Behöver tips och råd!

Timsetim

Trådstartare
I stallet där jag rider finns en två-åring som inte trampar genom sina kotor ordentligt. Blodproven visar ingen brist på något och alla benen har blivit röntgade ua. Så veterinären tror att det hela beror på att hästen vuxit väldigt mycket och snabbt. Veterinären tycker att ägaren ska se över foderstaten, vilket är på gång. Finns det något tillägg man kan ge som är bra just för tillväxten? I foderstaten just nu ingår hösilage, havre, betfor och mineraler. Uppfödaren är tacksam för all hjälp!

/Timsetim

Sv: Behöver tips och råd!

Timsetim skrev:
Är det så "enkelt"? I så fall är det bara att invänta höanalysen. Tack!

/Timsetim

Nej inte vet jag! Jag är inget proffs. Men protein är ju kroppens byggstenar. Jag tror att du helt enkelt ska ha en BALANSERAD foderstat med HÖG KVOT (8-9?) så blir det bra. :smirk:

Förresten är väl LYSIN som finns speciellt i havre bra för unghästar? Det tror jag mig ha hört. Hoppas att fler svarar dig i denna tråd!

Detta har inget med fodret att göra men troligtvis är det bra att stretcha benen så att totton får hjälp att böja igenom kotorna.

Varför tror du att veterinären har rådit henne att se över foderstaten då? Av andra orsaker? Eller pga okunskap från vet. sida?

Helan skrev:
Detta har inget med fodret att göra men troligtvis är det bra att stretcha benen så att totton får hjälp att böja igenom kotorna.

Ok, har du något bra tips på vad det kan bero på?

/Timsetim

Om nu alla prover inte visar på något bristtillstånd hos hästen så kanske foderstaten är bra. Om jag som uppfödare vore osäker så skulle jag ta hjälp av foderexperter för tips och råd. Vem vet.... det kanske inte behöver ändras något alls!

Jag skulle rekommendera uppfödaren att läsa senaste ridsport del 2 sid 39.
Där finns en artikel med rubriken... Goda råd om foder....

Att börja laborera med tillägg innan foderstaten har fått en översyn är inte att rekommendera. Beror unghästens problem på för snabb tillväxt så är knappast tillskott som kanske snabbar på tillväxten ännu mer inte den bästa lösningen.

Bra att känna till är ju också att unghästar har tillväxtperioder då de helt naturligt kan bli lite styltiga och stela....

Glömde helt bort en inte helt oväsentligt detalj....

Hovvården... är unghästen korrekt verkad???

Dessutom om den inte redan har det så skulle jag se till att den kom på stora ytor under större delen av dygnet så den verkligen kan röra sig ordentligt. För små ytor är förödande för ungahästar. Men det kanske inte är problemet i detta fallet.

Timsetim skrev:
I stallet där jag rider finns en två-åring som inte trampar genom sina kotor ordentligt. Blodproven visar ingen brist på något och alla benen har blivit röntgade ua. Så veterinären tror att det hela beror på att hästen vuxit väldigt mycket och snabbt. Veterinären tycker att ägaren ska se över foderstaten, vilket är på gång. Finns det något tillägg man kan ge som är bra just för tillväxten? I foderstaten just nu ingår hösilage, havre, betfor och mineraler. Uppfödaren är tacksam för all hjälp!

/Timsetim

En störning i i tillväxtzonerna i benen kan ibland före komma och ge resultatet att benen blir för raka (ibland blir de i stället felvinklade). För raka ben kan ge problem med genomtrampet. Många studier tyder på att överutfodring med energi framför allt från spannmål eller en låg kvot mellan protein och MJ kan ge sådana problem liksom obalans i mineraltillförseln. För låg Ca/P kvot och för litet koppar o zink har kopplats till liknande problem. Kanske är det detta vet avsåg? HH

Om jag som uppfödare vore osäker så skulle jag ta hjälp av foderexperter för tips och råd.

Veterinären erkände sin brist på kunskap inom detta område och hade inget bra tips på foderexpert, förutom de som finns på de olika fodertillverkarna tex Krafft och Hippo. Men de talar ju för sina produkter och inte generellt. Har du något bra tips på foderexpert?

Jag skulle rekommendera uppfödaren att läsa senaste ridsport del 2 sid 39.
Där finns en artikel med rubriken... Goda råd om foder....

Ska tipsa om den artikeln!

Att börja laborera med tillägg innan foderstaten har fått en översyn är inte att rekommendera.

Detta är inte aktuellt.

Bra att känna till är ju också att unghästar har tillväxtperioder då de helt naturligt kan bli lite styltiga och stela....

Denna pållen har i hela sitt liv varit ojämnt byggd och sett stel och konstig ut. Men uppfödaren har väl mest resonerat att alla hästar är olika och den får ha sin tid att växa till sig. Men eftersom den inte blivit bättre så valde han att fråga veterinär.

/Timsetim

HelenaHandberg skrev:
En störning i i tillväxtzonerna i benen kan ibland före komma och ge resultatet att benen blir för raka (ibland blir de i stället felvinklade). För raka ben kan ge problem med genomtrampet. Många studier tyder på att överutfodring med energi framför allt från spannmål eller en låg kvot mellan protein och MJ kan ge sådana problem liksom obalans i mineraltillförseln. För låg Ca/P kvot och för litet koppar o zink har kopplats till liknande problem. Kanske är det detta vet avsåg? HH

Som jag svarade "syrran" så erkände veterinären sin brist på kunskap inom detta område. Men efter att ha röntgat och tagit prover så var detta den enda? tänkbara anledningen. Så man får helt enkelt avvakta resultaten på analysen. Tack!

/Timsetim

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 496
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 208
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama