på hennes extreriör och att sådant kan fungera i länge men märks ofta tyvärr när dessa hästar börjar bli till åren - och som sagt kan man ju inte reparera förslitningar :(
Böjprov visade rejäl hälta, blev faktiskt helt knäckt när jag såg hur halt hon verkligen var vid böjningen - hoppade på tre ben för att sedan försiktigt trippa på tån på dem böjda foten. Efter en vända på gången gick det ur men ändå. (Jag behöver väl inte ens säga att det inte var nödvändigt att trava efter böjningen?)
MEN, jag har ett liiitet hopp kvar om att jag ska kunna ta ett föl på min älskade madame! Men någon ridhäst har jag nog insett att hon inte blir något mer.

Centaur: Tack!!:) Hon reggad som Oldenburgare - pappan och farfar är Trakhener, mamman Oldenburger och morfar Angloarab! Hon är född 1996.

Även jag köpte ett sto med hjärtat. Björnfotad även hon, så såklart ett halvår efter inköp så small gaffelbandsfästet. Hon har vad jag vet inga förslitningsskador, utan att hennes skada var för att hon trampat snett eller något, men fästet hade i princip lossnat och tagit en benbit med sig.
Hon är läkt i fästet idag, efter stötvågsterapi och lång vistelse på lösdrift. Precis som din kommer hon nog inte kunna ridas igen, MEN; Idag har hon ett litet föl vid sin sida.
Min är född 1997, så hon är ju inte lastgammal direkt, men har märkt att så länge hon får gå på löstdrift så fungerar hon normalt.
Ville bara flika in och ge dig lite hopp i en trist situation! Hoppas det löser sig med din fina och att du kan få ett litet föl efter henne.

Nu är jag tråkig men samtidigt, ska man verkligen avla på björnfot som är något som kan ärvas och tänk då om fölet får precis samma problem:-(.

Mitt föl har inte samma problem. Veka kotor kan åtgärdas när fölet är litet. Sen vet jag inte om det är relevant för denna tråden öht att diskutera det.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 217
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 628
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 675
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10