Behöver tips...

A

Alle_Harry

Hejsan jag har en häst eller en New forest D-ponny på 7år som helt enkelt är jätte duktig på att hoppa men har ett problem varje gång höjden ligger på ungefär 1,00 eller 1,10 så brukar han vägra eller "mösa" över hindret finns det tips på hur jag får igång han lite mer??:crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Behöver tips...

Han kanske är osäker på den höjden och behöver mer tid! Och bättre självförtroende!

Jo det kanske är sant men samtidigt känns det som att han vill jävlas med mig.. och för det mästa när jag hoppar hoppar jag bara typ 80-90.. men tack för tipset:rofl:

Det kanske är du som blir nervös på dom lite högre höjderna....och får honom att vägra på det sättet.

Säger som andra, kanske blir du eller han nervösa av den höjden? Har du provat att löshoppa?

Har du ingen tränare som du kan få hjälp av?

Vänta med att hoppa 1-1.10. Så kanske du höjer bara pyttelite, inte alls så att det blir 1 m. Utan kanske bara 93 cm. Då tror han att det är högt, men du blir inte lika nervös, och då smittar det av sig. Men vänta med att hoppa det, så att han kan blunda och hoppa 90.

Ta det lugnt med höjden, det är inte det viktigaste. Nu vet jag ju inte hur duktig ryttare du är, men kan det inte vara så att både du och hästen blir osäkra på de högre höjderna? Du kanske behöver "rida" lite mer för att hästen hoppa de höjderna?

Fortsätta hoppa lite lägre och höj sedan lite,lite i taget.

Såvidare du inte är ruttinerad på de höjderna och bombsäker så hade jag hållt mig på de höjderna ni är vana vid, och sedan bara höja lite lite åt gången.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 534
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar