Behöver tips

Flugskimmel

Trådstartare
Jag behöver få tips på vad jag kan göra med hästarna i ridningen. Har dålig fantasi och vill lägga upp ett träningsschema för hästarna så att vi kan komma nån vart.

Kan ju berätta lite om kusarna och vilka mål jag har med de.

Häst ett är 3 år och kan skritt och trav, rygga, stanna och svänga. Henne vill jag ska kunna galoppskänkeln och kunna gå i form i alla gångarter. Galoppen vill jag att hon ska kunna om ca en månad. Det andra kan få ta tid.

Häst två är 12 år och är utbildad ca LA-LA. Går med föl (som dock kan lämnas ensamt) och har därför inte ridits på några månader och har därför tappat muskler och kondition. Hon är mycket stark vilket gör mig trött snabbt. Rids på rakt eller 3-delat bett. Henne vill jag ska få tillbaka musklerna samt konditionen och minska på fettet. Vill även få henne lösgjord.

Vi har en pytte hage att rida i just nu (ca 10-12*15 - 20 meter och sedan endast få grusvägar och en hel del asfalt. Till hösten finns ett stort gärde att rida på. Vi har koner och hinder att använda oss av.

Så snälla buke, kom med tips på övningar och hur jag bör lägga upp träningspassen för att nå mina mål.
 
Sv: Behöver tips

Hej!
Så länge du inte har någon vettig bana att vara på (hagen låter för mig för liten, kanske bra för att skritta och träna på typ bakdels- o framdelsvändningar på häst 2) så skulle jag satsa på att rida ut tills du har gärdet att rida på.

Lägg upp ett schema vecka för vecka för bägge hästarna, 3åringen är väl kanske lämpligt att den går 3 dagar i veckan, eller hur lägger du upp det?! Med den skulle jag bara satsa på att rida ut. Komma upp i lite tempo, ha roligt, hitta framåtbjudning och balans. Ev viloperiod om den inte haft det innan?!

Den andra är lite svårare då den "kräver" lite mer enligt mig. Kanske kan du åka iväg till ridbana eller ngt liknande någon gång i veckan? Eller åka iväg så du har bra ridvägar? Rida ut och hitta konditionen, men även rida på banan och kanske skänkelvikning/ lösgörande arbete. Detta beror ju också mycket på hur du är som person och vad du tycker är roligt att göra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp