Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

Tjockisina

Trådstartare
Hade Equiterapeuten ute häromdagen då jag under en längre tid känt att hästen inte använt bakbenen utan haft dem mesta vikten fram konstant..pigg o framåt men häver sig fram med frambenen i stort sett och inte velat böja sig och blev grinig när man krävde nått av han osv.

Mycket riktigt visade de sig att han va väldigt stel fram, lite öm i rygg samt bakknäna :(

Han sätter väldigt lite tyngd på bakbenen och sätter inte ner fötterna som han ska.. ska nu skos med kilar på bakskorna samt använda gröngröt o massera in var tredje dag samt olika stretch övningar innan och efter ridning/jobb..och det viktigaste..han måste tvingas till o arbeta med baken och bygga upp muskler så han inte förstör bakknäna mer. Funkar inte detta blir de klinik nästa och det vill vi helst slippa då hästen inte kan åka transport.

Så nu vill jag ha tips på bra övningar, ET sa massa galopp och skritt jobb och baken måste jobbas..han måste i stort sett tvingas till o använda bakbenen.
Jag är inte världens kunnigaste tyvärr så behöver tips.

Han är förövrigt överbyggd och slutar framåt neråt så tips jag fått är att inte rida i låg form då han redan har så mycket vikt fram o gärna lägger sig på bogarna och jag måste få upp han och få vikten o läggas bakåt...lättare sagt än gjort hmm

ET tyckte jag ska longera/tömköra inspänt.. "andra" säger inte inspänd.
Har testat båda, tycker han rör sig bättre, mer samlat och jobbar på bättre bak med inspänning, utan inspänning springer han bara runt med huvudet högt o svank i ryggen och benen bara far omkring här o där och han jobbar inte alls utan tror att är en motions lek typ där han inte behöver anstränga sig :)

Så nu har ni lite fakta..och jag behöver tips o hjälp på vad jag ska jobba med..och hur?!

Tacksam för alla tips hur jag ska få han o hålla framöver o bli bra!:)
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

undvik banan och rid ut i SKOGEN i möjligaste mån. off road, backar ffa uppför men även nedför är bra! på ridbanan, massa arbete med bommar och cavaletti. studshoppning men även vanlig hoppning (uppsuttet lr lös) är toppen! tömkör bara om du är riktigt duktig, annars låt bli. svaga skänkelvikningar över grusvägen tex är suveränt. galopp i svag uppförsbacke är ocksä ett tips. men som sagt, undvik banan om du inte ska jobba mef bommar/hoppa till en början då skogen är 1000 ggr bättre.

rid gärna med ländtäcke och täcka i hagen om den inte är det redan, så musklerna hålls varma. :-)
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

Övergångar får hästen att bli kvickare och belasta bakbenen ber :)
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

rid balanserad övergångar där du driver in i avsaktningarna och i igångsättningarna driver fram till handen. I en igångsättning så håller du honom formad runt innerskänkeln, kontakt på tygeln och så ökar du succesivt drivningen så att du känner att aktionen bak ökar innan du låter honom gå fram i trav. I en avsaktning så minskar du traven, lite, lite till, lite till och lite till tills han skrittar. Understöd med skänkeln genom hela avsaktningen. Hela tiden ska han forma sig runt innerskänkeln.
Målsättningen är inte att varje övergång ska ta flera varv på en volt/ett fyrkanstpår, men det viktigaste är att övergången är noggran och balanserad och därför gör det inget om varje övergång tar lite tid i början för att få den perfekt.

även tempoväxlingar är bra, om man gör dem mellan arbetstrav, minskar traven nästan till skritt och sen upp till arbetstrav. Samma här när du ökar så är et viktigt att du inte bara släpper fram hästen - det är då de ofta hamnar på bogarna- utan möt upp drivningen med handen, tänk på att räta upp dig själv ordentligt och använd dig av många små korta förhållningar.

Öppnor är också ett utmärkt sätt att stärka bakbenen. Inner bak i en öppna bär upp mer av hästens kroppsvikt än det gör på rakt spår, därför blir en öppna lite som tynglyftning för hästen. Tänk på att rida korta sträckor i början och att rida öppna åt båda hållen så du inte snedtränar hästen.

Om du har möjlighet så är det bra om du rider för en tränare som är införstådd med hästens behov..
Och nu när jag läste ditt inlägg igen så ser jag att du inte skrivit något om att en veterinär varit ute, om hästen har ont kan det vara bra att först och främst ta hjälp av en veterinär som kan ordinera inflammationshämmande om det behövs. De kan även prova att bedöva för att man bättre lokalisera smärtan - vissa hästar som har ont dubbelsidigt visar t.ex ingen ordentlig hälta förrän man har släkt ut smärtan i det ena benet. Eftersom de går och spar båda benen så ser det inte ojämnt ut förrän ett ben är bedövat. - En sådan typ av undersökning kan veterinären göra på plats.
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

Tack för tipsen!
Får hoppas snön inte kommer så tidigt iår o iallefall inte att de blir en meter snö så man kan rida mycket i skogen:)

Bommar e jag faktist riktigt dålig på o dra fram så de får jag bättra mig på från o med nu!

Veterinär kommer tillkallas om några veckor om inte det hela med omskoning osv kommer funka.. vill avvakta då hästen som sagt inte kan åka transport samt är oförsäkrad ( är min foderhäst). Men ET tror de finns en stor chans att hans rekommendationer kan funka..så får hoppas det!
Har en tjej i stallet som haft samma problem för längesedan och för henne funka detta, utan o behöva spruta lederna osv.

Tränare har jag tyvärr inte tillgång till men vill gärna ha..vet inte hur jag ska hitta någon som är villig att komma till stallet o träna en bara..kan ju som sagt inte åka iväg med hästen vilket hade vart lättare=(

Kom gärna med mer tips om ni har.. alla tips tas in!! :)

Tack för råden o kom gärna med mer tips!
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

du har fått bra tips redan, nyckeln i det hela för din och hästens del är att undvika arbete som inte är främjande till varje pris, dvs vet du med dig att han blir framtung och obalanserad på volt på ridbanan så undviker du det, rid hellre ett högkvalitativt varv på volten EN gång, än fem halvdana. Om du rider på ridbanan skulle jag som du redan fått tips på, rida mkt övergångar och satsa på kvaliteten, att hästen verkligen är jämnt på tyglarna dvs rak och balanserad, rid hellre stora spår där du har möjlighet att känna av och stämma av detta, än halvkass form lite här och där emellanåt. Galopp fattningar ur skritt är också bra för att hämta in och stärka bakdelen, återigen är det kvalitet som gäller, - det räcker med fattningen och galoppera ett par språng, för att sen upprepa, låt inte hästen rulla på i obalanserad släpig galopp utan satsa på fattningarna. Bomarbete - också toppen. Kan du tömköra är det också en bonus! Utöver det som andra redan sagt - rid mycket ute. Även där kvalitets satsning - inga flängturer bara för att det är kul att dra en galopp osv, utan mkt planerat arbete. Är den omusklad i rygg och bakparti behöver du heller inte använda höga gångarter ute utan det är mkt främjande med långa skritt pass på lång tygel i backar och terräng! Tänk lite unghäst stuk på det hela, hur man bygger upp och stärker en sån!
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

Varför kan hästen inte åka transport?

Det finns tränare som åker ut och håller lektioner, en av mina har just det som inriktning :)
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

Han får panik i transporten och har aldrig fått chansen o träna bort detta tyvärr:(

Själv har jag ingen transport att träna lastningen på heller tyvärr, och inte hellre nån kunskap om problemet och hur man kan lösa de så känns läskigt då o ge sig in på det.

Hur hittar man en tränare då? som kommer ut? hört mig för o här omkring verkar de flesta åka TILL tränaren.. (dvs duktigare erfarnare tränare)
"Nybörjare" tränare verkar de ju finnas som kommer till en, men jag behöver ju hjälp med mer än att få hästen att galoppera,hur man styr och hur man rider lätt osv som dessa lär ut typ :)

Kanske ska man annonsera på blocket eller nått? men risken kanske blir att de bara e de här "nybörjare" tränarna som hör av sig som ligger i samma klass som en själv typ i kunskap.:confused:

Inte nån som vet nån bra hembesökande tränare i Norrköpingstrakten?:D
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

Hur ska du kunna få hästen att vilja arbeta mer med bak när den har ont i bakknänen? Du är dessutom inte van och kan inte så mycket...

Jag tycker du ska tillkalla veterinär nu och få hästen isåfall sprutad så den inte har ont i bakknänen om du vill att den ska arbeta mer med baken. Du kommer behöva att hästen vill samarbeta med dig inte rida på en häst som är stel fram har ont i ryggen och öm i bakknäna.
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

Tänk på risken som hästen skadar sig allvarligt och omedelbart behöver åka in på klinik.

Ang tränare så kolla mer ridklubbar i närheten, ring runt till deras tränare helt enkelt :)
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

Hur ska du kunna få hästen att vilja arbeta mer med bak när den har ont i bakknänen? Du är dessutom inte van och kan inte så mycket...

Jag tycker du ska tillkalla veterinär nu och få hästen isåfall sprutad så den inte har ont i bakknänen om du vill att den ska arbeta mer med baken. Du kommer behöva att hästen vill samarbeta med dig inte rida på en häst som är stel fram har ont i ryggen och öm i bakknäna.

+ ½ poäng på det.

MEN också *knapplån*

Jag kontaktade veterinär beträffande min 27-åriga dam, som mha equiterapeut fick "den sneda" ryggen tillrättad och hade ont i bakknäna, fick laser av kiropraktor. Hon står fortfarande under regelbunden behandling av equiterapeut och kiropraktor. Min dam fick då en tio dagars buttakur, för att vi skulle kunna utöka träningen till 2-5 kilometers avsuttna promenader i skritt, i stället för fem-tio minuter ytte pluttig tömkörning eller promenad "till o från brevlådan" typ. Så ont i knäna - veterinär, betyder inte enbart HERRE GUD SLUTA PLÅGA HÄSTEN - ÅK TILL KLINIK - röntgen - diagnos - spruta - vila, långsam, försiktig igångsättning.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

KL
jag har tolkat Tjockisina som att ET varnat för att om hästen inte belastar sig mer ergonomisk så kommer det gå illa med bakknäna, men att den i dagsläget inte är skadad eller halt utan att risken bara är stor?
Jag hoppas verkligen att min tolkning är korrekt , det torde den vara eftersom inga seriösa ET's lagligen får behandla sjuka eller halta hästar.
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

KL
jag har tolkat Tjockisina som att ET varnat för att om hästen inte belastar sig mer ergonomisk så kommer det gå illa med bakknäna, men att den i dagsläget inte är skadad eller halt utan att risken bara är stor?
Jag hoppas verkligen att min tolkning är korrekt , det torde den vara eftersom inga seriösa ET's lagligen får behandla sjuka eller halta hästar.

Så sant. Det skulle aldrig infalla mig att ta hjälp av en rörmokare, om det är en hjärnkirurg jag behöver eller en trädgårdsmästare, när det är en frisör jag behöver. Det var därför jag tog min ET på allvar när denne ringde upp den veterinär, som ET samarbetar med, då min häst var ofräsch. :)

MEN all behandling av onda leder och knän, går inte ut på röntgen, spruta och strikt vila/avställning som de flesta självutnämnda veterinärer här på bukefalos brukar inbilla sig. Det var bara det jag ville inflika med.

/IH
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

Japp exakt Ingela och det framgick av ditt inlägg klart och tydligt tyckte iallafall jag.
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

KL
jag har tolkat Tjockisina som att ET varnat för att om hästen inte belastar sig mer ergonomisk så kommer det gå illa med bakknäna, men att den i dagsläget inte är skadad eller halt utan att risken bara är stor?
Jag hoppas verkligen att min tolkning är korrekt , det torde den vara eftersom inga seriösa ET's lagligen får behandla sjuka eller halta hästar.


Rätt tolkat! Hästen är inte halt eller skadad utan han belastar sig fel som sagt.
Jag litar på ET och enligt han är det ingen fara ännu men fortsätter han gå på sättet han gör och inte får mer muskler i bakändan så kommer knäna med andra ord ta stryk.

Men sen kan jag säga att hade det vart min häst så hade jag åkt till vetrinär direkt för o va helt nöjd o utesluta ev fel..men hästen är inte min och ägaren har han inte försäkrad heller och inge större intresse i hästen..så vi får börja så här o se om det hjälper. Vi ska ge de 4 veckor sen kommer ET tebax o ser om det är nån förbättring eller ej.
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

Hästen behöver lära sig att bära sig bättre.
Bommar och klättring är bra för rygg och bakben men har du redan ömma bakben bör du vara försiktig!

Låg form hade jag visst ridit i om jag var du, men i hyfsat raskt tempo så att hästen skjuter ifrån och trampar på med bak. Både skritt och trav.

Träna mycket på avsaktningar och igångsättningar skritt-trav, trav-skritt där du "tvingar" hästen att göra det i form för att jobba sunt med bak.

Även mindre uppför och nerförsbackar i stabil och samlad form.

Som någon sa innan. Tänk unghäst/grundutbildning. Lär hästen samla sig själv utan att krångla till det för mycket. :)
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

Kontakta en kunnig tränare som kan hjälpa dig. På så sätt tror jag att du får de mest relevanta tipsen och övningarna. :)
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

Låg form hade jag visst ridit i om jag var du, men i hyfsat raskt tempo så att hästen skjuter ifrån och trampar på med bak. Både skritt och trav
. Dock tycker inte jag att det ska utföras utan hjälp / utan att man är ganska duktig själv och verkligen KÄNNER skillnaden på när den lägger all vikt fram och bara skjuter på tills den går i rätt takt och tempo där det istället övergår till att den kliver i ordentligt.

Till TS; Övergångar och tempoväxlingar! Mycket skrittarbete! lär dig hitta takten (i sittbenen) och hur och när bakbenen flyttar sig. (detta är nyckeln till rätt mycket inom ridningen!) träna där på att kunna reglera takt och tempo, också var och för sig. (Takten är ju hur fort han sätter ner fötterna, tempot är hur långa steg han tar).

När detta funkar i skritt gör korta korta övergångar till trav, fram i minsta möjliga trav ett par steg och ner till skritt igen. Känn att du behärskar dessa övergångarna, att det inte rinner iväg eller blir starkt i handen (då är det du som är stark), då gör du samma till galopp, kort galopp bara ett par språng så att du har kvar det och tillbaka. Noga med att inte stoppa upp honom i handen (inte mer i handen än när du lirkar på ringfingret). I traven så gör du även små tempoväxlingar, efter den kortkorta traven så släpper du fram honom "ett hack", i en aning mera tempo (men känn att du fortfarande har kontrollen) och tillbaka och känn att du har full koll på takten och tempot.

Rid även lite sidvärts, rid trappan, (sidvärts x steg, rakt x steg, repetera), eller sicksack, rid på en fyrkant med hörn, där du rider framdels eller bakdelsvändning i olika stora vändningar. (Här är det viktigt att du har hundra koll på yttertygeln! tappar du den är övningen inte till någon nytta).
 
Sv: Behöver tips på hur jag ska få hästen att jobba korrekt!

. Dock tycker inte jag att det ska utföras utan hjälp / utan att man är ganska duktig själv och verkligen KÄNNER skillnaden på när den lägger all vikt fram och bara skjuter på tills den går i rätt takt och tempo där det istället övergår till att den kliver i ordentligt.

Till TS; Övergångar och tempoväxlingar! Mycket skrittarbete! lär dig hitta takten (i sittbenen) och hur och när bakbenen flyttar sig. (detta är nyckeln till rätt mycket inom ridningen!) träna där på att kunna reglera takt och tempo, också var och för sig. (Takten är ju hur fort han sätter ner fötterna, tempot är hur långa steg han tar).

När detta funkar i skritt gör korta korta övergångar till trav, fram i minsta möjliga trav ett par steg och ner till skritt igen. Känn att du behärskar dessa övergångarna, att det inte rinner iväg eller blir starkt i handen (då är det du som är stark), då gör du samma till galopp, kort galopp bara ett par språng så att du har kvar det och tillbaka. Noga med att inte stoppa upp honom i handen (inte mer i handen än när du lirkar på ringfingret). I traven så gör du även små tempoväxlingar, efter den kortkorta traven så släpper du fram honom "ett hack", i en aning mera tempo (men känn att du fortfarande har kontrollen) och tillbaka och känn att du har full koll på takten och tempot.

Rid även lite sidvärts, rid trappan, (sidvärts x steg, rakt x steg, repetera), eller sicksack, rid på en fyrkant med hörn, där du rider framdels eller bakdelsvändning i olika stora vändningar. (Här är det viktigt att du har hundra koll på yttertygeln! tappar du den är övningen inte till någon nytta).

Tack för tipsen!
Försökte träna på dessa tips idag, gick väldigt bra..dock behöver både jag o häst mer träning, och speciellt jag måste träna på finliret då jag har en tendens till o blir "för stark" i mitt kroppspråk :crazy:

Massa övergångar..sidvärtrörelser osv och även över bommar och han släppte till väldigt fint efter ett tag...stretcha han efteråt och då va han väldigt mjuk i kroppen mot innan (stretchar både före o efter ridningen)..så ska köra stenhårt på detta nu o hoppas jag o hästen hittar rätt i ridningen.

Tack för tipsen!;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 966
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 062
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 824
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 771
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp